۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۰, سه‌شنبه

چه کسانی حضرت محمد(ص) را آزار می دهند؟




با نگاهی به روایات

چه کسانی حضرت محمد(ص) را آزار می دهند؟











آزار و اذیت پیامبر (ص) فقط به زمان حیات ایشان مربوط نمی شود. طبق احادیث و روایات این موضوع تا ابد وجود دارد که در ادامه به تفکیک آمده است










در قرآن کریم آمده است که قوم بنی اسرائیل حضرت موسی را بسیار مورد آزار و اذیت قرار می دادند. یکی از این آیات آیه ی ۶۹ سوره ی احزاب می باشد:

"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسَی فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قَالُوا وَکَانَ عِندَ اللَّهِ وَجِیهًا"

ای کسانی که ایمان آورده اید! مانند کسانی نباشید که موسی را با اتّهام آزار دادند، پس خدا او را از آنچه گفتند تبرئه کرد و او نزد خداوند آبرومند بود.

حال از طرفی حضرت محمد (ص) فرموده اند که هیچ پیغمبری مانند پیامبر اسلام مورد آزار و اذیت قرار نگرفت. یعنی با وجود تمام آزارها اعم از تهمت اینکه برادرش را کشته و یا فتنه ی زنی که به تحریک قارون قصد داشت با دروغی حضرت موسی (ع) را بد نام کند و... که به حضرت موسی رسید، پیامبر اسلام بیشتر اذیت شده و خداوند در این آیه به مسلمانان این داستان موسی را گوشزد می کند که پیامبر (ص) را مورد آزار و اذیت قرار ندهند.

آزار و اذیت پیامبر (ص) فقط به زمان حیات ایشان مربوط نمی شود. طبق احادیث و روایات این موضوع تا ابد وجود دارد و به گفته ی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در برنامه ی سمت خدا می توان آن را به چهار دسته تقسیم کرد.

۱- اطاعت نکردن از دستورات و فرمایشات ایشان که شامل تمام احادیث به جا مانده از ایشان می شود. مثلا کسانی که در دین بدعت می گذارند پیامبر اکرم(ص) را مورد آزار قرار میدهند.

حضرت محمد(ص) می فرمایند: "مَن اِتَّخَذَ زوجَهً فلیکرمها. (۱) کسی که زن می گیرد باید او را احترام کند" . طبق این حدیث وظیفه مرد است که به همسرش احترام کند و اگر فرمان پیامبر را عمل نکند او را آزرده است.



۲- آزار اهل بیت نیز همانند آزار پیامبر اکرم بوده و طبق سخن ایشان هر کس حضرت فاطمه را آزار دهد مرا آزار داده است. بنابراین انجام فرامین ائمه (ع) نیز سبب آزار حضرت محمد (ص) می شود



۳- آزار دادن مؤمنان نیز طبق حدیث دیگری از حضرت محمد(ص) برابر با آزار دادن ایشان است. ایشان می فرمایند : آنکه‌ به‌ مؤ‌منی‌ آزار رساند، مرا آزار کرده‌ است، و آنکه‌ مرا آزار دهد، خدای‌ مرا آزار داده‌ است، و آنکه‌ خدای‌ را آزار داده‌ در تورات‌ و انجیل‌ و زبور و قرآن، نفرین‌ شده‌ است.

من ءای مؤمنا فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله عزوجل و من آذی الله فهو ملعون فی التورة و الانجیل و الزبور و الفرقان(۲)

آزار مومنان به دو شکل است ، یکی آزار های زبانی مثل شماطت ، تهمت ، تحقیر ، مسخره کردن ، زخم زبان و... دیگری آزار های رفتاری مثل ضایع کردن حق همسایه ، بوق زدن در شب و...



۴- اختلاف بین مسلمانان نیز پیامبر را آزار می دهد، طبق آیه ۱۰۳ سوره ی احزاب آل عمران که وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ

و همگی به ریسمان خدا تمسّک جوئید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خودتان به یاد آورید وقتی که با هم دشمن بودید پس میان دلهای شما الفت انداخت و در سایه نعمت او با هم برادر شدید. و بر لب گودالی از آتش بودید پس شما را از آن رهانید. خدا این گونه آیات خود را برای شما بیان می کند باشد که هدایت یابید.

شان نزول این آیه در زمانی بوده است که دو قوم اوس وخزرج در زمان پیغمبر مجددا به نزاع پرداختند که پیامبر اکرم وقتی فهمید بسیار غصه خوردند و این آیه نازل شد.



۱- انصاریان، نظام خانواده در اسلام، ص ۳۷۰



۲- همان، ج ۲، ص ۲۷۴

فرهنگ نیوز





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum76/thread50510.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: