۱۳۹۲ اردیبهشت ۷, شنبه

«آي، پنجاه‌ميليوني!»





«آي، پنجاه‌ميليوني!»



















از مرحوم علامه محمدتقي جعفري (رحمة‌ الله ‌عليه) نقل شده که:



عده‌اي از جامعه‌شناسان برتر دنيا در دانمارک جمع شده بودند تا در باره‌ي موضوع مهمي به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع اين بود: «ارزش واقعي انسان به چيست؟»



هر کدام از جامعه‌شناسان، صحبت‌هايي داشتند و معيارهاي خاصي را ارائه کردند. بعد، وقتي نوبت به بنده رسيد، گفتم: اگر مي‌خواهيد بدانيد يک انسان چه‌قدر ارزش دارد، ببينيد به چه چيزي علاقه دارد و به چه چيزي عشق مي‌ورزد.





کسي که عشق‌اش يک آپارتمان دوطبقه است، در واقع، ارزش‌اش به مقدار همان آپارتمان است. کسي که عشق‌اش ماشين‌اش است، ارزش‌اش به همان ميزان است. اما کسي که ‌عشق‌اش خداي متعال است ارزش‌اش به اندازه‌ ي خداست.





علامه فرمودند: من اين مطلب را گفتم و پايين آمدم. وقتي جامعه‌شناسان صحبت‌هاي مرا شنيدند، براي چند دقيقه روي پاي خود ايستادند و کف زدند.





وقتي تشويق آن‌ها تمام شد، من دوباره بلند شدم و گفتم: عزيزان! اين کلام از من نبود، بلکه از شخصي به نام علي (عليه‌السلام) است. آن حضرت در نهج‌البلاغه مي‌فرمايند: «قِيمَةُ کُلِّ أمْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ» «ارزش هر انساني به اندازه‌ي چيزي است که دوست مي‌دارد».





وقتي اين کلام را گفتم، دوباره به نشانه‌ي احترام به وجود مقدس اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاري کردند.



حضرت علامه در ادامه مي‌گفتند: عشق حلال به اين است که انسان (مثلاً) عاشق 50 ميليون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگويند: «آي، پنجاه‌ميليوني!» . چه‌قدر بدش مي‌آيد؟ در واقع مي‌فهمد که

اين حرف، توهين در حق اوست. حالا که تکليف عشق حلال، اما دنيوي، معلوم شد، ببينيد اگر کسي عشق به گناه و معصيت داشته باشد، چه‌قدر پست و بي‌ارزش است.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum137/thread50479.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: