آیا ممکن است در مورد تابوت یهودیان (امانتی که نزد پیامبران بنی اسرائیل بوده است و به اهل بیت رسیده) و در سوره بقره آیه 248 به آن اشاره شده توضیحی بدهید؟
بی تردید هر یک از انبیا و اولیا، آیات و معجزاتی داشته اند که هم دلیل صدق آن ها و هم یاور آن ها در رویارویی با دشمنانشان بوده است. اما نکته جالب توجه این است که به اعتقاد ما همه این آیات و معجزات و یادگارهای انبیای پیشین، اکنون در نزد آخرین حجت حق، حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه است. چنانکه در زیارت آن حضرت می خوانیم: «السلام علی بقیة الله فی بلاده و حجته علی عباده المنتهی إلیه مواریث الأنبیاء و لدیه موجود اثار الأصفیاء: سلام بر بقیة الله در شهرهایش و حجت او بر بندگانش. همو که مواریث پیامبران به او رسیده و آثار اصفیا در نزد او موجود است».[1]
وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه، علاوه بر صحف انبیای الاهی، علم انبیا و اسم اعظم، ودایع و آثار انبیای الاهی را نیز به ارث برده است که در این جا با بهره گیری از روایات معصومین علیهم السلام به یکی از این ودایع اشاره می کنیم:
تابوت الشهاده (تابوت سکینه)
امام صادق علیه السلام فرمودند: «داستان سلاح در خاندان ما، داستان تابوت است در بنی اسراییل. تابوت در هر خاندانی از بنی اسراییل که پیدا می گشت؛ نبوت به آنها داده می شد. هر کس از ما هم که سلاح به دستش رسد؛ امامت به او داده می شود».[2]
نام «تابوت سکینه» یک بار در سوره بقره، آیه 248 ذکر شده است که می فرماید «وَ قالَ لَهُمْ نَبِیهُمْ إِنَّ آیةَ مُلْکهِ أَنْ یأْتِیکمُ التَّابُوتُ فیهِ سَکینَةٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ بَقِیةٌ مِمَّا تَرَک آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکةُ إِنَّ فی ذلِک لَآیةً لَکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین: و پیامبرشان گفت: دلیل و نشانه بر پادشاهی او این است که تابوتی به سوی شما می آید که در آن سکینه و آرامشی از ناحیه پروردگارتان وجود دارد و آن چیزی است که آل موسی و آل هارون باقی گذاشته اند. آن تابوت به وسیله فرشتگان حمل می شود. به راستی آن معجزه و دلیل برای شما است چنان که مؤمن باشید».
«تابوت سکینه» با نام های صندوق عهد، تابوت یهودیان، تابوت مقدس، صندوق تورات، تابوت بنی اسرائیل و تابوت الشهاده، نامیده شده است. که این نام اخیر در دعای سمات وارد شده است. آنجا که می فرماید: «و أسئلک اللّهمّ بمجدک الذی کلمّت به عبدک و رسولک موسی بن عمران علیه السلام، فی المقدّسین، فوق إحساس الکروبین، فوق غمائم النّور، فوق تابوت الشّهاده فی عمود النّار و فی طور سیناء و فی جبل حوریث و. ...». [3]
تابوت سکینه، طبق نوشته ها، صندوقی بوده است که الواح سنگی و احکام ده گانه تورات، در آن قرار داشته بود. هر وقت قوم بنی اسراییل حرکت می کردند؛ این صندوق را با حرمت فراوان در ارابه ای نهاده و پیشاپیش خود روان می داشتند و در جنگ نیز آن را پیشاپیش صفوف قرار می دادند تا باعث ثبات قدم و آرامش لشکریان گردد. این صندوق به فرمان حضرت موسی علیه السلام ساخته شده بود و علاوه بر آن الواح(دو لوح سنگی)، کاسه ای از «منّ» یعنی همان غذای آسمانی که در سوره اعراف، آیه 160 از آن یاد شده است، نیز در آن قرار داده بودند.
تا این که فلسطینی ها به یهودیان تاختند و بر آن ها مسلط شدند و صندوق عهد را از ایشان گرفتند. بعد از آن حضرت داود علیه السلام، جالوت، پادشاه فلسطینی ها را کشت و صندوق را به یهودیان باز گرداند. تا زمان حضرت سلیمان علیه السلام این صندوق در معبد «قبة الرّمان» قرار داشت.
گفتنی است که از قبة الرّمان نیز در دعای سمات یاد شده است «و بمجدک الّذی ظهر لموسی بن عمران علیه السلام علی قبّة الرّمان و...». [4]
مطالب دیگری نیز در خصوص تابوت سکینه، وارد شده است. از جمله در کتاب قرب الإسناد حمیری، صفحه 164 حدیثی از امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل شده که حضرت درباره تفسیر «سکینه» در آیه «فیه سکینه من ربّکم...» فرمود: این سکینه رایحه ای است بهشتی که به شکل صورت انسانی از صندوق خارج می شد و آن صندوق هم اینک نزد ما است. و همین معنا نیز از حضرت رضا علیه السلام وارد شده است.
تابوت الشهاده، اکنون نزد امام مهدی عج الله تعالی فرجه است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دراین باره می فرماید: صندوق مقدس از دریاچه طبریه به دست وی(امام مهدی) آشکار می شود و آن را آورده و در پیشگاه مقدس او در بیت المقدس قرار می دهند و چون یهودیان آن را مشاهده می نمایند؛ به جز اندکی، بقیه آنان ایمان می آورند.[5]
پی نوشت ها:
[1] مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الأمر به نقل از سیدبن طاووس.
[2] اصول کافی، ج 1، ص 238.
[3] شیخ عباس قمی، همان.
[4] همان.
[5] مجله موعود، شماره 51.
بی تردید هر یک از انبیا و اولیا، آیات و معجزاتی داشته اند که هم دلیل صدق آن ها و هم یاور آن ها در رویارویی با دشمنانشان بوده است. اما نکته جالب توجه این است که به اعتقاد ما همه این آیات و معجزات و یادگارهای انبیای پیشین، اکنون در نزد آخرین حجت حق، حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه است. چنانکه در زیارت آن حضرت می خوانیم: «السلام علی بقیة الله فی بلاده و حجته علی عباده المنتهی إلیه مواریث الأنبیاء و لدیه موجود اثار الأصفیاء: سلام بر بقیة الله در شهرهایش و حجت او بر بندگانش. همو که مواریث پیامبران به او رسیده و آثار اصفیا در نزد او موجود است».[1]
وجود مبارک امام عصر عجل الله تعالی فرجه، علاوه بر صحف انبیای الاهی، علم انبیا و اسم اعظم، ودایع و آثار انبیای الاهی را نیز به ارث برده است که در این جا با بهره گیری از روایات معصومین علیهم السلام به یکی از این ودایع اشاره می کنیم:
تابوت الشهاده (تابوت سکینه)
امام صادق علیه السلام فرمودند: «داستان سلاح در خاندان ما، داستان تابوت است در بنی اسراییل. تابوت در هر خاندانی از بنی اسراییل که پیدا می گشت؛ نبوت به آنها داده می شد. هر کس از ما هم که سلاح به دستش رسد؛ امامت به او داده می شود».[2]
نام «تابوت سکینه» یک بار در سوره بقره، آیه 248 ذکر شده است که می فرماید «وَ قالَ لَهُمْ نَبِیهُمْ إِنَّ آیةَ مُلْکهِ أَنْ یأْتِیکمُ التَّابُوتُ فیهِ سَکینَةٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ بَقِیةٌ مِمَّا تَرَک آلُ مُوسی وَ آلُ هارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلائِکةُ إِنَّ فی ذلِک لَآیةً لَکمْ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنین: و پیامبرشان گفت: دلیل و نشانه بر پادشاهی او این است که تابوتی به سوی شما می آید که در آن سکینه و آرامشی از ناحیه پروردگارتان وجود دارد و آن چیزی است که آل موسی و آل هارون باقی گذاشته اند. آن تابوت به وسیله فرشتگان حمل می شود. به راستی آن معجزه و دلیل برای شما است چنان که مؤمن باشید».
«تابوت سکینه» با نام های صندوق عهد، تابوت یهودیان، تابوت مقدس، صندوق تورات، تابوت بنی اسرائیل و تابوت الشهاده، نامیده شده است. که این نام اخیر در دعای سمات وارد شده است. آنجا که می فرماید: «و أسئلک اللّهمّ بمجدک الذی کلمّت به عبدک و رسولک موسی بن عمران علیه السلام، فی المقدّسین، فوق إحساس الکروبین، فوق غمائم النّور، فوق تابوت الشّهاده فی عمود النّار و فی طور سیناء و فی جبل حوریث و. ...». [3]
تابوت سکینه، طبق نوشته ها، صندوقی بوده است که الواح سنگی و احکام ده گانه تورات، در آن قرار داشته بود. هر وقت قوم بنی اسراییل حرکت می کردند؛ این صندوق را با حرمت فراوان در ارابه ای نهاده و پیشاپیش خود روان می داشتند و در جنگ نیز آن را پیشاپیش صفوف قرار می دادند تا باعث ثبات قدم و آرامش لشکریان گردد. این صندوق به فرمان حضرت موسی علیه السلام ساخته شده بود و علاوه بر آن الواح(دو لوح سنگی)، کاسه ای از «منّ» یعنی همان غذای آسمانی که در سوره اعراف، آیه 160 از آن یاد شده است، نیز در آن قرار داده بودند.
تا این که فلسطینی ها به یهودیان تاختند و بر آن ها مسلط شدند و صندوق عهد را از ایشان گرفتند. بعد از آن حضرت داود علیه السلام، جالوت، پادشاه فلسطینی ها را کشت و صندوق را به یهودیان باز گرداند. تا زمان حضرت سلیمان علیه السلام این صندوق در معبد «قبة الرّمان» قرار داشت.
گفتنی است که از قبة الرّمان نیز در دعای سمات یاد شده است «و بمجدک الّذی ظهر لموسی بن عمران علیه السلام علی قبّة الرّمان و...». [4]
مطالب دیگری نیز در خصوص تابوت سکینه، وارد شده است. از جمله در کتاب قرب الإسناد حمیری، صفحه 164 حدیثی از امام موسی بن جعفر علیه السلام نقل شده که حضرت درباره تفسیر «سکینه» در آیه «فیه سکینه من ربّکم...» فرمود: این سکینه رایحه ای است بهشتی که به شکل صورت انسانی از صندوق خارج می شد و آن صندوق هم اینک نزد ما است. و همین معنا نیز از حضرت رضا علیه السلام وارد شده است.
تابوت الشهاده، اکنون نزد امام مهدی عج الله تعالی فرجه است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دراین باره می فرماید: صندوق مقدس از دریاچه طبریه به دست وی(امام مهدی) آشکار می شود و آن را آورده و در پیشگاه مقدس او در بیت المقدس قرار می دهند و چون یهودیان آن را مشاهده می نمایند؛ به جز اندکی، بقیه آنان ایمان می آورند.[5]
پی نوشت ها:
[1] مفاتیح الجنان، زیارت حضرت صاحب الأمر به نقل از سیدبن طاووس.
[2] اصول کافی، ج 1، ص 238.
[3] شیخ عباس قمی، همان.
[4] همان.
[5] مجله موعود، شماره 51.
hawzah.net
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum136/thread50413.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر