۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

:::: بي بي ام‏ البنین(سلام الله عليها)، واسطه فیض الهی! ::::



بي بي ام‏ البنین(سلام الله عليها)، واسطه فیض الهی!








ام ‏البنین، همسر علی(عليه السلام) و مادر سردار کربلا، نزد مسلمانان جایگاهی ویژه دارد، چون نزد خداوند از مقام و منزلتی والا برخودار است، و این مقامْ به واسطه تقدیم خالصانه فرزندان در راه خدا و استواری و عبودیت ایشان است.



ام‏ البنین، همسر علی(عليه السلام) و مادر سردار کربلا، نزد مسلمانان جایگاهی ویژه دارد، چون نزد خداوند از مقام و منزلتی والا برخودار است، و این مقامْ به واسطه تقدیم خالصانه فرزندان در راه خدا و استواری و عبودیت ایشان است. از این‏رو، مؤمنانِ حاجت‏مند و دردمند او را به درگاه حضرت باری تعالی شفیع و واسطه قرار می‏دهند، و غم واندوهشان را با زیارت مزار آن بانو می‏زدایند







آیت الله العظمی حاج سید محمد حسینی شیرازی می‌فرمود: شخصی در عالم مکاشفه، حضرت ابالفضل العباس را دید و عرض کرد: آقا جان! حاجتی دارم و نمی‌دانم برای روا شدن آن به چه کسی متوسل شوم؟ قمر بنی‌هاشم فرموده بود: به مادرم امالبنین... (1)





از مرحوم آیت الله العظمى آقاى حاج سید محمود حسینى شاهرودى (متوفى 17 شعبان 1394 هجرى قمرى ) نقل است که فرموده بود:







من در مشکلات ، صد مرتبه صلوات براى مادر حضرت ابوالفضل العباس(عليه السلام) ، ام البنین( سلام الله عليها )، مى فرستم و حاجت مى گیرم(2) به تجربه رسیده است که نذر براى ام البنینعع و اطعام مستمندان به نام حضرت اباالفضل العباس(عليه السلام)، براى بر آورده شدن حاجات موثر است .







(3) گفته شده که چهار شب جمعه ، ده مرتبه سوره یس ، بدین طریق خوانده شود انشاء الله کارساز خواهد بود: شب جمعه اول سه مرتبه ، شب جمعه دوم سه مرتبه ، شب جمعه سوم سه مرتبه ، شب جمعه چهارم یک مرتبه ، سوره یس ‍ به نیابت از حضرت ابوالفضل العباس (عليه السلام) و هدیه براى مادرش ‍ ام البنین(

سلام الله عليها ) بخواند، انشاء الله که حاجات بر آورده به خیر خواهد گردید(4)





همچنین در میان مردم ، به ویژه کسانى که نسبت به مقام ام البنین( سلام الله عليها ) شناخت دارند، مشهور است که هرگاه چیزى را گم کنند یا در جستجوى آن باشند، هدیه به روح آن بانوى بزرگوار سوره فاتحه اى مى خوانند و صلواتى مى فرستند. درنتیجه به اذن خدا به شى گمشده و یا حاجتى که دارند، دست مى یابند، و این امر بارها تجربه شده است .(5)







سخن بزرگان در بیان فضایل ام‏ البنین( سلام الله عليها)





عالم جلیل‏القدر، زین‏الدین عاملی، شهید ثانی درباره حضرت ام‏ البنین(سلام الله عليها) می‏گوید: «ام‏البنین از بانوان با معرفت و پر فضیلت بود. نسبت به خاندان نبوت، محبت و دلبستگی خالص و شدید داشت و خود را وقف خدمت به آن‏ها کرده بود. خاندان نبوت نیز برای او جایگاه والایی قائل بودند و به او احترام ویژه می‏گذاشتند.»





هم‏چنین علامه سید محسن امین می‏گوید:

«ام البنین( سلام الله عليها ) ، شاعری خوش‏بیان و از خانواده‏ای اصیل و شجاع بود.» (6)

علی محمد علی دُخَیِّل، نویسنده معاصر عرب در وصف این بانوی بزرگوار می‏نویسد:

«عظمت این زن (ام البنین) در آن‏جا آشکار می‏شود که وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او می‏دهند، به آن توجه نمی‏کند، بلکه از سلامت حضرت امام حسین (عليه السلام) می‏پرسد؛ گویی امام حسین (عليه السلام) فرزندِ اوست نه آنان».(7)





سید باقر شیریف قرشى در کتاب خود العباس رائد الکرامه و الفدا فى الاسلام گفته است :

در تاریخ دیده نشده که زنى نسبت به فرزندان هووى خود محبتى مخلصانه و رزد و آنها را بر فرزندان خود مقدم بدارد،

جز این بانوى پاک( سلام الله عليها ) یعنى ام البنین(8)







شیخ جعفر نقدى در کتاب خود (زینب کبرى ) مى گوید: ام البنین( سلام الله عليها ) از جمله بانوان با فضیلت ، خوش بیان ، و سخنور، پرهیزکار و اهل عبادت و تقوا بود. اهل بیت را به خوبى مى شناخت(9) . مقرم مى گوید ام البنین علیه السلام از بانوان با فضیلت به شمار مى رفت . وى حق اهل بیت را خوب مى شناخت و در محبت و دوستى با آنان خالص بود و متقابلا خود در میان آنان جایگاه بلند و مقام ارجمندى داشت.










پی نوشت ها:

1_( ستاره درخشان مدینه حضرت ام البنین(س) ، ص ۱۴۲)

2_( چهره درخشان قمر بنى هاشم ابوالفضل العباس(ع)، ج 1 ص 464)

3_(چهره درخشان قمر بنى هاشم ابوالفضل العباس (ع)، ج 1، ص 464)



4_(حیاه العباس ، شیخ جعفر، ص 46)

5_( ام البنین نماد از خود گذشتگى)

6_( اعیان الشیعه ، ج 2 ص 289)

7_( العباس (ع) ، ص 18)

8_( عباس بن على رائد الکرامه ، ص 23)

9_( زینب الکبرى(س) ، ص 25)

10_( العباس(ع)، ص 72)

منبع: تنها منجی








ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum56/thread50379.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: