۱۳۹۲ اردیبهشت ۷, شنبه

در مقایسه با کانال های خارجی چگونه عمل کرده ایم؟


در مقایسه با کانال های خارجی چگونه عمل کرده ایم؟






نقل قول:








صدا وسیما برای بهبود روحیه کار و تلاش و برنامه ریزی، باید برنامه های مستند، تبلیغات مفهومی و هدف دار، گزارش های روز از زندگی و کار وتلاش مردم، و… را به گونه ای تهیه و پخش کند





به گزارش پايگاه خبري انصارحزب الله، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین سال جدید که به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام گذاری شده است و دو تحول مهم یعنی انتخابات و حضور حماسه ساز مردم و سال تلاش برای دست یابی به رشد و رونق و حمایت از تولید ملی با هدف مقابله با تحریم ها و ایجاد حماسه اقتصادی را پیش رو داریم، باید زمینه همدلی و هماهنگی و مشارکت مردم و ایجاد شور و نشاط در جامعه و اقشار مختلف مردم را ایجاد کنیم.



براین مبنا باید رسانه ها و به خصوص رسانه های پر مخاطب مانند صداوسیما نقش موثری در ایجاد این شورو نشاط و بالندگی وافزایش مشارکت مردم داشته باشند و برنامه های خود را با توجه به ذوق و سلیقه ونیاز مخاطب و تامین نیازهای مردم در اوقات فراغت و کسب اخبار تدوین کند.



صدا وسیما برای بهبود روحیه کار و تلاش و برنامه ریزی، باید برنامه های مستند، تبلیغات مفهومی و هدف دار، گزارش های روز از زندگی و کار وتلاش مردم، و… را به گونه ای تهیه و پخش کند که مخاطب احساس کند نمی تواند به راحتی کانال عوض کند یا به کانال های ماهواره ای روی آورد.



صداو سیمای ایران با برخورداری از امکانات گسترده وانحصار در پخش رادیو و تلویزیون می تواند مخاطبان بسیار داشته باشد و در عین حال که موازین قانونی و اسلامی را رعایت می کند می تواند برنامه هایی جذاب و پر مخاطب را ارائه دهد و از برنامه های کسل کننده و راکد خودداری کند و با جذب مخاطب بیشتر، برنامه هایی در حوصله مردم ارائه دهد و متناسب با ساعت های پر مخاطب و کم مخاطب، هر کانال را به بخشی از جامعه اختصاص دهد و حتی برنامه های عمیق و تحلیلی که مخاطب کمتری دارد نیز می تواند در ایجاد شور و نشاط جامعه موثر باشد.



تنوع برنامه های صداوسیما و به خصوص برنامه های ۲۰ دقیقه تا یک ساعته که هم در حوصله مخاطبان باشد و هم نیاز آنها را برآورده کند و هم تنوع حرفه ای و کلامی و رنگ و صحنه و…. داشته باشد می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.



نگاهی به دلایل گرایش بخشی از مخاطبان به برنامه های ماهواره ای، برنامه های خبری و سیاسی و همچنین برنامه های سرگرمی و فیلم و سریال ها نشان می دهد که بسیاری از مخاطبان، به دنبال برنامه های شاد و با نشاط هستند که هم عکس و فیلم با رنگ های مناسب داشته باشد و هم درکنار صحنه های خشن و غم انگیز یا اخبار متاثر کننده، به نوعی اخبار و گزارش های امیدوار کننده نیز داشته باشند و با برنامه های سرگرم کننده، تاحدودی خستگی روحی زندگی و کسب و کار و مشکلات مالی و کمبودها را از ذهن و جان خود خارج کنند و با امیدواری نسبت به اینده، خود را برای روز بعد و سال جدید آماده کنند.



برخی شبکه های پر مخاطب، دائم به دنبال سریال و فیلم هایی هستند که با موسیقی و مناظر زیبا و رنگ های متنوع، تلاش دارند ذهن مخاطب را جلب کنند و در کنار نقاط ضعف آنها، و قبول نارسایی های این گونه شبکه ها، در عین حال باید پذیرفت که تنوع و رنگ و شاد بودن و مناظر دیدنی و… باعث جلب مخاطب شده است.



برخی شبکه ها نیز سعی می کنند با یک ساعت برنامه خبری، از مجریان متنوع با لباس های متفاوت وشاد بهره ببرند. علاوه بر اخبار سیاسی داخلی، اخبار مهم سیاست خارجی، اروپا و آمریکا و اسیا و آفریقا وحتی چین و ژاپن مورد توجه است. پیشرفت های پزشکی و نکات بهداشتی و سلامت مردم، توجه به اخبار با نشاط ورزشی از داخل کشور و باشگاه های جهان، نیز به تنوع اخبار کمک کرده است.

از سوی دیگر در مورد مهمترین خبر روز، با یک کارشناس یا استاد دانشگاه و فردی مرتبط با موضوع، گفت وگو می شود.



حتی اخبار مربوط به موسیقی و فیلم و سینما مورد توجه است واین تنوع خبری در کنار زمان کوتاه ۱ ساعته باعث می شود که مخاطب خبرهای مختلف را از زبان مجری و گزارشگران و کارشناسان مختلف می شنود و در تمام یک ساعت، مجریان خبر تنها ۲۰ دقیقه گوینده هستند و دائم صداو تصویر تغییر می کند و مخاطب را پای تلویزیون نگه می دارد.



در نظرسنجی هایی که از مخاطبان شبکه های ماهواره ای صورت گرفته، توجه برخی کانال ها به فیلم وسریال متنوع برای اوقات فراغت خانم های خانه دار در طول تاریخ و خانواده ها در ساعت ۸ تا ۱۲ شب، موجب شده که مخاطب بسیاری داشته باشند و در جذب آگهی نیز موفق بوده اند.



برخی کانال های خبری نیز در ارائه اخبار و مخاطبان، جای خود را باز کرده اند و برخی کانال ها صرفا برای سرگرمی توانسته اند با چند برنامه متنوع و گزارش های سطح شهر و کشور و… مخاطبان بسیار جلب کنند.



این در حالیست که شبکه های صداو سیما، در داخل کشور به همه نقاط کشور، شهرها، روستاها، مراکز دیدنی، گردشگری، تاریخی و باستانی، کارخانه ها و شرکت هاو…. دسترسی دارد و در تهیه فیلم و عکس و گزارش، نه تنها محدود نیست بلکه تنوع و دسترسی زیادی دارد.



امکانات گسترده صداوسیما برای تهیه خبر، برای تهیه فیلم و سریال چه داخلی و چه خارجی، برای تهیه برنامه های مستند علمی و طبیعی و… همگی می تواند برنامه های متنوع و پر مخاطب را تولید کند. اما ضروری است که این برنامه ها با رعایت موازین اخلاقی و قانونی، تنوع و شور و نشاط و شادی را نهادینه کند تا مخاطبان با مشاهده این مناظر و تصاویر و فیلم و سریال و اخبار متنوع، اولا احساس کنند که واقعیت های جامعه را درست و منطقی دریافت کرده اند و دوما احساس کنند که باعث شادی و نشاط آنها شده است.



اما متاسفانه در بسیاری از برنامه ها، نوع تنظیم اخبار وارائه آنها به گونه ای است که احساس می شود تهیه کننده خبر و سریال و فیلم و برنامه مستند، از قبل قضاوت خود را داشته و آن را به مخاطب منتقل می کند و به جای روش غیر مستقیم، از روش مستقیم تبلیغ نظر خود بهره برده است. در نتیجه مخاطب به مرور و یا در دقایق اول، کانال را عوض می کند و حاضر به مشاهده آن نیست.



حتی برخی مخاطبان، از ابتدا به کانال های ماهواره ای مراجعه می کنند و حاضر به مشاهده شبکه های خودمان نیستند.



براین اساس، بهتر است که برنامه سازان صداو سیما اولا در یک فضای رقابتی، به تولید بپردازند و شرایط برای ورود بازیگران و کارگردان ها و برنامه سازان فراهم باشد که به تولید وارائه برنامه بپردازند وشرایط برای ورود افراد شایسته فراهم شود و از حذف افراد به هر بهانه ای و یا برای طولانی مدت خودداری شود.



دوم این که تلاش شود از تقلید برنامه های شبکه های دیگر خودداری شود. باید توجه داشت آن چه باعث موفقیت برنامه کانال های خارج کشور شده، تنها دکور و نوع بیان مجری و…. نیست و برنامه های صداو سیما با تقلید از نوع گویش و دکور نمیتواند موفق باشد بلکه باید به محتوای خبر و متن نیز توجه کند. تا مخاطب احساس کند که حضور مجریان و گوینده های مختلف با بهبود کیفیت نیز همراه بوده است.



از سوی دیگر، تقلید برخی خواننده ها و هنرمندان از دیگران، موجب شده که نوعی ضد تبلیغ تلقی شود و اگر چه در مشاهده اول مورد توجه مخاطب است اما در مشاهده های بعدی، موجب دلسردی و بی میلی مخاطب می شود. براین اساس، باید به هنرمندانی که با کیفیت و توان هنری خود، کار ارائه می دهند بیشتر توجه شود تا هنرمندان و افراد ریشه دار، در صداو سیما حاضر شوند و به جای ارائه برنامه با قدرت رنگ و نور و موزیک، هنرمندانی حضور یابند که تمام شاخص های تصویری و صوتی را به درستی و در جای خود به کار بگیرند وشعر و متن با معنا و متناسب با نیاز روحی و ذهنی مردم انتخاب کنند.



در برخی برنامه ها، و فیلم و سریال ها، صحنه های طولانی از غم و رنج و درد و جیغ و فریاد و اشک و حسرت به مخاطب ارانه می شود و پیام مناسبی نیز از این صحنه ها به مخاطب منتقل نمی شود. فیلم و سریال، باید این گونه صحنه ها را به صورت کوتاه و در جای خود و با انتقال پیام مناسب و همراه با موسیقی مناسب ایرانی و ریشه دار همراه کند.



در بسیاری از سریال های خارجی، موسیقی اندوه ناک، ریشه در باور و فرهنگ و موسیقی اصیل آن کشور دارد و نوعی اندوه همراه با امید به زندگی و پر رنگ کردن ارزش های انسانی و اخلاقی را به همراه دارد.اما در فیلم و سریال های ما، به جای این که از موسیقی اصیل ایرانی و دستگاه های معروف آن استفاده شود و پیامی انسانی با اندوهی ملایم نمایش داده شود، صحنه های طولانی با خشم و گریه و فریاد و تاکید بر مفهومی که مورد توجه تهیه کننده بوده، مورد توجه است و باعث بی میلی و ناراحتی مخاطب می شود و پس از آن به جای این که امیدی تازه در وجود خود احساس کند، باعث افسردگی و بی حالی مخاطب خواهد شد.



اما اگر فیلم و سریال، در کنار صحنه های شاد و سرگرم کننده، پیام های انسانی، موسیقی زیبای ایرانی، تصاویر شاد وامیدوار کنده وحتی اندوه وغم و دلتنگی های معنادار داشته باشد می تواند باعث نشاط و روحیه مضاعف مخاطبان شود.



مردم ایران که پای تلویزیون و رادیو می نشینند باید پس از مشاهده و شنیدن برنامه های خبری و سرگرم کننده، امید به آینده و نشاط را احساس کنند و با روحیه و کار و تلاش بهتر، زمینه رونق اقتصاد وکسب و کار و ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی را فراهم کنند.



لذا صداو سیما، نه به روش تقلید از کانال های ماهواره ای پر مخاطب، بلکه با تکیه بر توان هنری وموسیقی ایرانی و همچنین توان هنر پیشه ها، بازیگران، دوبلرهای با سابقه و با توان ایرانی که بسیار توانمندتر از بسیاری کشورها هستند، زمینه تولید برنامه هایی منطبق برواقعیت های روز ایران وجهان، متناسب با سلیقه خانواده ایرانی، و باهدف ایجاد تحرک، تنوع، شادی و نشاط و امید در شهروند ایرانی و همچنین ایجاد جو همدلی و مشارکت برای حماسه اقتصادی وسیاسی و… را فراهم کند.






منبع: بولتن نیوز





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum287/thread50464.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: