۱۳۹۲ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

به خاطر «ترس مدیریتی» دانشگاه ها را تعطیل نکنید!

در ‌روزهای پایانی ‌اسفند ماه سال گذشته، وزارت علوم، بخش‌نامه‌ای صادر کرد که در آن از بیش از هشتاد دانشگاه و مجتمع آموزش عالی کشور خواسته شده بود در ترم پیش روی، امتحانات را در تاریخ بیستم خرداد تا دوم تیر ماه برگزار نکنند و زمان ‌آن را به پیش با پس از این تاریخ بیندازند.



به گزارش «تابناک»، این بخش‌نامه در آغاز سال تحصیلی جدید از سوی رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌ها‌ عملیاتی شد؛ اما خبر کوتاه شدن زمان ترم پیش ‌روی و برگزاری سریع امتحانات تا پیش از بیستم خرداد از سوی دانشگاه، اعتراض دانشجو‌ها را برانگیخته است. البته این روز‌ها، دیگر نهاد و تشکیلاتی در دانشگاه‌ها نیست که با صدور بیانیه‌ای، اعتراض خود را نسبت به این کار دانشگاه اعلام نکرده باشد؛ برای نمونه، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و بسیج دانشجویی دانشگاه اراک، تنها بخشی از نهادهای دانشگاهی هستند که در این روز‌ها بیانیه‌هایشان را در دانشگاه‌ها صادر کرده‌اند.



بنا بر این گزارش، وزارت علوم در بخش‌نامه خود به دانشگاه‌ها، این تغییر زمان را بنا به درخواست دانشجویان‌ اعلام کرده‌ است، حال آن که از زمان ابلاغ آن، دانشجویان بسیاری به این کار اعتراض کرده‌اند!



اما ماجرا از این قرار است: وزارت علوم نمی‌خواهد نزدیک‌ انتخابات و پس از آن، کسی در دانشگاه‌های کشور ‌باشد و تعطیل کردن دانشگاه را آسان‌ترین راه برای آسوده کردن خیال خود دانسته است؛ چاره‌ای ‌که بیش از هر چیز‌ به وضعیت علمی و آموزشی دانشجویان در طول ترم تحصیلی پیش رو ضربه وارد می‌کند.



ترم‌های بهاره در نظام آموزش عالی کشورمان به دلیل همزمانی با تعطیلات عید نوروز به اندازه کافی کوتاه و بریده بریده است؛ بنابراین، اکنون که قرار است به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کل وضعیت آموزشی یک ترم و امتحاناتش تا قبل از بیستم خرداد ماه به پایان برسد، باید پرسید، ‌قرار است چه بلایی بر سر ماندن سرفصل‌های درسی ترم پیش رو بیاید؟ چرا که با ‌وجود این، اساتید مجبور خواهند بود از بسیاری مباحث گذرا عبور کنند و بسیاری از تحقیقات و پروژه‌های درسی را ‌ناقص انجام دهند؛ جدای از اینکه دانشجویان باید فشار درسی بیشتری را در زمان کوتاه مانده به امتحانات پایان ترم متحمل شوند و این امر خود به افت تحصیل دانشجویان در ترم جاری منجر خواهد شد.



هم‌اکنون پرسش این است: آیا مدیرانی که تصمیم گرفته‌اند ‌هر گونه شده، سر و ته ترم تحصیلی را ‌به هم بیاورند که به انتخابات برخورد نکند، به پیامد‌های این تصمیم برای جامعه علمی و میزان هدر رفت منابع علمی کشور اندیشیده‌اند؟!



از سوی دیگر، وزارت علومی که در بخش‌نامه خود درخواست دانشجویان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را دلیل ‌این تصمیم دانسته است، بد نیست نگاهی به فضای سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها در چهار سال گذشته بیندازد، که کم از پاشیدن «گرد مرگ» بر فضای دانشگاهی ندارد.



بی‌گمان، پویایی فضای انتخاباتی در دانشگاه‌ها به رونق شور انتخاباتی در جامعه نیز کمک می‌کند و این تصمیم، موجب تشدید رکود حاکم بر فضای دانشگاهی کشور خواهد شد؛ رکودی که نتیجه مستقیم امنیتی کردن فضای دانشگاه است و موجب شده دانشگاهی که همواره یکی از کانون‌های اساسی تأثیرگذاری در مسائل کلان کشور بوده، به شیر بی‌یال و کوپالی تبدیل شود که در حساس‌ترین روزهای تاریخی کشورمان، هیچ تأثیری در حماسه‌آفرینی نداشته باشند.



بنابراین، بد نیست مسئولان کشورمان عینک نگاه امنیتی به همه چیز را از چشمانشان بردارند و موقعیت‌های فرصت محوری را که پیش روست، با این دست تصمیمات عجولانه به موقعیت‌های تهدید محور تبدیل نکنند.



منبع : تابناک





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum335/thread50381.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: