۱۳۹۲ اردیبهشت ۲, دوشنبه

بهترین و بدترین اعضای بدن


بهترین و بدترین اعضای بدن











لقمان حکیم که از بیهوده‌گویی خواجه سخت ناراحت بود، به دنبال فرصت بود که او را بیدار کند. روزی مهمانی گرامی بر خواجه وارد شد. به لقمان گفت که گوسفندی ذبح کند و از بهترین اعضای آن غذایی مطبوع درست کند. لقمان از دل و زبان گوسفند غذایی درست کرد و بر سر سفره گذاشت. روز دیگر خواجه گفت: گوسفندی را ذبح کن و از بدترین اعضای آن غذایی درست کند. این بار نیزغذایی از دل و زبان گوسفند آماده کرد. خواجه از کار او متحیر شد، پرسید: چگونه است که این دو عضو، هم بهترین و هم بدترین اعضا هستند؟ لقمان گفت: ای خواجه! دل و زبان، موثرترین اعضا در سعادت و شقاوت هستند؛ چنانچه دل را منبع فیض نور گردانی و زبان را در راه نشر معرفت و اصلاح بین مردم درآوری، بهترین اعضا و هر گاه دل به ظلمت فرو رود و کانون کینه و عناد گردد و زبان به غیبت و فتنه انگیزی آلوده شود از بدترین اعضا خواهند بود. خواجه از این سخن پند گرفت و از آن پس به اصلاح خویش برآمد.





پیامبر اکرم صل‌الله‌علیه‌و‌آله می‌فرمایند: یُعَذِّبُ اللّه اللِّسانَ بِعَذابٍ لا یُعَذِّبُ بِهِ شَیئا مِنَ الجَوارِ حِ، فَیَقولُ: اَى رَبِّ، عَذَّبتَنى بِعَذابٍ لَم تُعَذِّب بِهِ شَیئا؟! فَیُقالُ لَهُ: خَرَجَت مِنكَ كَلِمَةٌ فَبَلَغَت مَشارِقَ الرضِ وَ مَغارِبَها، فَسُفِكَ بِها الدَّمُ الحَرامُ وَ انتُهِبَ بِها المالُ الحَرامُ وَ انتُهِكَ بِها الفَرجُ الحَرامُ؛



خداوند! زبان را عذابى دهد كه هیچ یك از اعضاى دیگر را چنان عذابى ندهد. زبان گوید: اى پروردگار! مرا عذابى دادى كه هیچ چیز را چنان عذاب ندادى! در پاسخش گفته شود: سخنى از تو بیرون آمد و به شرق و غرب زمین رسید و به واسطه آن خونى بناحقّ ریخته شد و مالى به غارت رفت و ناموسى هتك شد.«1»



با توجه به حکایت بالا و حدیث رسول اکرم صل‌الله‌علیه‌و‌آله که چقدر زبان و دل در سعادت و شقاوت انسان تاثیر دارد .حال سوال اینجاست که چگونه باید به اصلاح زبان خود بپردازیم تا سعادتمند شویم. بالطبع اگر زبانمان خوب باشد تاثیر گذاری بیشتری بر روی اطرافیان خواهیم داشت چرا که شاید با یک جمله از زبان ما جوانی اصلاح پذیرد. باز در حدیث دیگری از امام صادق علیه‌السلام آمده است که:



اَلكَلامُ ثَلاثَةٌ: صِدقٌ وَكِذبٌ وَإِصلاحٌ بَینَ النّاسِ قالَ: قیلَ لَهُ: جُعِلتُ فِداك مَا الصلاحُ بَینَ النّاسِ؟ قالَ: تَسمَعُ مِنَ الرَّجُلِ كَلاما یَبلُغُهُ فَتَخبُثُ نَفسُهُ، فَتَلقاهُ فَتَقولُ
: سَمِعتُ مِن فُلانٍ قالَ فیكَ مِنَ الخَیرِ كَذا وَكَذا، خِلافَ ما سَمِعتَ مِنهُ؛



سخن سه گونه است: راست و دروغ و اصلاح میان مردم به آن حضرت عرض شد: قربانت اصلاح میان مردم چیست؟ فرمودند: از كسى سخنى درباره دیگرى مى‌شنوى كه اگر سخن به گوش او برسد، ناراحت مى‌شود. پس تو آن دیگرى را مى‌بینى و برخلاف آنچه شنیده‌اى، به او مى‌گویى: از فلانى شنیدم كه در خوبى تو چنین و چنان مى‌گفت.«2»



پس اگر از نظر اخلاقی و گفتاری می‌خواهیم به اصلاح خود بپردازیم با توجه به این حدیث در وهله اول باید از گفتن سخن دروغ بپرهیزیم و زبانمان را از گفتن حرفهایی که باعث ایجاد اختلاف بین اطرفیان شود باز داریم. باید به زبانهایمان بیاموزیم که هر سخنی را نباید بر زبان جاری سخت چرا که در آخرت همان سخن نابجا باعث عذاب ما بشود. هم‌چنین دلهایمان را از آتش کینه به دور سازیم چرا که کینه انسان را به بدبختی می‌کشاند پس دلهایمان را باتلاوت قرآن روشنی ببخشیم و گوشهایمان را از شنیدن سخنان نا مربوط دور کنیم و اگر مواظب دل و زبان خود باشیم تاثیرس در اطرافیان و فرزندان خواین دید.



امام علی علیه السلام می‌فرماید: إِنَّ فى النسانَ عَشرُ خِصالٍ یُظهِرُها لِسانُهُ: شاهِدٌ یُخبِرُ عَنِ الضَّمیرِ وَحاكِمٌ یُفصِلُ بَینَ الخِطابِ وَناطِقٌ یَرُدُّبِهِ الجَوابَ وَشافِعٌ یُدرِكُ بِهِ الحاجَةَ وَواصِفٌ یَعرِفُ بِهِ الشیاءَ وَ أَمیرٌ یَمُرُ بِالحُسنِ وَواعِظٌ یَنهى عَنِ القَبیحِ وَمُعِزٌّ تَسكُنُ بِهِ الحزانَ وَحاضِرٌ تُجلى بِهِ الضَّغائِنُ وَمونِقٌ تَلتَذُّ بِهِ السماعُ؛

در انسان ده خصلت وجود دارد كه زبان او آنها را آشكار مى‌سازد، زبان گواهى است كه از درون خبر مى‌دهد. داورى است، كه به دعواها خاتمه مى‌دهد. گویایى است كه بوسیله آن به پرسش‌ها پاسخ داده مى‌شود. واسطه اى است كه با آن مشكل برطرف مى‌شود. وصف كننده‌اى است كه با آن اشیاء شناخته مى‌شود. فرماندهى است كه به نیكى فرمان مى‌دهد. اندرزگویى است كه از زشتى باز مى‌دارد. تسلیت دهنده‌اى است كه غمها به آن تسكین مى‌یابد. حاضرى است كه بوسیله آن كینه‌ها برطرف مى‌شود و دلربایى است كه گوشها بوسیله آن لذّت مى‌برند.«3»



.................................................. .......................................



1. کافی،ج 2 - ص 115 ح 25



2.کافی،ج 2 - ص 341 ح 16



3. کافی،جلد 8- ص 20،



meraj14.ir





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum76/thread50342.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: