مقصود از (( حيات طيبه )) در آيه ى شريفه ى ذيل چيست ؟ خداوند سبحان مى فرمايد:
من عمل صلحا من ذكر او انثى و هو مومن فلنحيينه حيوه طيبه ...(735)
هر كس - از مرد يا زن - كار شايسته انجام دهد و مومن باشد، قطعا او را زندگى خوشگوار، (حيات حقيقى ) مى بخشيم ...
علامه طباطبایی در جواب می فرمایند:
مراد حيات معنوى ، و حيات قرب و مشاهده است كه شرط آن بندگى و اخلاص در بندگى است .حيات ظاهرى همين خوردن و خوابيدن و...است ، و حيات معنوى به انجام اعمالى است كه در آن ها مشاهده حق و تقرب به حق باشد:
يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم (736)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر گاه خدا و رسول ، شما را به آن چه كه مايه ى زندگانى شما است فرا خواند اجابت كنيد.
جواب : اين آيه ى شريفه خطاب به اهل ايمان است و حرف (( لام )) در (لما يحييكم ) به معناى (( الى )) يعنى (( اذا دعاكم الى ما يحييكم )) و معناى آيه ى شريفه اين است كه اى اهل ايمان اجابت كنيد دعوت خداوند متعال و رسول او را آن هنگام كه شما را بخوانند به سوى آن چه كه حيات شما در آن است .و منظور از حيات ، حيات معنوى است و معلوم است رسول اكرم - صلى الله عليه و آله و سلم - مردم را به دين حق و ايمان دعوت مى نمود، چنان كه خداوند در جاى ديگر مى فرمايد:
(و الرسول يدعوكم لتؤ منوا بربكم ...(737) )
و رسول شما را دعوت مى كند تا به پروردگار ايمان بياوريد.
پس منظور از آيه ى شريفه چون خطاب به اهل ايمان است ، ايمان كامل و اكبر و تمكن در توحيد است ، نظير آيه ى ديگر كه مى فرمايد:
(يايها الذين ءامنوا ءامنوا بالله ...(738) )
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خدا...ايمان بياوريد.
يعنى ايمان اكبر و توحيد كه عصاره ى دعوت پيامبر اسلام - صلى الله عليه و آله و سلم - بوده و حيات معنوى دل ها به آن است بلكه فشرده ى دعوت تمام انبياء الهى است ، چنان كه مى فرمايد:
و ما ارسلنا من قبلك من رسول الا نوحى اليه انه لا اله الا انا فاعبدون (739)
و رسولى پيش از تو نفرستاديم جز اين كه به او وحى كرديم كه بگو خدا مى گويد: معبودى جز من وجود ندارد، پس فقط مرا بپرستيد.هر چند توحيدى كه اسلام بدان دعوت نموده ، بالاتر از توحيد اديان گذشته است .
بنابراين ، حيات قلوب به تمكن در توحيد است كه آيه ى شريفه بدان دعوت مى نمايد.
735- سوره نحل ، آيه ى 97.
736- سوره انفاق ، آيه ى 24.
737- سوره ى حديد، آيه ى 8.
738- سوره نساء آيه ى 136.
739- سوره ى انبيا، آيه ى 25.
من عمل صلحا من ذكر او انثى و هو مومن فلنحيينه حيوه طيبه ...(735)
هر كس - از مرد يا زن - كار شايسته انجام دهد و مومن باشد، قطعا او را زندگى خوشگوار، (حيات حقيقى ) مى بخشيم ...
علامه طباطبایی در جواب می فرمایند:
مراد حيات معنوى ، و حيات قرب و مشاهده است كه شرط آن بندگى و اخلاص در بندگى است .حيات ظاهرى همين خوردن و خوابيدن و...است ، و حيات معنوى به انجام اعمالى است كه در آن ها مشاهده حق و تقرب به حق باشد:
يا ايها الذين امنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم (736)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! هر گاه خدا و رسول ، شما را به آن چه كه مايه ى زندگانى شما است فرا خواند اجابت كنيد.
جواب : اين آيه ى شريفه خطاب به اهل ايمان است و حرف (( لام )) در (لما يحييكم ) به معناى (( الى )) يعنى (( اذا دعاكم الى ما يحييكم )) و معناى آيه ى شريفه اين است كه اى اهل ايمان اجابت كنيد دعوت خداوند متعال و رسول او را آن هنگام كه شما را بخوانند به سوى آن چه كه حيات شما در آن است .و منظور از حيات ، حيات معنوى است و معلوم است رسول اكرم - صلى الله عليه و آله و سلم - مردم را به دين حق و ايمان دعوت مى نمود، چنان كه خداوند در جاى ديگر مى فرمايد:
(و الرسول يدعوكم لتؤ منوا بربكم ...(737) )
و رسول شما را دعوت مى كند تا به پروردگار ايمان بياوريد.
پس منظور از آيه ى شريفه چون خطاب به اهل ايمان است ، ايمان كامل و اكبر و تمكن در توحيد است ، نظير آيه ى ديگر كه مى فرمايد:
(يايها الذين ءامنوا ءامنوا بالله ...(738) )
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خدا...ايمان بياوريد.
يعنى ايمان اكبر و توحيد كه عصاره ى دعوت پيامبر اسلام - صلى الله عليه و آله و سلم - بوده و حيات معنوى دل ها به آن است بلكه فشرده ى دعوت تمام انبياء الهى است ، چنان كه مى فرمايد:
و ما ارسلنا من قبلك من رسول الا نوحى اليه انه لا اله الا انا فاعبدون (739)
و رسولى پيش از تو نفرستاديم جز اين كه به او وحى كرديم كه بگو خدا مى گويد: معبودى جز من وجود ندارد، پس فقط مرا بپرستيد.هر چند توحيدى كه اسلام بدان دعوت نموده ، بالاتر از توحيد اديان گذشته است .
بنابراين ، حيات قلوب به تمكن در توحيد است كه آيه ى شريفه بدان دعوت مى نمايد.
735- سوره نحل ، آيه ى 97.
736- سوره انفاق ، آيه ى 24.
737- سوره ى حديد، آيه ى 8.
738- سوره نساء آيه ى 136.
739- سوره ى انبيا، آيه ى 25.
در محضر علامه طباطبايى
نويسنده : محمد حسين رخشاد
نويسنده : محمد حسين رخشاد
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum164/thread50326.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر