۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

آیا دیپلماسی ایرانی عرب ها را به انزوا می کشد؟

آیا دیپلماسی ایرانی عرب ها را به انزوا می کشد؟





نقل قول:








روزنامه «الشرق الاوسط» درباره «امتیازدهی های احتمالی آمریکا به ایران در جریان بهبود روابط دو کشور و کاهش سطح روابط واشنگتن با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ابراز نگرانی کرد. «کشورهای عضو باید علیه ائتلاف آمریکا و ایران، کنفدراسیون تشکیل دهند.»




به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، «عبد العزیز بن عثمان بن صقر» پژوهشگر عربستانی، بی اشاره به هزینه هایی که کشورهای خاص عربی از جمله عربستان سعودی برای ایجاد بی ثباتی در عراق و سوریه صرف می کنند، نوشت: شورای همکاری خلیج فارس، به تلاش هایی که با هدف بهبود روابط آمریکا و ایران صورت می گیرد،هیچ گونه اعتراضی ندارد، زیرا صلح و ثبات در منطقه خواسته اعراب بوده و به نفع ثبات منطقه خواهد بود؛ اما این شورا، از امتیازهای بزرگ و مهم آمریکا به ایران در چارچوب توافقات دوجانبه دو کشور، نگران است؛ به طوری که مبادا این امتیازها، تأثیراتی ریشه ای بر امنیت و حقوق دیگر کشورهای منطقه بگذارد.



بن صقر، با قائل شدن جایگاهی هم طراز ایران و آمریکا و گروه 1+5 برای کشورهای ریز و نیمه درشت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و نزدیک آن، نوشت: آنچه سبب نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات اخیر در روند مذاکرات ایران و آمریکا شده است، محرمانه برگزار شدن این مذاکرات و قرار ندادن کشورهای عرب منطقه در جریان جزئیات یا اهداف و امتیازات احتمالی ارائه شده آمریکا به ایران است؛ به ویژه اینکه گفتگوهای کنونی دو کشور، همزمان با وجود جو بی اعتمادی میان آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به علت بحران سوریه و اوضاع عراق و مصر صورت می گیرد. از این رو، نگرانی اعضای شورای همکاری، موجه به نظر می رسد.



این پژوهشگر عربستانی همچنین افزود: آمریکا باید درباره ارائه ندادن امتیازات منطقه ای بدون مشورت با همپیمانانش در منطقه، تعهدات و تضمین های معتبری به کشورهای منطقه (خلیج فارس) بدهد، زیرا صلح یا توافق آمریکا و ایران نباید به تأثیرات یا نتایج منفی بر امنیت و ثبات منطقه یا منافع دیگر طرف ها در منطقه خاورمیانه بینجامد یا سبب ضربه زدن به حقوق و منافع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شود.



بن صقر که به نظر می آید از منتفی شدن حمله نظامی آمریکا به سوریه، ناراضی است، خاطرنشان می کند: این مرحله از نزدیکی تهران و واشنگتن همزمان با وجود حالت فزاینده ای از بی اعتمادی جهان عرب به دولت باراک اوباما، رئیس جمهورآمریکا، و به ویژه پس از شکست این کشور در حل بحران سوریه یا حل کامل بحران آن اتفاق می افتد.



وی افزود: در صورتی که هدف از دستیابی به توافق میان ایران و آمریکا نیازمند بازنگری واشنگتن در ائتلاف های منطقه ای کاخ سفید باشد، نباید این اقدام واشنگتن را بعید دانست؛ به ویژه اینکه دولت آمریکا در مرحله ضعف شدید منطقه ای و بین المللی قرار دارد و تلاش می کند به علت وضعیت اقتصادی و نارضایتی افکار عمومی داخل آن کشور، اقدامات خود را در خارج از مرزها در همه زمینه محدود نماید، زیرا افکار عمومی این کشور به ویژه پس از شکست های پیاپی در افغانستان و عراق و نتایج منفی دخالت بیهوده واشنگتن در مناطق دیگر جهان، از اتخاذ سیاست های مداخله جویانه بیشتر در جهان حمایت نمی کند. از این رو اندیشه بازنگری در ساختار ائتلاف های منطقه ای و بین المللی از نظر سیاستمداران واشنگتن دور نخواهد بود و دولت اوباما در سیاست های کنونی خود، آن را در نظر خواهد داشت.



به گفته عبدالعزیز بن صقر، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نباید ماهیت یا احتمالات مطرح در زمینه امتیاز دادن های آمریکا به ایران را از نظر دور داشته باشند یا درباره اتخاذ اقدامات در این زمینه تعلل کنند، زیرا بی تردید این امتیاز دادن ها به زیان آنها خواهد بود.



این نویسنده عربستانی تأکید کرد، شورای همکاری خلیج فارس باید این احتمال را در نظر داشته باشد که ممکن است آمریکا سطح هم پیمانی خود را با این کشورها یا دوره زمانی آن را که از مدت ها پیش تا کنون استوار بوده است، کاهش دهد و ممکن است این تحول به صورت تدریجی اتفاق بیفتد یا به علت تغییر شرایط استراتژیک منطقه شتاب بیشتری بگیرد. همچنین ممکن است به علت نیاز آمریکا به ائتلاف های جدید برای تامین منافعش در جهان متغیر کنونی، شاهد این تحول باشیم.



عبدالعزیز بن عثمان بن صقر، در پایان با اشاره به وضع کنونی منطقه و احتمال تغییر ائتلاف ها در منطقه، تصریح کرد، اعراب منطقه (خلیج فارس) باید به فکر گزینه های جایگزین باشند و خود را برای آن آماده کنند؛ به طوری که این امر باید یکی از مهم ترین اولویت های تفکرات استراتژیک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد تا این کشورها به طور ناگهانی، با تغییر قطب بندی ها و دگرگونی توازن قوا در منطقه مواجه نشوند.



راهکار شورای همکاری برای مقابله با نزدیکی روابط ایران و غرب



از سوی دیگر، «محمد السلمی»، نویسنده روزنامه فرامنطقه‌ ای الشرق الاوسط، با اشاره به پیش بینی‌ های قبلی اعراب در خصوص نزدیکی روابط ایران و غرب، راهکار پیش روی کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را برای مقابله با این مسئله بررسی کرد.



السلمی تأکید کرد: خبر توافق ایران و آمریکا درباره حل اختلافات دوجانبه در آینده نزدیک، بستن پرونده هسته ای ایران، لغو تحریم های ایران و در نهایت پایان دادن به 34 سال قطع روابط در چند روز گذشته بر سر زبان ها افتاد؛ و دیدار وزیران امور خارجه آمریکا و ایران در نشست گروه 1 + 5، و در نهایت گفتگوی تلفنی رؤسای جمهوری دو کشور متخاصم، مهر تائیدی بر این خبرها بود .



وی با اشاره به روابط نزدیک رژیم پهلوی با آمریکا افزود: با وجود این، آیا غرب به خصوص آمریکا می تواند خود را از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دور کند و بار دیگر ایران را به عنوان ژاندارم منطقه معرفی کند؟ بیشتر جواب ها حاکی از صحت این پیش بینی است، و هر کسی تفسیر و توجیهی ارائه می کند، اما کسانی که پیش بینی فوق را صحیح می دانند، باید کمی تأمل کنند.



نویسنده روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد: واقعیت های امروز نشان می دهد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به علت داشتن قدرت اقتصادی بسیار و روابط دیپلماتیک با کشورهای مختلف جهان؛ دیگر آن کشورهای کوچک و منزوی 5 دهه پیش یا کمتر نیستند، و می توانند با قدرتی که دارند، مانع ائتلاف غرب و ایران علیه خود و دیگر کشورهای عربی شوند (!؟!)



السلمی افزود: کشورهای عرب (حاشیه خلیج فارس) می توانند مانع ائتلاف غرب و ایران شوند؛ اما در اوضاع کنونی نمی توانند، چون به همکاری با یکدیگر و تشکیل کنفدراسیونی ( که پادشاه عربستان پیشنهاد داده) نیاز دارند تا این کنفدراسیون، جانشین شورای همکاری خلیج فارس شود و اعضای کنفدراسیون، سیاست خارجی واحدی را پیگیری کنند و همه با هم در تعامل باشند. تشکیل چنین کنفدراسیونی، سخت یا غیرممکن نیست، و دولت های کشورهای عربی منطقه (خلیج فارس) فقط به اراده سیاسی، احساس سرنوشت مشترک و فراهم کردن فضای داخلی کشورهای خود نیاز دارند.



وی تاکید کرد: در این صورت، همین کشورهای عربی منطقه (خلیج فارس)، ژاندارم منطقه خواهند بود؛ اما هم اکنون این پرسش مطرح است که آیا این کنفدراسیون تشکیل خواهد شد؟ تصمیم گیری در این خصوص، وظیفه سران است.






ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum379/thread57611.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: