۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

امر به معروف، دخالت در زندگی دیگران نیست


امر به معروف، دخالت در زندگی دیگران نیست















یک مرجع تقلید گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای که زندگی جمعی و با یکدیگر تعامل دارند، دخالت در زندگی شخصی نیست.











آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم وداع با شهیدان گمنام در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، با اشاره به آیات 104 و 110 سوره آل‌عمران بر ضرورت توجه به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر تأکید کرد و گفت: طبق آیات وحی، مردم و دولت باید در زمینه ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی تلاش کنند.



این مرجع تقلید، بر ضرورت توجه به فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید و از فراموش شدن فریضتین در سال‌های اخیر انتقاد و اضافه کرد: بنا است در دولت جدید مسئله امر به معروف و نهی از منکر که در قانون اساسی به صراحت درباره آن صحبت شده به‌صورت جدی دنبال شود.



وی افزود: در اسلام این دو دستور از مهم‌ترین دستورات بوده و مطابق آیات و روایات تمام تعلیمات یک‌ طرف و امر به معروف و نهی از منکر نیز یک‌ طرف دیگر است.



آیت‌الله‌ مکارم‌ شیرازی اظهار کرد: در حدیثی از ائمه(ع) گفته شده که تمام اعمال، عبادات، حسنات و حتی جهاد فی‌سبیل‌الله در برابر این 2 وظیفه مانند آب دهان در مقابل دریایی پهناور است و دلیل اینکه به امر به معروف و نهی از منکر در دین اینقدر اهمیت داده شده، این است که هر قانونی ضمانت اجرا می‌خواهد و اگر قانونی بدون ضمانت اجرا باشد ارزشی نخواهد داشت.



وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آنجا که درباره این قانون همه مردم را مورد خطاب قرار داده وظیفه عامه مردم این است که با سخنان محبت‌آمیز و با مهربانی این وظیفه مهم را انجام دهند و آنجا که گروهی از مردم را هدف قرار داده منظورش دولت‌ها بوده و در هر کشور اسلامی این وظیفه دولت است که در جنبه‌های فیزیکی وظایفی که برایش مشخص شده را انجام دهد.



آیت‌الله‌ مکارم‌ شیرازی با اشاره به این‌که «گاهی جوانان می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر دخالت در کار دیگران است و چرا باید با دخالت در امور دیگران آن‌ها را ناراحت کنیم» گفت: کسانی که این منطق را دارند از این واقعیت مهم بی‌خبرند که در زندگی دسته‌جمعی خوشی‌ها و بدبختی‌های افراد به هم گره خورده است و ارتباط اجتماعی که خاصیت زندگی بشر است به ما حق و مسئولیت می‌دهد که ناظر اعمال دیگران باشیم.



این عالم برجسته جهان تشیع با اشاره به اهمیت مسئله حجاب عنوان کرد: نباید خودمان را با حرف‌های بی‌اساس فریب دهیم. نگوییم زندگی دیگران به ما ربطی ندارد؛ چون ما دسته‌جمعی زندگی می‌کنیم نباید نسبت به تعامل هم بی‌تفاوت باشیم.



آیت‌الله مکارم‌ شیرازی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر به این معنا نیست که با هم دعوا کنیم؛ بلکه باید مؤدبانه و با رعایت احترام به افراد تذکر دهیم.



این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند معروف و منکر در جامعه که کمی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که کمی به آن بی‌توجهی کردیم مسئله ازدواج جوانان است که در اثر این بی‌توجهی سن ازدواج در جوانان بالا رفته و این باعث شده که فساد در جامعه زیاد شود.



وی با گلایه از جوانان و والدین گفت: توقعات بی‌جا، تشریفات کمرشکن، مهریه‌های سنگین، جهیزیه‌های تشریفاتی و مراسم جشن‌های عقد و عروسی پر زرق و برق و پر خرج باعث شده جوانان ازدواج نکنند.



آیت‌الله‌ مکارم‌ شیرازی با بیان این‌که «ازدواج در اسلام بسیار ساده گرفته شده و اگر کسی زیاد به این امر زرق و برق دهد به آینده جوانان خیانت کرده است» خاطرنشان کرد: باید این برنامه‌های بی اساس را رها کرده و جامعه را از آلودگی پاک کنیم.



این مفسر قرآن کریم در ادامه سخنان خود به اهمیت داشتن شغل و کار جوانان اشاره و ذکر کرد: در جامعه جوانان باید کار داشته باشند و این وظیفه مراکز و کسانی است که می‌توانند کار تولید کنند و اگر جوان کار داشته باشد مشکل‌های دیگر اعم از تحصیل، مسکن، و ازدواج وی حل شده و فسادهای اخلاقی و اجتماعی بسیار کم می‌شود.



وی با اشاره به تورم موجود در کشور تصریح کرد: به امید خدا دولت جدید با برنامه‌هایی که دارد باید تورم موجود در کشور را کم کند تا مردم از این شرایط سخت بیرون آمده و این فشار مضاعف برداشته شود.



آیت‌الله‌ مکارم‌ شیرازی به منکراتی که در کشور در حال شیوع است، اشاره کرد و گفت: یکی از منکراتی که در جامعه در حال شیوع و بسیار خطرناک است، بدحجابی و گاهی بی‌حجابی است که بعضی آن را ساده می‌گیرند، در حالی که همین امر مقدمه ارتباطات نامشروع و فرزندان نامشروع است که باعث متلاشی شدن بنیان خانواده می‌شود.



وی تأکید کرد: مسئله بدحجابی به بسیاری از مسائل دیگر پیوند خورده است و با از بین بردن آن در جامعه فرزندان خود را در برابر فساد بیمه کنیم و از گرفتار شدن در خطرات بزرگی که در انتظار آنان است نجات دهیم.



این مرجع تقلید ادامه داد: تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های موجود جامعه متولی این امر هستند؛ خصوصاً ارگان‌هایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند و در این راه ابتدا حوزویان اصول راه را مشخص کرده و در ادامه بقیه دست به دست هم داده و حجاب را در کشور نهادینه کنند.



وی در ادامه سخنان خود به شیوع مواد مخدر در کشور اشاره کرد و از همگان خواست تا با همکاری، آن را در کشور ریشه‌کن کنند.



آیت‌الله مکارم‌شیرازی اظهار کرد: یکی دیگر از منکرات زشتی که در کشور وجود دارد و باید آن را ریشه‌کن کرد، رشوه‌خواری است که در بعضی ادارات وجود دارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مشکل را حل کنیم.



منبع: ایسنا

عقیق





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum76/thread57619.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: