۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

پیروزی ایران در خاک آمریکا

پیروزی ایران در خاک آمریکا





محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری بعد از مذاکره با وزرای خارجه گروه پنج بعلاوه یک گفت امید می رود با پیشرفت درمذاکرات، همه تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شوند



سفر پنج روزه و پرکار رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه به نیویورک درحالی پایان پذیرفت که این سفر خارج از کم و کیف آن، دستاوردهای مهمی برای کشور در پی داشت.

سخنرانی محکم، منطقی و از همه مهم تر عزت مدارانه و ازموضع «قدرت» رئیس جمهور در صحن عمومی سازمان ملل، جنبش عدم تعهد و اجلاس خلع سلاح و همچنین اظهارات سنجیده و معقول ایشان در مصاحبه با شبکه های خبری و رایزنی های دیپلماتیک با مقامات عالیرتبه برخی کشورها و نهادهای بین المللی و سایر گروه ها و مجموعه های سیاسی وغیرسیاسی که درچارچوب دیپلماسی هوشمندانه و در جهت پایبندی به اصول کلی سیاست خارجی ایران، حاوی پیام مهم شامل حفظ و ارتقای عزت و آرمان در عین عقلانیت و احترام بود.

دکتر روحانی در طول اقامت پنج روزه در نیویورک پیام مهم دیگری نیز برای جهانیان و سران ارشد و دیپلمات های کشورهای مختلف جهان مخابره کرد: الویت های اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی شفاف، روشن و ثابت است؛ نفی سلطه پذیری درهمه اشکال آن و نفی سطله جویی در همه شقوق متصور که تحت هیچ شرایطی مبتنی بر عقل سلیم نمی توان از آن عدول و تخطی کرد.

سازمان ملل و تحولاتی که در عرصه سیاست خارجی رقم خورد

افزون بر مباحث بالا ، سفر ریاست محترم جمهوری و تیم ویژه ایشان به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که با درخشش فوق العاده هیأت ایرانی همراه شد، دو تحول اساسی و قابل توجه نیز برای عرصه سیاست خارجی ایران داشت: نخست شکسته شدن نسبی یخ های روابط ایران و آمریکا و از بین رفتن ممنوعیت وحساسیت مربوط به دیدار مقامات سیاسی دو طرف به طوری که در نشست وزرای امورخارجه 1+5، برای نخستین بار وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در کنار هم نشستند و درعین حال دیدار و گفتگوی کوتاه و دوجانبه ای نیز با هم داشتند که این موضوع از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بی سابقه بوده است.

تحول دوم و مهم ترکه به موازات آب شدن یخ های روابط ایران و آمریکا و صد البته دیپلماسی هوشمندانه جمهوری اسلامی روی داد، گشایشی است که درمذاکرات هسته ای به ویژه با برگزاری دورجدید گفتگوها در نیویورک آنهم درسطح عالی حاصل شد؛ چنانکه اکنون می توان انتظار داشت که دورجدید مذاکرات هسته ای نیز بیش ازپیش مثبت تر بوده و منتهی به نتایجی رضایت بخشی در قالب برد – برد برای طرفین باشد، به طوری که وزیر امور خارجه ایران و سایر کشورهای عضو 1+5 پس از نشست روز جمعه خویش، در مجموع مذاکرات خود حول برنامه ای هسته ای ایران را سازنده توصیف خواندند که می تواند به نتایج رضایت بخشی برای همه طرف ها منتهی شود. ضمن این که این نشست در شرایطی برگزار شد که حسن روحانی و باراک اوباما، رؤسای جمهور ایران و آمریکا قبل از آن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از تلاش دیپلماتیک برای حل مساله هسته ای سخن گفته بودند.

لازم به توضیح است که مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ برای رفع آنچه کشورهای غربی به آن نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند، برگزار شد.

آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌ پیمانان آنها بدون هیچ دلیل و مدرکی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود متهم کرده اند. این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری صلح طلب و صلح دوست که خواستار کاهش تسلیحات در سطح جهان و برچیده شدن سلاح هایی است که جز تهدید بشریت و هدر دادن منابع، سرمایه ها و نیروی انسانی ثمری ندارند، همواره این ادعاها را رد ودر طول مذاکرات در یک دهه اخیرهمواره تأکید کرده است که به عنوان عضوی ازاعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و از کشورهای عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) حق دستیابی به انرژی صلح‌ آمیز هسته‌ای را برای خود محفوظ می‌داند.



پیشنیه ای کوتاه از مذاکرات انجام شده ایران با 1+5

به طور کلی از سال 2007 تاکنون نه دور مذاکره میان ایران و ائتلاف 1+5 صورت گرفته است که این دوره ها عبارتند از: مذاکرات ژنو 1 (29 تیر 1387)، مذاکرات ژنو 2 (10 مهر 1388)، مذاکرات ژنو 3 (15 و 16 آذر 1389)، مذاکرات استانبول (1 بهمن 1390)، مذاکرات بغداد (3 و 4 خرداد 1391)، مذاکرات مسکو (29 و 30 خرداد 1391)، مذاکرات آلماتی 1 (8 اسفند 1391)، مذاکرات آلماتی 2 (16 و 17 فروردین 1392) و درنهایت مذاکرات نیویورک که عصر پنجشنبه 4 مهرماه به وقت محلی در نیویورک برگزار شد که اکنون نیز دور بعدی مطرح است که بنا بر توافقات وزرای خارجه ایران و 1+5 قرار است این مذاکرات 23 و 24 مهر ماه امسال در ژنو برگزار شود.

مذاکرات هسته ای نیویورک

اما دور جدید گفتگوهای هسته ای ایران و گروه 1+5 با حضور وزیران خارجه هفت کشور ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، آلمان و چین که با بازتاب وسیع و گسترده ای در رسانه های خبری و محافل سیاسی اقصی نقاط جهان مواجه شد، عصر روز پنجشنبه 4 مهرماه به وقت محلی به میزبانی نیویورک برگزار و توافق شد که دور بعدی مذاکرات در روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار شود.

کاترین اشتون مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عضو ارشد هیات مذاکره‌ کننده گروه 1+5 در پایان نشست با حضور در جمع خبرنگاران، خبربرگزاری دور بعدی گفتگوها دردهه سوم مهرماه کنونی را اعلام کرد و گفت که در نشست ژنو درباره جزئیات و موضوعات عملی بحث خواهد شد. ضمن این که وزیران امور خارجه روسیه، انگلیس و آمریکا و مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست فضای حاکم بر مذاکرات را مثبت و درباره حل مسائل ابراز خوش بینی کردند.

ارزیابی ایران از مذاکرات نیویورک

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری پس از مذاکره با وزرای خارجه گروه پنج به علاوه یک گفت امید می رود با پیشرفت در مذاکرات، همه تحریم های یک جانبه، چند جانبه و تحریم های سازمان ملل علیه ایران لغو شود. وی ضمن اشاره به گفتگوها بر سر موضوع غنی سازی در ایران گفت در عین حال باید این اطمینان در جامعه جهانی ایجاد شود که برنامه هسته ای ایران فقط برای اهداف صلح آمیز است. این به سود همه است و ما می خواهیم این اطمینان را در این گروه و جامعه جهانی ایجاد کنیم. وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرد این همواره سیاست جمهوری اسلامی و دیدگاه رهبر معظم انقلاب است که فتوایی در این خصوص صادر کرده اند. ما امیدواریم که با تعهد همه گروه ها برای پیگیری این مسأله، بتوانیم با یک راه حل مورد قبول، موضوع را پیش ببریم و مشکلات موجود بر سر این پرونده که هیچ ضرورتی برای وجودش نبود از میان برداشته شود.

وزیر امور خارجه ایران پس از پایان این مذاکرات تصریح کرد که من فکر می کردم خیلی بلندپروازانه حرکت می کنم اما متوجه شدم که برخی از همتاهای من بلندپروازانه تر از من حرکت می کنند و خواستار انجام شدن سریعتر این روند هستند. محمد جواد ظریف به عنوان ارزیابی خویش از مذاکرات انجام شده با وزرای خارجه 1+5 در نیویورک تأکید نمود که من از این گام نخست راضی هستم، البته همانطور که ما به جلو حرکت می کنیم، تحریم ها علیه ایران نیز باید لغو شود و در آخر باید شاهد لغو همه تحریم ها ، چه تحریم های دوجانبه و چه تحریم های چند جانبه و تحریم های شورای امنیت علیه تهران باشیم. ما همچنین امیدواریم بتوانیم در یک دوره زمانی کوتاه مدت در این جهت حرکت کنیم.

ارزیابی وزرای خارجه 1+5 از مذاکرات نیویورک

کاترین اشتون مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست نیویورک را به عهده داشت پس از این گفتگوها در مصاحبه با خبرنگاران گفت این مذاکرات «نشستی واقعی» بود و با جوی خوب و پر انرژی همراه بود.

وی با بیان این که دو طرف درباره یک « چارچوب زمانی بلندپروازانه» درمورد پرداختن به نگرانی های غرب به توافق رسیدند افزود: قرار شد طرفین بار دیگر 15 و 16 اکتبر(23و24 مهرماه) در ژنو گردهم آیند تا دستور کار نشست امروز را پیگیری کنند.

مسؤل سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ارزیابی خویش از نشست نیویورک گفت در این دیدار وزیر امور خارجه ایران دیدگاه خود را درباره نحوه پیشبرد مسائل مطرح کرد. در این میان، چگونگی چینش جدول زمانی و شروع گفتگو برای پایان این فرایند مطرح شد. به اطلاع شما نیز می رسانم که ما قرار است زمان خود را در ژنو به چگونگی اجرایی کردن این مسائل صرف کنیم. مانند وزیر خارجه ایران، من نیز بسیار درباره آنچه که می توانیم انجام دهیم بسیار بلند پروازانه می اندیشم ولی همه می دانیم که باید در اجرایی کردن خواست های سیاسی به آنچه که به صورت واقعی می توان اجرا کرد، باید واقع بین باشیم و این چیزی است که باید روی آن تمرکز شود.

کاترین اشتون در خاتمه تأکید کرد: پیش از همه، ما اقدامات اعتماد ساز را روی میز گذاشتیم تا هر کاری که می توانیم برای حرکت دادن این فرایند انجام دهیم. این پیشنهاد ها همچنان مطرح هستند، دولت ایران می تواند به صورت مستقیم به این پیشنهاد پاسخ بدهند یا پیشنهادهای خود را مطرح کنند. ما تا قبل از ورود به ژنو، همه صحبت های خود را می کنیم تا در موضع بهتری برای واکنش باشیم. با این حال ما منتظر می مانیم ولی نمی توانم چیزی را پیش بینی کنم.

با این حال اشتون اذعان داشت که از نظر من چیزی که بسیار مهم است این است که روی جزئیات کار کنیم؛ اینکه چه کار بکنیم، چه زمانی این کار را بکنیم، چگونه این کار را بکنیم و چگونه در اعتمادسازی پیش برویم تا این امر محقق شود. خبر خوب این است که گفتگوهایی درباره جدول زمانی مطرح شده است و ارقامی نیز به صورت یک جدول زمانی برای اجرایی شدن این مسائل مطرح شده است و این به خودی خود، بسیار مثبت است.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس هم در رابطه با ارزیابی خویش از این مذاکرات گفت که در مقایسه با دیدارهای قبلی، پیشرفت بسیار مهمی از نظر لحن و فضای موجود به دست آمده است. ما در این هفته در نیویورک، روابط بسیار خوب کاری با وی ایجاد کرده ایم و این دیدار نیز بازتابی از این بود. همه ما درباره اهمیت رسیدن به یک راه حل صلح آمیز و براساس گفتگو در این موضوع و تعهد خود برای تلاش برای رسیدن به چنین راه حلی صحبت کردیم.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم که دیدار کوتاه دوجانبه با وزیر خارجه ایران داشت، با حضور در نشست خبری بعد از مذاکرات وزرای خارجه گروه موسوم به 1+5 و ایران، گفت نوع ارائه و لحن هأیت ایرانی در این مذاکرات، بسیار متفاوت از قبل بوده است. وی ضمن استقبال از این تغییر لحن، گفت مهم این است که این تغییر و نتایج این نشست به اقدامات عملی منجر شود. کری افزود، مشخص است که تنها با یک نشست نمی‌توان به نتیجه رسید و هنوز باید کارهای بسیاری برای دستیابی به توافق شود.

گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان نیز به عنوان ارزیابی خود از این مذاکرات گفت: این نشست در حال و هوا، فضا و لحنی کاملاً متفاوت نسبت به گذشته برگزار شد و روزنه ای از فرصت برای راه حلی مسالمت آمیز گشوده شده است.

پیشنهاد جدید ایران در نشست هسته ای نیویورک

گزارش های دریافتی از نیویورک نشان دهنده آن است که محمد جواد ظریف در دیدار با وزرای خارجه گروه 1+5، ضمن اطمینان داد به طرف های غربی که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست.

زیرا دستیابی به چنین تسلیحاتی برای آن ها بی معنی و غیرمنطقی است، یک «پیشنهاد جدید» در چارچوب هایی خردمندانه مطرح کرده است. بر اساس این گزارش ها پیشنهاد وزیر خارجه ایران بر این پایه قرار داشته است که، در یک فرآیند یک ساله مذاکراتی میان ایران و 1+5، انجام شود.

ایران همچنین خواهان آن شده است که در این مدت تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود. علاوه بر این، وزیر خارجه ایران حتی در دیدار خصوصی با جان کری، خواستار آن شده است که پیشنهاد آلماتی به طور کامل کنار گذاشته شود و مذاکرات در فضایی کاملا جدید آغاز شود.

لازم به یادآوری است 1+5 در مذاکرات آلماتی به ایران پیشنهاد داده بودند، ایران غنی سازی اورانیوم 20 درصد خود را متوقف کند، ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد را به خارج از این کشور منتقل و همچنین یک مرکز غنی سازی اورانیوم را که چنین فعالیتی در آن انجام می شود تعطیل کند. آن ها در ازای این درخواست خود از ایران، کاهش تحریم ها علیه بخش پتروشیمی و تجارت طلا و دیگر فلزات گرانبها را به این کشور پیشنهاد کردند.

گزارش ها نشان می دهد، این پیشنهاد در حالی مطرح شد که گروه 1+5 از آن استقبال کرده و خواستار «بحث درباره جزئیات» در نشست 24 مهر در ژنو شده است.



جمع بندی

آنچه مشخص است این است که حق دسترسی و استفاده جمهوری اسلامی ایران از فن آوری صلح آمیز هسته ای را می توان ازمصادیق بارز «حق توسعه»،«حق ملت ها نسبت به منابع طبیعی» و«حق تعیین سرنوشت ملت ها» که در منشور ملل متحد نیز آمده است، تلقی نمود.

در حقیقت این دسته از حقوق در زمره حقوق بنیادین هر کشور و ملتی بوده و هرگونه نقض و تضیع آن ها موجبات مسؤلیت بین المللی در قبال ملت زیان دیده و جامعه بین المللی را به طورکامل فراهم نموده و موجب محکومیت کشورهای یا مجموعه ای از کشورهایی که در صدد جلوگیری از دستیابی و استفاده یک کشور یا ملتی از این فن آوری می شوند، می گردد.

در این راستا تداوم ایران هسته ای از طریق برخورداری از فعالیت های صلح آمیز هسته ای، یکی از «استراتژی های کلان» و «منافع حیاتی» جمهوری اسلامی در راستای حق توسعه وحق ملت ها نسبت به منابع طبیعی خود محسوب می شود که تحت هیچ شرایطی نمی توان از آن روی بازگرداند.

این همان مسئله ای است که حتی درمذاکرات اخیرنیویورک نیز که با حضور وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 برگزار شد، ازجانب وزیرخارجه ایران بر آن تأکید شد و ازطرف های غربی نیز درخواست گردید با به رسمیت شناختن واقعی این حق و با در نظر این موضوع که یکی از خطوط قرمز سیاست خارجی ایران حقوق مسلم هسته ای و برخورداری از فن آوری های صلح آمیز اتمی می باشد، گفتگوهای نتیجه بخش خود را با ایران در یک محدوده زمانی مشخص که دارای نقطه آغاز و پایان سازنده ای که در آن منافع ملی ایران نیز مورد احترام 1+5 قرار گیرد باشد، پیش ببرند.






ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum379/thread57613.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: