۱۳۹۲ مرداد ۷, دوشنبه

طلبه های حجره‌نشین، ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟


طلبه های حجره‌نشین، ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟















طلبه ها، ماه رمضان در حجره به نجوا با معبود می نشینند و با قرآن و دعا مأنوس شده و شب های رمضان را با نور معرفت سپری می کنند.









استهلال هلال ماه بویژه هلال آغاز ماه مبارک رمضان سنت دیرینه ای است که در میان طلبه ها در حوزه های علمیه دیده می شود که طلاب با شور و شوق از پشت بام مدارس حوزه های علمیه، هلال اول ماه را رصد می کنند و در واقع این شور و شوق، آغازی است برای استقبال از ماه مبارک رمضان.


*لذت ماه رمضان را نمی توان به تصویر کشید



محمد رضایی نژاد از طلاب حوزه علمیه تبریز با اشاره به احساس خود از درک ماه رمضان و شب‌های قدر می‏گوید: آیا می توان شادی و سرور سحرخیزان را در سحرگاهان رمضان به تصویر کشید؟ آیا می توان احساس بنده ای که به رضای معبودش چشم از لذایذ این حضیض دنیوی فرو می بندد را بازگو کرد؟



وی ادامه می دهد: آیا می توان برای آن قطره اشکی که موقع دعای ربنا بر گوشه چشم خسته می نشیند چیزی نوشت؟ آیا آن لبهای خشکیده و عطش بی انتها را می توان تعریف کرد؟ آیا لذت تلاوت قرآن در سحرگان یا لحظه افطار را می توان با این زبان قاصر بیان داشت؟



این طلبه حوزه علمیه تاکید می کند: تنها باید گفت رمضان ماه زیبایی ها و ماه خدا و بندگانش است.



* اذان تا اذان در حجره ها



محمدعلی شکارچی از دیگر طلاب مشغول تحصیل در حوزه علمیه است که از لحظات ناب این ماه می گوید: اذان تا اذان فرصتی بسیار ارزشمند و غنیمتی است بسیار گرانبها که بندگان خدا با اجابت دعوت حق و گام نهادن در مسیر نور و معرفت پله های تکامل را طی می کنند.



وی می افزاید: بیشتر طلبه ها که ماه رمضان در حجره هستند شب های ماه رمضان به نجوا با معبود می نشینند و با قرآن و دعا مأنوس شده و شب های رمضان را با نور معرفت و انس با خدای خود سپری می کنند.



*حضور در فضای مجازی و پاسخ به شبهات



مصطفی شاه بیگ طلبه پایه 5 حوزه علمیه می گوید: ما که به اتفاق دوستان در حجره هستیم، ساعاتی قبل از وقت شرعی اذان صبح از خواب بلند می شویم سحری را صرف کرده و آماده اقامه نماز شب و سپس نماز صبح می شویم.



وی تصریح می کند: جلسات جزء خوانی قرآن کریم را در مسجد محله دنبال می کنم و اگر فرصتی بود در فضای مجازی به تفسیر قرآن و پاسخ به شبهات می پردازم.



شاه بیگ ادامه می دهد: با توجه به اینکه مسئولیت آموزشی پایگاه بسیج مسجد محله بر عهده بنده است، در ماه رمضان به بیان مباحث تربیتی وعقاید و احکام نیز می پردازم.



این طلبه حوزه علمیه با تاکید بر معنویت شب های ماه مبارک رمضان عنوان می کند: شب های این ماه مبارک فرصت مغتنمی است تا به عبادت و مطالعه عمیقتر بپردازیم.



*اجرای طرح کتابخوانی جمعی



زین العابدین ملکی، طلبه پایه 8 حوزه علمیه مطالعه و عبادت را از اموری می داند که در فاصله بین افطار و سحری انجام می دهد.



وی با اشاره به آداب مهمانی در ماه رمضان خاطرنشان می کند: انسان باید در ماه مبارک رمضان با ترک محرمات و انجام واجبات، حرمت میزبان را حفظ کند.



ملکی با بیان اینکه امسال توفیق تبلیغ نصیب ما نشده است، می گوید: طرح کتاب خوانی جمعی را در محافل خانوادگی پایه گذاری کرده ایم و سعی می کنیم در ماه رمضان این طرح را اجرا کنیم.



*بهره گیری از فرصت ماه رمضان و آموزش قرآن



حسن علیرضایی از مبلغان حوزه علمیه تبریز که خود حافظ کل قرآن کریم است، می گوید: در ماه مبارک رمضان کلاس آموزش قرآن برگزار می کنم، ماه رمضان امسال با فصل تابستان قرین شده و مدرسه‏ ها تعطيل است و فرصت خوبی برای آموزش قرآن کریم است.



*ماه رمضان با طعم تبلیغ



ناصر طاهری طلبه جوانی که به تازگی ازدواج کرده است، با بیان اینکه در ماه رمضان همه اسباب تبلیغ برای متاهلین فراهم است، می گوید: برای بسیاری از طلبه ها ماه رمضان یعنی اعزام به تبلیغ به اتفاق خانواده، مخصوصا اگر به یکی از روستاهای دوره افتاده کشوراعزام شود خاطرات ماندگاری از ماه رمضان برای اعضای خانواده بویژه فرزندان ثبت می شود.



وی اظهار می دارد: وقتی در ماه رمضان با فرهنگ مردمی این سرزمین آشنا می شوی، وقتی روستاییانی را می بینی که با زبان روزه در زمین های کشاورزی و باغ مشغول کار هستند، تازه می فهمی ماه رمضان چه برکاتی دارد.



*طلبه ها حداقل یک ختم قرآن داشته باشند



مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) در شرح کوتاهی بر دعاهای ماه مبارک رمضان می نویسد: در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می کردند، ولی طلبه ها چون درس دارند، حداقل یک ختم قرآن به نیت امام زمان(عج) داشته باشند، یا به نیت پدر و مادر و امواتتان حداقل یک بار قرآن را ختم کنند.



وی تصریح می کند: کسی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نیست، دچار خسران بزرگی می شود، ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند؛ اگر کسی می خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.




منبع: حوزه





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum168/thread53556.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: