۱۳۹۲ مرداد ۷, دوشنبه

عدم توانایی وصف خدا به بیان امام هادی علیه سلام


عدم توانایی وصف خدا به بیان امام هادی علیه سلام









خدا را نمى توان وصف كرد



امام هادى - علیه السلام - طى حدیثى براى فتح بن یزید جرجانى روشن ساخت كه با هیچ صفتى نتوان به ذات و حقیقت پروردگار پى برد و محال است اوصاف ما محیط بر حقیقت حق گردد. در بخشى از این حدیث چنین آمده است:«خداوند را جز آن گونه كه خود را توصیف نموده است نتوان وصف كرد. چگونه مى توان آفریننده اى را كه حواس و اوهام از دستیابى به گوشه اى از كبریاى او ناتوان و درمانده شده است وصف نمود نه چشم ها او را دریابد و نه تعاریف بر او منطبق گردد، بسى والاتر است از توصیف وصف كنندگان ، در عین نزدیكى دور است و دورى حق عین نزدیكى است ، دورى و نزدیكى درباره خدا مفهوم خود را از دست مى دهد و خداوند در اوج دورى نزدیك است و در حالى كه نزدیك مى باشد دور است ، او «كیفیت » را آفرید لذا بدو گفته نمى شود «چگونه » است و مكان را به وجود آورد پس نباید گفت خدا «كجاست»زیرا حضرت باریتعالى را مكان و كیفیت نباشد و این دو از مختصات ممكنات است . اوست خداى واحد یگانه ، بى نیاز، نه زاده است و نه مى زاید و همتایى ندارد، جلال خداوندى معزّز باد.



اى فتح ! همانطور كه با صفات معمولى و الفاظ نارسا نمى توان به كنه ذات خدا رسید، ذات پاك محمّد مصطفى را كه خداوند نامش را در كنار نام خود ذكر كرده است و او را شریك در بخشش خود معرفى كرده است و طاعتش را بر مسلمان فرض نموده است نیز نمى توان به دقت وصف نمود زیرا خداوند درباره برگزیده و رسول خود مى فرماید:



«و ما نقموا الا ان اءغناهم اللّه و رسوله من فضله » (1)

«منافقان به كینه توزى برنخاستند مگر به سبب آنكه خدا و رسول ، آنان را از بخشش و فضل خویش بى نیاز ساخته بودند».

و كیفر مخالفت با دستور پیامبر را عذاب دوزخ و لباس هاى قیراندود قرار مى دهد زیرا مى فرماید: (كافران مى گویند) «اى كاش ! خدا را اطاعت مى كردیم و اى كاش ! رسول را اطاعت مى نمودیم ».(2)

اى فتح ! اگر نیك بنگرى ذات ائمه را نیز نمى توان به درستى وصف كرد زیرا خداوند اطاعت از آنان را مانند اطاعت از پیامبر قرار داده و فرموده است :

« «اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولى الامر منكم ؛ » (3) از خداوند اطاعت كنید و از پیامبر و اولى الامر پیروى نمایید».

و باز فرموده است : « «و لو ردوه الى الرسول و اولى الا مر منهم » (4) و اگر آنان كار خود را به پیامبر و اولى الامر ارجاع مى دادند...».

و همچنین فرموده است : « «ان اللّه یاءمركم اءن تؤ دوا الا مانات الى اءهلها؛ » (5) خداوند به شما فرمان مى دهد تا امانات را به اهلش باز پس دهید».

و فرمود: « «فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون ؛ » (6) اگر نمى دانید از اهل ذكر بپرسید». و بدین گونه خداوند عظمت اهل بیت را نشان داده است .

اى فتح ! خوب توجه كن نه تنها خداوند، پیامبر اكرم و فرزندان فاطمه زهرا را نمى توان «كما هو حقه »وصف كرد شیعه حقیقى ما نیز فراتر از وصف مى باشد...».(7)

این حدیث شریف به روشنى بیان مى كند كه اوصافى را كه بتواند به ذات حق راه یابد محال است بتوان یافت و حضرت احدیت را تنها با همان اوصافى مى توان خواند كه خود را بدانها معرفى كرده است . ما نه تنها ذات حق را ادراك نمى كنیم بلكه ذات مصطفوى و خاندان عصمت و طهارت نیز از ظرفیت اندیشه بشرى خارج است ، و آن كس ‍ كه به مقام ولائ و دوستى اهل بیت دست یابد، داراى آنچنان صفات برجسته و گرایشهاى عمیق ملكوتى خواهد بود كه او را نیز نمى توانیم بطور كامل وصف كنیم .




« الا ان ثوبا خیط من نسج تسعه



و عشرین حرفا معالیه قاصر»


**************************

1-سوره توبه ، آیه 74.

2-سوره احزاب ، آیه 66.

3-سوره نساء، آیه 59.

4-سوره نساء، آیه 83.

5-سوره نساء، آیه 58.

6-سوره انبیاء آیه 7.

7-(( كشف الغمه ، )) ج 3، ص 176.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum18/thread53587.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: