۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

انحراف برخی از بزرگان انقلاب از یک مسامحه هنگام رقابت در انتخابات نشأت گرفت

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریان‌های سیاسی و مبهم سال‌های اخیر گفت: برخی می‌پندارند که پهلوانان میدان انحراف از سی سال پیش تصمیم به براندازی نظام داشته‌اند و آگاهانه و به قصد تخریب، دست به فساد زدند؛ در صورتی‌که به هیچ‌وجه چنین چیزی ثابت نیست و من باور به آن ندارم؛‌ انحراف برخی از بزرگان انقلاب از یک مسامحه هنگام رقابت در انتخابات نشأت گرفت.



به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز در دیدار برخی از اساتید و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های تهران،‌ ساوه و رفسنجان گفت: همواره در تاریخ کشور و اسلام شاهد لغزش‌ها و انحرافاتی هستیم که خسارت‌های زیان‌باری متوجه جامعه کرده است اما برخی با فرافکنی، عوامل برون مرزی و دشمنان را سبب این انحرافات می‌دانند.



وی در ادامه افزود: برخی در مقام تبرئه خود از اشتباه، تمام انحرافات را به دشمنان و عوامل برون مرزی نسبت می‌دهند و در مقابل هم دشمنان در مقام بحث و مغالطه، توپ را در میدان این افراد می‌اندازند.



رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تفسیر قرآن و اسلام از انحرافات و خطاهایی که سبب فساد می‌شود، اظهار داشت: قرآن عنایت خاصی به نقل داستان‌های گذشتگان دارد و در آیه‌هایی همچون «إِنَّ فِی ذَلِکَ لَعِبْرَةً لَّأُوْلِی الأَبْصَارِ» و «فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ» بینایی انسان را مشروط به عبرت گرفتن از گذشتگان می‌داند.



وی با توجه به داستان‌های تاریخ، منشأ فساد و اغتشاش در جامعه را گاهی اقدام آگاهانه و گاهی غفلت و انحراف دانست و تأکید کرد: همواره میان انسان‌ها و کشورها دشمنی وجود داشته و ایران امروز هم به قدر کافی از شرق، غرب، شمال و جنوب مورد بی مهری دشمنان واقع شده است اما این‌طور نیست که تمام انحرافات و فسادها برگرفته از اقدام آگاهانه باشد.



آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که برخی از انحرافات اجتماعی از نوعی غفلت پدیده می‌آید، تصریح کرد: بر اساس اعتقاد شیعیان و برخی از منصفین اهل‌سنت، پس از وفات حضرت رسول اکرم(ص) زاویه‌ای گشوده و فسادی آغاز شد و برخی از نزدیکان و اصحاب پیامبر که از سال‌های نخستین اسلام، ایمان آورده بودند، دچار انحراف شدند.



وی اضافه کرد: منحرفینی که پس از وفات حضرت رسول اکرم(ص) دست به اقدام ناشایست زدند، بت‌پرست و یهودی نبوده و به قصد نابودی اسلام نیامده بودند؛ آنان برخی از یاران پیامبر(ص) بوده که به سبب غفلت‌ها و هوس‌های خود، به تدریج کیلومترها از اسلام فاصله گرفتند.



این استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این‌که سیر تدریجی در انحراف بسیار خطرناک است، تأکید کرد: در بسیاری از مواقع انسان به سبب اشتباهات جزئی و غفلت‌های مکرر، از صراط مستقیم فاصله گرفته و پس از مدتی به جایی می‌رسد که راه برگشتی برای وی نباشد.



وی با اشاره به آیه مبارکه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ» خاطرنشان کرد: قرآن نمی‌گوید که از فرمان‌های شیطان دوری کنید، بلکه انسان را از گام‌های شیطان بر حذر می‌دارد چراکه هیچ کس از ابتدا فرمان شیطان را نمی‌پذیرد بلکه پس از مسامحه و غفلت به تدریج به انحراف می‌افتد.



آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: انسان سالم هم ممکن است در مسائل فردی از روی غفلت قدمی کج بردارد و پس از مدتی، فاصله بسیاری از نقطه اصلی پیدا کند و کار به جایی می‌رسد که صراط مستقیم را گم کرده و راهی برای برگشت نخواهد یافت؛ همین اتفاق در حرکات اجتماعی نیز وجود دارد و آن زمانی است که سران جامعه با یک قدم اشتباه جامعه را رو به نابودی ارزش‌ها برده و کیان و هویت آن جامعه را از بین می‌برند.



وی با اشاره به جریان‌های سیاسی و مبهم سال‌های اخیر تأکید کرد: برخی می‌پندارند که پهلوانان میدان انحراف از سی سال پیش تصمیم به براندازی نظام داشته‌اند و آگاهانه و به قصد تخریب، دست به فساد زدند؛ در صورتی‌که به هیچ‌وجه چنین چیزی ثابت نیست و من باور به آن ندارم؛‌ انحراف برخی از بزرگان انقلاب از یک مسامحه هنگام رقابت در انتخابات نشأت گرفت.



نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تکیه به اقلیت‌ها و احزاب برای پیروزی در انتخابات، سیاستی مقبول و امری طبیعی و فراگیر است همان‌طور که حزب مردم در پاکستان به اقلیت شیعه و دولت‌مردان آمریکا به صهیونیست‌ها تکیه می‌کنند اما گاهی اقلیت‌های جامعه با عقبه‌های خارج از مرز در ارتباط هستند که تکیه به آنان سبب انحراف و در مواقعی نابودی یک نظام است.



وی اضافه کرد: برخی برای پیروزی در انتخابات بدون هیچ‌گونه سوء قصد اما با مسامحه با گروه‌هایی همکاری کردند که عقبه‌های آنان خارج از مرزهای ایران بود اما برای توجیه کار خویش، پیروزی در انتخابات و دوستی با جهانیان را بهانه کردند اما در پی این مسامحه به انحرافات بسیار بزرگی رسیدند.



آیت‌الله مصباح یزدی در پایان با بیان این‌که انحراف در مسائل اجتماعی سبب سوق دادن یک جامعه به سوی جهنم می‌شود، گفت: همه ما باید در تصمیمات فردی و اجتماعی قدم نخست را با احتیاط برداشته و دچار مسامحه نشویم در غیر این‌صورت به آرامی از صراط مستقیم منحرف شده و دیگر ضمانتی برای برگشت وجود نخواهد داشت.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1bHQqVH



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: