۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

عضو کارگزاران چگونه این مدعیان اقتصادی را هماهنگ می‌کند؟










علت و نحوه کناره‌گیری معاون رئیس‌جمهور و رئیس کارگزارانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به معمایی با ابعاد مختلف تبدیل شده است.

در حالی که طی 20 روز گذشته زمزمه کناره‌گیری محمدعلی نجفی و تغییر رئيس سازمان میراث فرهنگی مطرح بود، این موضوع برای آخرین بار در روز سه‌شنبه جدی و شایعه استعفای نجفی در رسانه‌ها منتشر شد.

رئيس جمهور روز پنجشنبه با انتشار نامه‌ای با استعفای نجفی موافقت کرد اما در بین این پنجشنبه و آن سه‌شنبه، موضع‌گیری شخص نجفی قابل تأمل بود. او شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با «خانه ملت»، شایعه استعفا را تکذیب کرد و گفت: قصد استعفا از سمت خود را ندارم و این اخبار کذب محض است.

معاون رئیس‌جمهوری در عین حال در پاسخ به سؤالی درباره استعفایش به خاطر بیماری تصریح کرد: چنین موضوعی مطرح نیست و آقای رئيس‌جمهوری درباره حضور من در این سازمان تصمیم‌گیری می‌کند.

این در حالی است که در حکم رئيس‌جمهور و اخبار بعدی، بیماری نجفی به عنوان توجیه‌ پذیرش استعفای وی مطرح شده است.

موضوع قابل تأمل دیگر کناره‌گیری نجفی از سازمان میراث فرهنگی و انتصاب همزمان وی به‌عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت است. در حقیقت اگر بنا باشد دولت نگاه جدی به ستاد مذکور و پست جدید نجفی داشته باشد، می‌توان گفت پست جدید فشار به مراتب بیشتری را وارد می‌کند و با مسئله بیماری نجفی اصلاً سازگار نیست. مگر این که احتمال داده شود پست جدید تشریفاتی است.

با این حال خود عنوان «دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت» عنوان پرطمطراق و مسئولیت‌برانگیزی به نظر می‌رسد که اگر با نگاه جدی مورد توجه قرار گیرد به مفهوم ایجاد هماهنگی میان نگاه‌های متفاوت «وزیر اقتصاد، رئيس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهور، و همچنین وزرایی مانند صنعت، نفت، جهاد کشاورزی و...» است، ضمن اینکه نسبت چنین دبیری با معاون اول و رئيس دفتر رئيس جمهور (جهانگیری و نهاوندیان) نیز که هر دو اصالتاً چهره‌های اقتصادی می‌باشند، معلوم نیست.

در عین حال آنچه نگاه جدی و برنامه‌ریزی شده به پست جدید نجفی از سوی دولت را موردتردید قرار می‌دهد این است که اگر چنین برنامه‌ریزی محتملی واقعیت داشت چرا انکار و کتمان شده و به جای اینکه خبر مثلا «رونق بخشیدن به دبیری هماهنگی‌های اقتصادی دولت» منتشر شود، موضوع استعفا یا ابقای نجفی از سازمان میراث فرهنگی از سه هفته پیش و آخرین بار سه‌شنبه گذشته مطرح بود.

در همین حال سایت عصر ایران که مواضع نزدیکی به دولت دارد، در تحلیلی نوشت: کمتر از 24 ساعت پس از تکذیب استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر موافقت رئيس جمهور با کناره‌گیری ایشان و انتصابش به‌عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منتشر شد... متاسفانه روندی که به اعلام پذیرش استعفا انجامید به شیوه رایج در دولت قبل شباهت دارد. به یاد آورید وقتی زمزمه استعفای وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد پیچید معاون اول وقت تکذیب کرد و به او امتیاز 20 دادند ولی نهایتاً برکنار شد.

عصر ایران با بیان اینکه درباره آقای نجفی سه روایت شنیده شده، نوشت، اول این که کسالت قلبی دارد و پزشک معالج توصیه کرده از حجم فعالیت خود بکاهد. روایت دوم این که با زمزمه احیای سازمان مدیریت ترجیح می‌دهد همچون دولت خاتمی ریاست این سازمان را بر عهده گیرد و انتصاب او به ریاست ستاد هماهنگی اقتصادی این ظن را تقویت می‌کند ولو محمدباقر نوبخت گزینه جدی‌تری باشد. روایت سوم هم این است که چون ابتدا برای وزارت آموزش و پرورش معرفی شده بود و بعدتر به خاطر رای عدم اعتماد مجلس برای ریاست سازمان میراث در نظر گرفته شد احساس می‌کرد حضور او تحت‌الشعاع مدیرانی چون مهدی حجت و محمد بهشتی است و انگار رئيسان واقعی این دو هستند و او جنبه نمادین دارد.

عصر ایران افزود: این گفتار اما می‌خواهد از منظر دیگری این موضوع را بکاود. چرا که نکته مهم در این استعفا این است که آقای نجفی در شامگاه 8 بهمن نه تنها استعفای خود که «قصد استعفا» را هم تکذیب می‌کند ولی روز بعد نه تنها این استعفا محقق می‌شود که رئيس‌جمهور از «تقاضاهای مکرر» او برای کناره‌گیری خبر می‌دهد و موافقت می‌کند. غرض، یادآوری قسم‌نامه اعضای دولت در آغاز کار «دولت راست‌گویان» است. البته که استعفا حق طبیعی هر مسئولی است اما وقتی خبری را تکذیب می‌کنید در واقع به نشر دهنده آن خبر نسبت ارتکاب عمل کذب داده‌اید حال آن که این خبر در فاصله زمانی کوتاهی تایید می‌شود.

این رسانه یادآور شد: شکل ساده قضیه این است که سازمان میراث فرهنگی جذابیت‌های اولیه را برای آقای نجفی از دست داده بود و بیماری احتمالی هم مزید بر علت شد و منصبی اقتصادی را ترجیح می‌داده است. بسیار خوب، مگر همین ها را نمی‌توانستند بگویند؟ آیا چنین انتظاری از کسی که در اندازه گزینه کاندیداتوری ریاست جمهوری در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان نیز مطرح بوده گزاف است؟... درباره ستاد هماهنگی اقتصادی این بیم وجود دارد که خود زمینه‌ساز ناهماهنگی در آینده شود.

یادآور می‌شود نجفی عضو کمیته مشورتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری امسال بود که از ماه‌ها پیش از انتخابات با خاتمی کار می‌کرد. او در مصاحبه‌ای تصریح کرده که حسن روحانی جزو چند نامزد اصلاح‌طلبان نبود و اصلاح طلبان در روزهای آخر از وی حمایت کردند.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1eeOkTj



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: