۱۳۹۲ بهمن ۱۰, پنجشنبه

آش سبزی شيراز



آش سبزی شيراز

برنج نیم دانه 3 لیوان . گوشت 500 گرم . تره 1 کیلوگرم . ترخون 100 گرم

لوبیا سفید 1 لیوان . عدس 1 لیوان . نخود 1 لیوان . نمک.فلفل.روغن مقدار لازم



آش سبزی یکی از آش های سنتی و بسیار قدیمی بخصوص در شیراز است که اغلب بعنوان نذری مورد استفاده قرار میگیرد ، این آش اغلب با روغن داغ فراوان ، فلفل سیاه ، آب لیموی تازه و نان سنگک سرو میشود.



طرز تهیه : درون قابلمه چند لیوان آب بریزید سپس برنج های نیم دانه که از شب قبل خیس کرده اید ، تره های خرد شده و نصف ترخون ، نمک و فلفل را درون قابلمه بریزید و با حرارت متوسط اجاره دهید برنج بپزد و شل شود ( همانند برنج شله زرد ) ، در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزی تیره نشود.



نخود ، لوبیا و عدس را از شب قبل خیس کنید و تا روز بعد چند بار آب ان را تعویض نمائید ، درون قابلمه های جداگانه نخود ، لوبیا و عدس را بپزید ؛ اگر اب عدس تیره شد میتوانید در طول مدت پخت 1-2 بار آب ان را تعویض کنید.



درون قابلمه ای دیگر گوشت را بهمراه پیاز خرد کرده تفت دهید و پس از تغییر رنگ گوشت مقداری اب اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم گوشت بپزد ، پس از اینکه گوشت پخت و اب ان تمام شد با پشت چنگال گوشت را له کنید.



پس از اینکه تمام مواد آماده شدند میتوانید پخت اصلی و ترکیب مواد را انجام دهید ، حبوبات پخته و گوشت پخته له شده را به مخلوط برنج و سبزی در حال پخت اضافه کنید و مقداری نیز آب جوش بریزید.



باقی مانده ترخون را در مقداری روغن تفت دهید سپس به مواد دیگر اضافه نمائید ؛ حرارت را کم کنید و به مدت 2 ساعت اجازه دهید آش شما غلیظ و کشدار شود ؛ در 30 دقیقه آخر پخت در قابلمه را ببندید تا مرحله نهایی پخت تکمیل شود.



در این 2 ساعت باید هر 10 دقیقه اش را خوب بهم بزنید تا آش شما ته نگیرد ، برای سرو اش را در ظرف بکشید و روی ان مقداری روغن داغ بریزید و با پیاز داغ تزئین کنید.



نکته ها : بهترین گوشت برای این آش گوشت گردن یا سردست میباشد ، آش باید تا جایی پخته شود که مواد خوب له شده باشند.



میتوانید برای سهولت بیشتر بعضی از مواد اش را از شب قبل اماده کنید ؛ در مراحل اخر پخت مرتب باید اش را هم بزنید ، راز اصلی خوشمزه شدن و کشدار بودن این اش هم زدن ان است.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1jMN0cB



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: