۱۳۹۲ بهمن ۱۱, جمعه

نبايد پرکردن شکم مردم به ترويج فرهنگ ترجيح داده شود

واکنش يونس تراکمه به انتصاب‌ها در حوزه‌ کتاب



يونس تراکمه (نويسنده و منتقد ادبي) بر اين باور است که دولت جديد همانند دولت‌ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از مسائل فرهنگي غافل مانده است. وي در اين‌باره گفت: آنطور که از شواهد و قرائن برمي‌آيد، اولويت دولت جديد، اقتصاد و روابط خارجي است. البته درست است که مسائل اقتصادي به سرنوشت تک تک مردم گره خورده اما نبايد پرکردن شکم مردم به ترويج فرهنگ در جامعه ترجيح داده شود. اين نويسنده ضمن انتقاد به غفلت دولت‌ها از مقوله‌ي فرهنگ، افزود: مگر نه اين است که خشونت‌ها و جرايم اجتماعي همگي ريشه در افت جايگاه فرهنگ دارند!؟ با اين حساب اگر فرض کنيم مشکلات اقتصادي روزي حل شود، با مشکلات فرهنگي چه کنيم؟



وي با تاکيد بر اين مساله که فرهنگ، زيرساخت و بن‌مايه‌ي جامعه است، اظهار داشت: رويکرد دولت آقاي روحاني و تمرکزش بر مسائل امور خارجه؛ من را به ياد زمان آقاي هاشمي رفسنجاني مي‌اندازد که با اتمام جنگ، تمام هم و غم خود را به سازندگي معطوف کرده بود و اين تمرکزگرايي، دوران سياهي را براي فرهنگ و هنر پيش آورد.



تراکمه ادامه داد: دليل اين مدعا را مي‌توانيد با مقايسه‌ي وزنه‌اي به نام جواد ظريف(وزير امور خارجه) با علي جنتي(وزير ارشاد) دريافت! به عبارت ديگر گويا چون قرار نبوده در حوزه‌ي فرهنگ و هنر اتفاقي رخ دهد، اداره‌ي اين وزارت‌خانه و بخش‌هاي مختلف آن به افرادي سپرده مي‌شود که از يک جريان فکري خاص و کم‌تحرک هستند و ميلي به تحول ندارند.



وي در پايان با اشاره به نقلي از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: انتصاب‌هايي که اخيرا در اداره‌ي کتاب و معاونت امور فرهنگي صورت گرفته، بيانگر اين ادعاست که قرار نيست شاهد بهبودي حتي نسبي در حوزه‌ي کتاب باشيم. به نظر من اينکه آقاي جنتي گفته‌اند "اشخاص مهم نيستند، مهم سياست‌هاي کلان دولت است که اجرا شود" تنها يک توجيه است.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1eeOiLj



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: