۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

خودت را که شناختی، محتاج تایید دیگران نخواهی بود

شناخت این حقیقت، مسبب اصلی شناخت صحیح انسان از خودش، می باشد... و این شناخت، انسان را از گرفتار شدن در چنگال چشم و هم چشمی ها، فخرفروشی ها و نگاههای تایید آمیز دیگران رها میکند...

به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 24 «مهارتهای زندگی » ، مورخ 86/5/27 استاد محمد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن در زیر می آید:
بحثمان را در این بخش با ذکر یک سؤال در مورد علاقه انسان به فخر فروشی و رقابت پی می گیریم ؛
چرا و به چه دلیل انسان دوست دارد که از دیگران بزرگتر باشد و از داشته های خود برای دیگران بگوید، و وارد میدان رقابت و چشم و هم چشمی شود ؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که این حس ( رقابت و خود بزرگ بینی و فخر فروشی ) ریشه در ساختار وجودی انسان دارد ، در بخش های گذشته گفتیم که انسان دارای ۳ مرحله حیات می باشد :
۱- قبل از دنیا ۲- دنیا ۳- بعد از دنیا

معمولا شناخت های انسان بیشتر مربوط به شناخت های دنیایی است!!
اگر انسان اهل دقت و سرمایه گذاری در مسائل معنوی باشد، به شناختهای بعد از دنیا هم دست پیدا می کند، و تنها در انحصار افکار کودکانه دنیایی باقی نمی ماند!!

حضرت امیر المؤمنین علی (ع) می فرماید :خدا رحمت کند کسی را که خودش را بشناسد و بداند از کجا آمده و در کجا هست و به کجا خواهد رفت .

اگر انسان وضعیت اولیه خلقت خود را به خوبی درک کند، بسیاری از سؤالها برایش ایجاد نمی شود و بسیاری از اختلاف نظرها از بین خواهد رفت .

خداوند تبارک تعلی می فرماید من انسان را از دو ریشه خلق کرده ام (( وقتی می گوییم خدا نه صرفا همان نگاه مقدسی که به او داریم بلکه خدا به معنای خالق کل شیء ، بدیع السموات و الارض ، کسی که اتم به اتم عالم را خلق کرده است، و هیچ موجودی نیست، مگر اینکه مخلوق اوست )) ...
و همین خدا با این صفات و خصوصیاتش، می فرماید ؛ که من ابتدا حقیقت انسانی بشر را خلق کرده ام که همان روح خودم می باشد که در او دمیده ام .

حال باید گفت که روح چیست ؟
شبیه ترین موجود به خدا و اولین مخلوق او که هیچ تفاوتی با خداوند ندارد مگراینکه او مخلوق است و خداوند خالق .

حضرت علی (ع) می فرمایند :
الروح خلق اعظم من جبر ئیل
روح مخلوقی است که عظیم تر از جبرئیل می باشد ...

* حقیقت اولیه انسان؛ همان روحی است که از طرف خدا در وجودش دمیده شده است *

شناخت این حقیقت، مسبب اصلی شناخت صحیح انسان از خودش، می باشد...
و این شناخت، انسان را از گرفتار شدن در چنگال چشم و هم چشمی ها، فخرفروشی ها و نگاههای تایید آمیز دیگران رها میکند...


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1U0G7p4

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: