۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

آیا به خلقت شتر نمي نگرنند

کیفیت خلقت شتر

« افلا ينظرون الي الابل كيف خلقت» ( غاشيه ، 17) (چرا به شتر نمي نگرنند كه چگونه آفريده شده است ؟ ) اين حيوان ويژگي هاي عجيبي دارد كه او را از حيوانات ديگر ممتاز مي سازد و به حق ، آيتي است از آيات خدا ، به برخي از آنها توجه كنيد :

ويژگي هاي شتر(1)

1.بعضي از چهارپايان تنها از گوشتشان استفاده مي شود ( مثل گوسفند، ميش ) و بعضي ديگر غالباً از شيرشان (مثل گاو) و بعضي ديگر تنها براي سواري سودمندند ( مثل اسب ) و بعضي براي باربري ( مثل الاغ) ، اما شتر حيواني است كه تمام اين جهات در آن جمع است.

2.شتر نيرومندترين و مقاوم ترين حيوانات اهلي است ، زيرا بار زيادي با خود مي برد و عجب اينكه به هنگامي كه خوابيده است ، بار سنگيني را بر او حمل مي كنند و او با يك حركت بر مي خيزد و روي پاي خود مي ایستد ، در حالي كه چهارپايان ديگر قدرت چنين كاري را ندارند.

3. شتر مي تواند روزهاي متوالي ( حدود يك هفته الي ده روز ) تشنه بماند و در مقابل گرسنگي نيز تحمل بسياري دارد .

4. شتر توان مسافرت طولاني هر روزه را داراست و مي تواند از زمين هاي صعب العبور بگذرد

5.او از نظر تغذيه بسيار كم خرج است و هر گونه خار و خاشاكي را مي خورد.

6. او در شرايط نامساعد جوي ، در ميان طوفان هاي بيابان كه چشم وگوش را كور و كر مي كند ، با ابزار خاصي كه خداوند در پلك ها و گوش ها و بيني او آفريده است ، مقاومت مي كند و به راه خود ادامه مي دهد.

7. شتر با تمام قدرتي كه دارد ، از رام ترين حيوانات است ، به گونه اي كه كودك خردسال نيز مي تواند مهار يك شتر و يك ساربان مهار يك قطار شتر را در دست گرفته و آن را هدايت كند.

8. خصوصيات بدن شتر : پلك هايش در برابر باد و خاك بيابان مقاوم است ، در كوهان خود چربي ذخيره كرده كه به عنوان آب و غذا از آن استفاده مي كند ، كف پاي او براي ريگزار آفريده شده است ، گردن شتر پلۀ سوار شدن واهرم بار برداشتن است و خلاصه به قول عربها « شتر كشتي بيابان ها ست »

1. تفسير نمونه جلد 26 ص 428 – تفسير نور ج 12 ص 88





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1qMGZuH



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: