۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

منظور قرآن از مثل زدن گاو چیست ؟

گاو

« و انّ لكم في الانعام لعبره نسقيكم ممّا في بطونه من بين فرث و دم لبناً خالصاً سائغاً للشّار بين » .( نحل 66 )و در دامها قطعاً برای شما عبرتی است : از آنچه در لابلای شکم آنها است، از میان سرگین و خون شیری ناب به شما می نوشانیم که برای نوشندگان گوارا است.

نكته ها :

1.خداوند نه تنها از لابلاي ابر آسمان ها ، آبي كه مايۀ حيات است نازل مي كند ، بلكه از درون حيوانات ، شيري كه مايه حيات است خارج مي كند.

2. كلمه ( فرث ) به غذاي هضم شدۀ درون معده گفته مي شود و كلمه ( عبره ) به چيزي گفته مي شود كه وسيله عبور از جهل به علم گردد.

3. با آن كه كلمه انعام جمع است ولي ضمير در( بطونه) مفرد است زيرا مراد، هر واحدي از چهاپايان است نه همۀ آنها .

4. شير ، يك غذاي كامل است كه هم به جاي آب و هم به جاي غذا ، تمام نيازهاي بدن را تامين مي كند ، در روايت مي خوانيم : شير، عقل را زياد ، ذهن را مصفا ، چشم را روشن ، قلب را تقويت ، پشت را محكم و فراموشي را كم مي كند .

5. چهارپايان تنها وسيلۀ تامين نيازهاي مادي ما نيستند ، بلكه مي توانند وسيلۀ تكامل معنوي و رشد ايماني ما نیز باشند ، راستي خدايي را كه شير را از دل علف بيرون مي كشد نمي تواند در قيامت ، انسان را از دل خاك بيرون كشد؟ خدايي كه شير خالص را از لابلاي خون وغذاي هضم شده ، استخراج مي كند ، نمي تواند اعمال صالح را از ساير كارها جدا كند ؟

6.تبديل علف به شير نياز به دستگاه پالايش ، ميكروب زدايي ، حذف مواد مضر ، امكانات شيرين كننده و گرم كننده ، چرب كننده و رنگ كننده ، و لوله كشي در بدن چهارپايان را دارد . چگونه است كه يك پالايشگاه نفت مهندس لازم دارد ، اما پالايشگاه شير ، خالق نمي خواهد ؟ « انّ لكم في الانعام لعبره »

7.انسان هاي خالص كساني هستند كه از لابلاي فراز و نشيب ها و خطوط سياسي و مسائل اجتماعي و دوستان گوناگون عبور كنند ، اما نه رنگ آنان را بپذيرند و نه بدي آنان را . « من بين فرث و دم لبناً خالصاً »

8.شرط گوارايي نوشيدني ها ، خالص بودن است . آري ، آب هاي آشاميدني زماني گوارا هستند كه از هر گونه آلودگي خالص باشند . « خالصاً سائغاً للشّار بين »

9.گوارا بودن بايد براي همۀ مصرف كنندگان باشد ، نه تنها انسانها ، لذا نفرموده :( سائغاً لكم ) بلكه فرموده :( سائغاً للشّاربين ) در دنياي متمدن امروز ، ديده و شنيده شده كه كشورهاي به اصطلاح متمدن آنچه را تاريخ مصرفش گذشته است ، براي آوارگان و درماندگان ارسال مي كنند !!

10. مصرف شير توسط انسان نشان دهنده آن است كه كسي که حيوان را آفريد و شير را درون آن ساخت ، همان كسي است كه ما را آفريد و نيازهاي ما را مي دانست .( نسقيكم ممّا فی بطونه )

11. حضرت علي (ع) در نامۀ 25 نهج البلاغه به مسئول جمع آوري زكات مي نويسد : وقتي براي جمع آوري زكات مي روی بايد اصولي را مراعات كني، از جمله آن كه مقداري شير در پستان حيوان باقي گذاري تا نوزادان بي بهره نباشند ميان حيوان ونوزادش جدايي مينداز و در مسير راه، به حيوانات خسته استراحت بده و آنها را از خوردن آب و علف باز مدار.

12.كتك زدن به حيوان، شير دوشيدن با ناخن بلند، بهره كشي بيش ازحد از حيوان و هر گونه ظلمي به حيوان ممنوع است . در قرآن مي خوانيم : حضرت سليمان با آن همه عظمتش كه جن و انس تحت فرمان او بودند ، با حيوانات ملاطفت نموده و دست مباركش را بر سر و گردن آنها مي كشيد .

تفسير نمونه، ج11،





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1vnqPOH



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: