۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

گورباچف: ویروس اصلی جهان ، آمریکاست






آخرین رهبر شوروی در واکنش به سخنرانی ضد روسی «باراک اوباما» در سازمان‌ملل گفت: ویروس اصلی در جهان، آمریکا و جاه‌طلبی‌های رهبرش است.

به گزارش ایسنا، «میخائیل گورباچف » اظهارات اوباما در را در مجمع عمومی سازمان ملل به شدت محکوم کرد و نقش آمریکا را در برخورد با بحران‌های جهانی «تنش‌زا» خواند. رئیس جمهور آمریکا روسیه را به عنوان یک کشور تهدید کننده امنیت جهانی توصیف کرده وهنگام برشمردن بزرگ‌ترین خطرات جهانی، روسیه و بیماری مرگ‌زای «ابولا» را در یک ردیف قرار داده بود.

گورباچف نیزسیاست کنونی اوباما را با تب مقایسه کرد و گفت، آمریکا «تب جهان» است. در دنیا تنها یک تب شدید وجود دارد و آن ایالات متحده‌ آمریکا ست، کشوری که ادعا می کند رهبر جهان است.

گورباچف همچنین از اظهارات «غیردیپلماتیک» اوباما خرده گرفت و گفت: این اظهارات، دیالوگ سیاسی نیست، بلکه نوعی فحاشی است.

رهبرسابق شوروی که با یک شبکه داخلی روسیه گفت و گو می کرد، در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه با بحران اوکراین دور تازه‌ای از جنگ سرد میان روسیه و آمریکا آغاز شده است، گفت: نشانه‌های آن دیده می‌شود. هدف اصلی آمریکا این است که به مذاکرات در اروپا خدشه‌ وارد کرده، بحث‌ها را تحریک آمیز کند و از همه مهم‌تر اجازه ندهد این بحث‌ها در اروپا فروکش کند. بحران کنونی در اوکراین و دیگر مسائل تنها بهانه‌های آمریکا برای تک قطبی کردن قدرت است.

گورباچف که در سال ۱۹۹۰ به خاطر در پیش‌گرفتن سیاست شفاف‌سازی«گلاسنوست» و«پروسترویکا» و پایان دادن به جنگ سرد میان غرب و اتحاد جماهیر شوروی سابق، برنده‌ جایزه‌ نوبل صلح شده بود، در ادامه افزود:هیچ یک از این کشورهای اروپایی به جنگ سرد جدید نیاز ندارند.

گورباچف از سال ۱۹۸۵ با هدف برقراری «دنیایی خلع سلاح‌ شده و فاقد بلوک‌های نظامی که در آن دموکراسی، خود‌گردانی، حفظ محیط زیست و سوسیالیسم وجود داشته باشد»، اصلاحاتی اساسی در نظام کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی را آغاز کرد که به فروپاشی نظام شوروی و بلوک شرق انجامید.

برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن از ماه آوریل ۲۰۱۴، هنگامی که جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین با تصرف ساختمان‌های دولتی در چندین شهر، خواستار استقلال این مناطق و پیوستن آنها به روسیه شدند، آغاز شده است. بسیاری از کشورهای جهان با این استدلال که روسیه از جدایی‌طلبان پشتیبانی می‌کند، از سیاست این کشور انتقاد کردند.

گورباچف علی رغم انتقاداتش از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهورفعلی روسیه، از الحاق مجدد شبه جزیره« کریمه» به روسیه در اوایل سال جاری میلادی حمایت کرد.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1rBO3zs



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: