۱۳۹۳ مهر ۵, شنبه

شهدایی که سنگ قبر هم ندارند!

به گزارش "خبرگزاری دانشجو" از شیراز، یازدهم مهرماه سال 89، پردیس دانشگاه آزاد شیراز، آرامگاه دو تن از شهداي گمنام لشکر 19 فجر فارس شد كه در عملیات قدس 3 و در منطقه دهلران به شهادت رسیده بودند.



یک هفته بعد از مراسم تشییع و تدفین اين شهداي گرانقدر، جلسه‌ای از طرف ستاد دانشجویی یادواره شهدای گمنام با هیات رئیسه دانشگاه برگزار شد که در آن، پیشنهاد اجرای محوطه‌سازی و سایبانی موقت جهت امکان برپایی مراسم در جوار قبور شهدا مطرح شد.



بنا بر تاکید رئیس وقت دانشگاه بر ساخت بنای اصلی حرم مطهر شهدا، از دانشجویان خواسته شد تا ظرف مدت دو ماه، طرح دائمی یادمان شهدا را به اين دانشگاه ارائه کنند؛ با این حال، دانشجویان و خادمین شهدا، همزمان با طراحی یادمان دائم، بصورت خودجوش فضایی موقت را با هزینه اندک تا شروع پروژه اصلی، مهیا کردند.



پس از پیگیری‌های بسيار، طرح اولیه یادمان توسط یکی از دانشجویان معماری، آماده و به دانشگاه ارائه شد که پس از انجام اصلاحاتي، طرح نهایی در هیات رئیسه دانشگاه آزاد شیراز به تصویب رسید. سپس طرح حرم مطهر شهدا، جهت تایید نهایی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس کل کشور،به سردار باقر زاده، رئیس وقت این سازمان ارسال شد و استقبال زیادی از طرح کرد. پس از تأييد طرح، نقشه‌های سازه و تاسیسات نیز جهت برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار، طی مدت چهار ماه آماده و تحویل معاونت عمرانی دانشگاه شد و مورد تایید قرار گرفت. در نهایت نيز مناقصه یادمان شهدا در روزنامه های کثیر الانتشار چاپ شد.







بعد از تعیین پیمانکار و فراهم شدن همه شرایط برای شروع پروژه و پس ازگذشت یک سال از تدفین شهدا، مسئولان دانشگاه آزاد شیراز اعلام کردند: «سازمان مرکزی دانشگاه آزاد با هزینه ی این طرح مخالفت کرده است و برای اجراي این پروژه در شرایط کنونی دانشگاه، بودجه کافی وجود ندارد و مقرر شده است طرحی ارزان تر را اجرا کنیم و قول می دهیم طی شش ماه آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم!» این در حالی بود که تا آن زمان برای طراحی، محاسبه، تایید و مناقصه طرح اصلی یادمان، حدود دو سال زمان صرف شده بود و قبور مطهر شهدا حتی یک سایبان ساده هم نداشت!




اکنون، پس از گذشت چهار سال و تغیير سه رئیس دانشگاه، نه تنها فضایی درخور شان شهدای گمنام در دانشگاه آزاد شیراز به وجود نیامده است؛ بلكه همان فضای موقت قبلی هم که به همت خود دانشجویان و خادمین شهدا مهیا شده بود، از بین رفته و مزار این شهدای مظلوم به منطقه ای بیابانی تبدیل شده است.



از مهرماه سال گذشته، پروژه‌ای برای قبور مطهر شهدای گمنام شروع شده است؛ اما پيشرفتی چشمگيري در آن مشاهده نمی شود؛ بطوري که احساس می‌شود اولویت ساخت یادمان شهدای گمنام بعد از گذشت چهار سال از ساخت پارکینگ هم کمتر بوده است! مسئله ناراحت كننده‌تر اين است كه چند هفته‌ای است سنگ قبور مطهر شهدا به بهانه بالا آوردن سطح یادمان از روی قبور جدا شده و اکنون قبور مطهر شهدای گمنام و مظلوم دانشگاه آزاد شیراز حتی سنگ قبر هم ندارند و فضای فعلی انسان را به یاد قبور مطهر ائمه بقیع می اندازد! ژحال سوال این است که در سالی که به نام فرهنگ، مزین است مسئولین چقدر به اين گونه مسائل كه مصداق بارز حفظ و گسترش فرهنگ اسلامي در كشور است، توجه نشان خواهند داد؟



تدفین شهدای گمنام در دانشگاه آزاد شیراز در مهرماه 89 وضعیت و نمای کلی مزار شهدای گمنام در سال 90 و 91 و نمای کلی المان و ساختمان مزار مظهر شهدای گمنام وضعیت فعلی مزار مطهر شهدای گمنام همه المان‌ها و فضاسازی‌های صورت گرفته به کلی تخریب شده و قبور مطهر شهدا کلا به حال خود رها شده و عملیات عمرانی در این منطقه بسیار کند، پیش می‌رود.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/101F28h



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: