آثار خداشناسی
شناخت خداوند -و درک این مطلب که مبدأ و معاد از آن خداوند است- آثار و یرکات فراوانی را هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی بشر به دنبال دارد. در اینجا به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
الف. آثار فردی:
1. ایمان و آرامش در زندگی:
بیتردید امروز تمدن بشری و جهشهای زندگی ماشینی آثار مسمومی در زندگی انسانها گذاشته و اکثر انسانها را دچار نوعی پریشان خاطری و اضطراب کرده است. آنچه قرآن کریم و روایات و تجارب علمی تأکید میکنند این است که جامعه بشری برای رها شدن از این دغدغهها و نگرانیها، باید ایمانش را قویتر کند. چرا که اعتقاد به خدای متعال و رعایت تمامی لوازم و شرایط بندگی، مستحکمترین سنگر معنوی و محافظ بشر در مقابل سختیهای خرد کننده است.
قرآن کریم در این باره میفرماید:
انسان هر چه به خدا ایمان بالاتری پیدا کند، عطش و نیاز درونیاش کم میشود و وقتی قدم در راه ایمان به خدا گذاشت، احساس بینیازی کرده و به آرامش مطلق میرسد و هرگاه به خدای کاذب (هوای نفس) نزدیک شود، اضطرابش زیاد میگردد.
2. اجابت دعا:
از دیگر آثار مهم خداشناسی اجابت دعاست. شناختی که ملازم با اجابت است. شناخت قلبی پس از رفع کلیه موانع شناخت و گذر از مرحله تقوا و رسیدن به مرتبه یقین و طی کردن مراحل ذکر و انس و عشق و انقطاع است.
در این مرحله بنده به مرتبهای میرسد که قادر به دخل و تصرف در عالم کائنات است. چرا که از غیر منقطع شده، به حق متصل گشته و ارادهاش در اراده خداوند فانی میشود.
ب. آثار اجتماعی:
1. عدالت اجتماعی:
برای اینکه عدالت در جامعه پیاده شود باید دولتها و حکومتها به خدای متعال ایمان داشته باشند. زیرا حکومتهای بشری که ایمان و حس خداشناسی در آنها حاکم نیست در اجرای قانون فقط میتوانند به مقابله با سرکشیها و خلافهای آشکاری که در سطح جامعه به وجود میآید، بپردازند و هرگز از تعدیهای پنهانی که از دید دستگاه قضایی و نیروی نظامی مخفی است نمیتوانند جلوگیری کنند. زیرا ایمانی ندارند تا خود را در محکمه وجدان خویش و حضور مدام حق تعالی در هر جا و هر زمان مجرم بشناسند. بر خلاف حکومت دینی که نه تنها فرد را از گناه آشکار یعنی فساد و سرکشی در سطح جامعه باز میدارد، بلکه به نهی از انجام گناه در زندگی میپردازد.
در جامعهای که زیر بنای آن را اخلاق و ایمان به خدا تشکیل میدهد، قانون به وجه نیک اجرا میشود و در زندگی افراد جامعه جاری است.
2. وحدت اجتماعی:
قرآن کریم میفرماید:
اسلام با اولین شعارش، حتی آنجا که پیامبر(ص) مردم را به یگانه پرستی دعوت میکند، جامعه را به سوی یک هدف و مبدأ دعوت مینماید و امر میکند همه به یک زبان (عربی) و به سمت یک قبله نماز بخوانند و تودههای بشریت را به صورت یک واحد متشکل در میآورد.
بنابراین توحید و شناخت خدا، جامعه بشری را از دوگانه پرستیها و بت پرستیها و... نجات میدهد و به صورت امت واحد در صراط مستقیم به سوی هدف معینی به نام الله روانه میکند. پس وقتی مبدأ و هدف یکی شد، همگان خود را بنده یکی دانسته و به یک نقطه ختم میشوند.
شناخت خداوند -و درک این مطلب که مبدأ و معاد از آن خداوند است- آثار و یرکات فراوانی را هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی بشر به دنبال دارد. در اینجا به تعدادی از آنها اشاره میکنیم.
الف. آثار فردی:
1. ایمان و آرامش در زندگی:
بیتردید امروز تمدن بشری و جهشهای زندگی ماشینی آثار مسمومی در زندگی انسانها گذاشته و اکثر انسانها را دچار نوعی پریشان خاطری و اضطراب کرده است. آنچه قرآن کریم و روایات و تجارب علمی تأکید میکنند این است که جامعه بشری برای رها شدن از این دغدغهها و نگرانیها، باید ایمانش را قویتر کند. چرا که اعتقاد به خدای متعال و رعایت تمامی لوازم و شرایط بندگی، مستحکمترین سنگر معنوی و محافظ بشر در مقابل سختیهای خرد کننده است.
قرآن کریم در این باره میفرماید:
«آنها کسانی هستند که ایمان آوردهاند و دلهایشان را به یاد خدا مطمئن (وآرام) است، آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مییابد.»
انسان هر چه به خدا ایمان بالاتری پیدا کند، عطش و نیاز درونیاش کم میشود و وقتی قدم در راه ایمان به خدا گذاشت، احساس بینیازی کرده و به آرامش مطلق میرسد و هرگاه به خدای کاذب (هوای نفس) نزدیک شود، اضطرابش زیاد میگردد.
2. اجابت دعا:
از دیگر آثار مهم خداشناسی اجابت دعاست. شناختی که ملازم با اجابت است. شناخت قلبی پس از رفع کلیه موانع شناخت و گذر از مرحله تقوا و رسیدن به مرتبه یقین و طی کردن مراحل ذکر و انس و عشق و انقطاع است.
در این مرحله بنده به مرتبهای میرسد که قادر به دخل و تصرف در عالم کائنات است. چرا که از غیر منقطع شده، به حق متصل گشته و ارادهاش در اراده خداوند فانی میشود.
ب. آثار اجتماعی:
1. عدالت اجتماعی:
برای اینکه عدالت در جامعه پیاده شود باید دولتها و حکومتها به خدای متعال ایمان داشته باشند. زیرا حکومتهای بشری که ایمان و حس خداشناسی در آنها حاکم نیست در اجرای قانون فقط میتوانند به مقابله با سرکشیها و خلافهای آشکاری که در سطح جامعه به وجود میآید، بپردازند و هرگز از تعدیهای پنهانی که از دید دستگاه قضایی و نیروی نظامی مخفی است نمیتوانند جلوگیری کنند. زیرا ایمانی ندارند تا خود را در محکمه وجدان خویش و حضور مدام حق تعالی در هر جا و هر زمان مجرم بشناسند. بر خلاف حکومت دینی که نه تنها فرد را از گناه آشکار یعنی فساد و سرکشی در سطح جامعه باز میدارد، بلکه به نهی از انجام گناه در زندگی میپردازد.
در جامعهای که زیر بنای آن را اخلاق و ایمان به خدا تشکیل میدهد، قانون به وجه نیک اجرا میشود و در زندگی افراد جامعه جاری است.
2. وحدت اجتماعی:
قرآن کریم میفرماید:
«مومنان برادر یکدیگرند، پس دو برادر خود را صلح و آشتی دهید و تقوای الهی پیشه کنید، باشد که مشمول رحمت او شوید.»
اسلام با اولین شعارش، حتی آنجا که پیامبر(ص) مردم را به یگانه پرستی دعوت میکند، جامعه را به سوی یک هدف و مبدأ دعوت مینماید و امر میکند همه به یک زبان (عربی) و به سمت یک قبله نماز بخوانند و تودههای بشریت را به صورت یک واحد متشکل در میآورد.
بنابراین توحید و شناخت خدا، جامعه بشری را از دوگانه پرستیها و بت پرستیها و... نجات میدهد و به صورت امت واحد در صراط مستقیم به سوی هدف معینی به نام الله روانه میکند. پس وقتی مبدأ و هدف یکی شد، همگان خود را بنده یکی دانسته و به یک نقطه ختم میشوند.
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum81/thread58827.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر