۱۳۹۲ آبان ۷, سه‌شنبه

تلاش تکنوکرات های دولت؛ سیاه نمایی برای توجیه ناکارآمدی

سیاه نمایی برای توجیه ناکارآمدی اقتصادی



دولت تدبیر و امید که با وعده های بهوبد اقتصاد و معیشت با په عرصه فعالیت گذاشت، اکنون پس از گذشت 3 ماه از آغاز خود، فقط انتقاداتی را متوجه دولت قبلی دانسته است. از اینرو است که اذهان عمومی به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه در دولت تدبیر و امید، امیدی ندارند!

به گزارش فرهنگ نیوز، روحانی از ابتدا با وعده های چند ماهه برای بهبود وضعیت اقتصادی وارد عرصه انتخابات شد و همین شعار ها باعث شد حتی طبقه روستا نشین که به لحاظ فکری قرابت چندانی نسبت به روحانی نداشت به شعارهای اقتصادی وی آری بگوید و بر خلاف انتظار به وی رأی دهد اما امروز آنها نیز ناامید از سیاست های اقتصادی (نداشته!) روحانی هستند و از سوی دولت نیز خبری از بهبود در وضع اقتصادی شنیده نمی شود..

برخلاف عموم تئوری ها که اصلاح نظام اقتصادی را مبتنی بر استحکام داخلی و توجه بیشتر به اقتصاد مقاومتی می داند حسن روحانی و همراهانش تعامل با خارج و به ویژه آمریکا بعنوان کدخدا را سرآغاز بهبود وضعیت معیشتی مردم بیان کردند و خیلی زود نیز به سراغ همین راه حل رفته و با پیش کشیدن موضوع هسته ای با آمریکا بر سر یک میز نشستند.

حسن روحانی پیشتر از آن اعلام کرد به بررسی 100 روزه بحث اقتصاد خواهد پرداخت. رئیس جمهور در اولین روزهای پس انتخابات اعلام کرد که برنامه ای صد روزه برای رونق اقتصادی کشور در دست اجرا دارد.

رئیس جمهور هم چنین در مراسم تجدید میثاق اعضای هیات دولت با بنیان گذار جمهوری اسلامی در 6 آبان گفت: «همچنین طبق وعده ای که در گذشته به مردم داده ایم در ۱۰۰ روز اول حتی کوتاهتر اقدامات فوری را برای حل مشکلات اقتصادی انجام می دهیم و محصول کار به اطلاع مردم خواهد رسید.»

اما ناله های "نداری" از یک سو و انداختن تقصیرها بر گردن دولت قبل از سوی دیگر دو دستور کار اصلی دولتمردان و جریان اصلی حامی وی یعنی کارگزاران برای سر پوش گذاشتن بر ناکارآمدی ایده "تعامل با غرب برای توسعه و تولید ثروت" است.

حسن روحانی در یک اشتباه استرات‍ژیک عامدانه و یا غافلانه(!) روز قبل از سفر تیم مذاکره کننده به ژنو اعلام کرد: «دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است.» هر چند صحبت های وی توانست موضع تیم مذاکره کننده را تضعیف کند اما ادعاهایش از سوی وزیر اقتصاد دولت دهم تکذیب شد.

شمس الدین حسینی؛ وزیر اقتصاد دولت دهم گفت: «مجموع ذخایر خارجی کشور در زمان تحویل دولت به آقای روحانی 100 میلیارد دلار بود که 80 درصد نسبت به زمان تحویل به دولت نهم رشد داشته است. همچنین بدهی‌ بالقوه (سررسیدشده) 16.9 میلیارد دلار است که همه اینها در گزارش اقتصادی دولت منتشر شده است.»

حسینی با تاکید بر اینکه حجم بدهی‌های دولت در انتهای دولت دهم 31 درصد کاهش و حجم ذخایر 80 درصد افزایش یافته است گفت: بنابراین ذخایر کشور 6 برابر بدهی سررسیده شده بوده است.

این تئوری سازی های جریان تکنوکرات برای ناکارآمدی دولت محدود به شخص رئیس جمهور هم نیست و روز گذشته حسین مرعشی؛ عضو کارگزاران و از نزدیکان هاشمی گفت:«ما حداقل تا 4 سال دیگر با موجی از گرانی مواجه خواهیم بود.»

مرعشی ابتدا با تخریب دولت سابق با بیان اینکه دولت در سطح کلان کشور در حال ساماندهی اقتصاد است، افزود: اقتصادی که فوق‌العاده ضربه خورده است نیازمند صبر و حوصله برای ساماندهی آن است.

وی با بیان "در حال حاضر تورم کشور حدود 40 درصد است" گفت: پائین آوردن این تورم کار ساده‌ای نخواهد بود.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با تأکید بر اینکه اگر همه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود، تحریم‌ها لغو شود و همه به میدان بیایند حداقل 4 سال زمان نیاز دارد تا تورم به 20 درصد برسد، افزود: ما حداقل تا 4 سال دیگر با موجی از گرانی مواجه خواهیم بود.

روحانی روز گذشته نیز در عبارتی توهین آمیز به دولت قبل؛ کود را تنها ارث دولت قبل برای خودش بیان کرد و گفت : در مورد کود داخلی، بدهی پشت بدهی بود و همه آنهایی که باید این کود را تحویل دهند، می‌گویند 1300 میلیارد تومان باید پرداخت کنید، دیدیم از دولت گذشته ارث‌های خوبی برایم ما گذاشته شده است.

مهرداد بذرپاش؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در تذکری آیین نامه ای در این خصوص گفت: « متاسفانه رویه‌ای در کشور توسط برخی از مدیران اجرایی شروع شده است شما سیاه‌نمایی که هم‌اکنون از شرایط کشور به راه افتاده است را ببینید؛ ما فکر نکنیم سیاه‌نمایی برای توضیح عملکرد ما خوب خواهد بود و به زودی در این باره بسیاری از مدیران دولتی را خواهد گرفت.»

بذرپاش گفت: «این مسئله ناامیدی گسترده‌ای را در کشور رقم خواهد زد و سبب امیدواری دشمنان خواهد شد؛ اینکه مرتب مدیران اجرایی با آمارهایی نگران‌کننده دل مردم را خالی کنند که دولت وضع خرابی دارد اما در دو کلیت کشور به دلیل اینکه دوستان وظیفه رتق و فتق معیشت مردم را دارند کار خوبی حتی برای خود دولت محسوب نمی‌شود؛ چراکه این مسئله سبب ناامیدی جوانان خواهد شد.»

منتقدان که معتقدند روحانی از سیاست وابستگی و تعامل نتیجه ای نمی گیرد؛ پیشنهاد دارند دولت باید هر چه زودتر به سراغ ساخت درونی اقتصاد بشتابد و تعلل هر چه بیشتر و خوشبینی نامعقول به غرب می تواند شرایط را برای بهبود وضع اقتصادی سخت تر کند.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum324/thread58966.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: