۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

اصلح یا صالح مقبول؟|تفاوت نظر رهبری با ائتلاف های نظر سنجی محور!


«انتخاب اصلح»؛ آنچه رهبرانقلاب می‌خواهند/صالح مقبول؛ آنچه ائتلافات موسمی و «نظرسنجی‏محور» دنبال آن هستند







گروه سیاسی: توجه در سخنان مهم رهبر انقلاب در نخستین روز سال 92 در مشهد نشان می دهد ایشان با تاکیدات چندباره خود نسبت به انتخاب گزینه "اصلح" در انتخابات پیش رو، این مساله را یک "تکلیف" دانسته و بر آن تاکید ویژه ای دارند.







به گزارش رجانیوز، رهبر معظم انقلاب در همین زمینه، در بخش های پایانی سخنان خود فرمودند: "باید خودتان تحقیق كنید، ملاحظه كنید، دقت كنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب كنید . رهبری، یك رأی بیشتر ندارد. بنده‌ی حقیر مثل بقیه‌ی مردم، یك رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی كه در صندوق انداخته نشود، هیچ كس از آن مطّلع نخواهد بود ... مراقب باشيد، تحت تأثير اين چيزها قرار نگيريد؛ نگاه كنيد، تشخيص بدهيد، اصلح را بشناسيد و برای ادای تكليف، اسم او را به صندوق رأی بيندازيد."








توجه در اظهارات صریح و شفاف رهبر معظم انقلاب در این باره نشان می دهد منطق رای دادن در انتخابات از سوی ایشان، انتخاب فرد "اصلح" است و در این میان برخی توجیهات مرسوم برای دور زدن این منطق و انتخاب فرد غیر اصلح که تنها مقبولیت قابل توجهی دارد، مردود و باطل است.



در همین راستا انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و مجلس نهم در سال 90، دو برهه ای بوده است که تقابل دو گفتمان "انتخاب اصلح" در برابر "انتخاب غیر اصلح" خود را نشان داده است.



اردیبهشت و خرداد سال 84، بحبوحه ای بود که اصولگرایان با 4 کاندیدا وارد عرصه انتخابات شدند، در آن برهه اختلافات درون گفتمانی اصولگرایان به اوج خود رسیده بود و عده ای معتقد بودند که باید فردی را در انتخابات معرفی کرد که مقبولیت عمومی بالایی داشته باشد و اگر اصلح نبود اهمیتی ندارد. شاخص ترین این جریان، احمد توکلی بود که آن روزها شهر به شهر برای تبلیغات قالیباف سخنرانی می کرد و معتقد بود: به دنبال انتخاب اصلح نیستیم بلکه دنبال صالح مقبول هستیم.








در مقابل جریان دیگری وجود داشت که معتقد بود پیش از هر چیز باید گزینه اصلح را به مردم معرفی کرد و اگر اجماع در این باره صورت بگیرد، این گزینه خود به خود به مقبولیت مناسب میان مردم نیز خواهد رسید و تبدیل به "اصلح مقبول" خواهد شد.



در این باره علامه مصباح یزدی در 22 فروردین 84 با اشاره به این مساله فرمودند:



"متأسفانه اين مطلب هم به درستي تبيين نشده و حتي بسياري از افراد متدين تصور مي‏كنند رأي مثل مالي است که متعلق به کسي است و مي‌تواند هرگونه مايل است از آن استفاده کند؛ حتي مي‌تواند آن را آتش بزند يا در دريا بريزد. در صورتي كه چنين نيست؛ ما تكليف واجب شرعي داريم كه فرد اصلح را شناسايي كنيم و به او رأي بدهيم و اگر در شناسايي اصلح كوتاهي كنيم يا بعد از شناختن او به ديگري رأي بدهيم، گناه بزرگي مرتكب شده‌ايم"



با این حال، انتخابات نهم ریاست جمهوری در 27 خردادماه برگزار شد و در حالی که ساعاتی قبل از شروع رای گیری محسن رضایی از ادامه رقابت انصراف داد، محمد باقر قالیباف، علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در این عرصه حاضر شدند و آرای ملت نشان داد که می شود گزینه اصلح همزمان دارای مقبولیت مردمی نیز باشد و در عین حال افراد غیر اصلحی که با عنوان "صالح مقبول" از سوی جریان ها و احزاب سیاسی اصولگرا معرفی می شدند، هم از فقدان مقبولیت رنج می بردند و هم گزینه اصلحی برای سرمایه گذاری توده های مردم و جریان های ارزشی نبودند.



اما اختلاف دیدگاه ها در این باره ادامه دار بود و انتخابات مجلس نهم، بار دیگر فرصتی برای آشکار شدن تفاوت ها بر سر دوگانه اصلح و غیر اصلح بود.



منوچهر متكي مسئول اجرايي جبهه متحد اصولگرايان در انتخابات مجلس نهم، در بهمن ماه سال 90 با حضور در جمع جامعه اسلامي دانشجويان در مشهد ضمن تاكيد بر انتخاب كانديداهاي اين جريان در انتخابات مجلس بر مبناي نظرسنجي،‌ اظهار داشته بود: "در هر شهر برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خودمان امسال بر خلاف انتخابات مجلس هشتم، انتخاب کاندیدای مورد حمایت جبهه متحد را به مردم سپردیم و با نظرسنجی و کسب نظر مردم، هرکس را که اقبال بیشتری از سوی مردم داشت در لیست قرار دادیم و معتقد بودیم که نظرسنجی بعنوان یک روش علمی در گام آخر برای تهیه لیست مورد استفاده قرار گیرد. "








اين اظهارات در همان جلسه با انتقاد دانشجويان مطرح شده بود،‌ بگونه اي كه يكي از حضار به متكي گفته بود:



"شما مسئله نظرسنجی را امتیاز جبهه متحد مطرح می کنید در حالی که این، یک نقطه ی ضعف است و آن هم بحث مقبولیت و نظرسنجی است. در حالی که بسیاری از معتقدین به نظام، جبهه متحد را به عنوان حجت شرعی می شناسند و انتظار دارند که جبهه متحد طبق فرمان حضرت امام (ره) اصلح را بر صالح ترجیح بدهد، بحث نظرسنجی ممکن است باعث پایمال شدن حق اصلح در مقابل اصلح شود و لغزیدن صالح که تجربه آن نیز وجود دارد، باعث بدبینی به این جبهه خواهد شد چرا که اصلحی در مقابل آن وجود داشته است. احساس می کنیم که این نقطه ضعف جبهه متحد اصولگرایی بوده و انتخاب صالح بجای اصلح توسط جبهه متحد اصولگرایی، در صداقت این جبهه با مردمی که به آن اعتماد دارند، خدشه وارد می کند و خلاف وظیفه شرعی و دینی است ."



این در حالی بود که جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در همان برهه به تازگی تحت نظر مرحوم آیت الله خوشوقت و علامه مصباح یزدی اعلام موجودیت کرده بود، به صراحت اعلام داشت در انتخاب لیست نهایی خود به هیچ عنوان تابع شهرت و نزدیک بودن افراد به محافل قدرت و ثروت نخواهد بود و با چهره های اصلح ولو گمنام در این عرصه حضور خواهد یافت.



اما ظاهرا این جدال همچنان ادامه دارد و با نزدیک شدن به عرصه حساس انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تاکید صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رای دادن به کاندیدای اصلح، برخی افراد و جریان های سیاسی همچنان تمایل دارند به سبک گذشته عمل کنند و با راه انداختن ائتلاف ها و جمع های مختلف انتخاباتی که معمولا عمر طولانی هم ندارند، بار دیگر گزینه غیر اصلح را تنها به "بهانه" اینکه مقبولیت بیشتری نسبت به گزینه اصلح دارد، به افکار عمومی تحمیل کنند.






در این رابطه اعلام موجودیت ائتلاف "اکثریت اصولگرایان" با حضور محمد رضا باهنر، منوچهر متکی، محمد حسن ابوترابی، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق را می توان مصداقی برای این مساله دانست، کما اینکه پورمحمدی در گفتگو با خبرآنلاین بدون آنکه به مکانیزم این ساز و کار انتخاباتی برای انتخاب گزینه اصلح اشاره ای داشته باشد، گفته که از جبهه پایداری نیز برای حضور در این ائتلاف دعوت می شود! مساله ای که طبیعتا به علت ابهامات بیش از حد و مشخص نبودن ساز و کار یافتن گزینه اصلح در آن، مورد اقبال جبهه پایداری نخواهد بود.



گفتنی است پیش از این حسین مظفر رییس ستاد انتخاباتی 2+1 نیز در نشست خبری خود اعلام کرده بود در ائتلاف 2+1 هر کس در نظرسنجی ها جلوتر باشد را کاندیدای نهایی می کنیم.



وی تاکید کرده بود:





«مکانیزم انتخاب این است که از کف بدنه اجتماعی نامزدی که اقبال عمومی بیشتری دارد را انتخاب کنیم و به مردم معرفی کنیم. نتایج نظرسنجی به یک کمیته ارائه خواهد شد و این کمیته نیز نظر خود را به شورایی ارائه خواهد کرد که این شورا انشاءالله نظرنهایی خود را ارائه کند. کسانی که برای تعیین نامزد نهایی ائتلاف، نظرسنجی می‌کنند نسبتی با کاندیدا نخواهند داشت اما در کمیته‌ای که نظرسنجی را کنترل می‌کنند نمایندگان کاندیدا حضور خواهند داشت.







هم چنین غلامعلی حداد عادل نیز در 28 دی ماه سال 91 با بیان اینکه 60% آرا در نظرسنجی ها متعلق به من، قالیباف و ولایتی است، گفته بود:



"جبهه پایداری اصرار دارد که به دنبال کاندیدای اصلح است، ما هم می‌گوییم خدا کند اصلحی وجود داشته باشد که مورد قبول همه باشد اما اگر یک اصلحی بود که رای نداشت آنوقت چکار کنیم، نکند هیچ اصولگرایی در هیچ سطحی از اصولگرایی، موفق نشود ."



پیش از این وجید جلیلی در گفتگو با رجانیوز در همین زمینه گفته بود:

" كسي كه مي‌گويد در شرايطي كه اصلح وجود دارد، شما بياييد به صالح مقبول! رأي بدهيد ـ‌ كه خودش يك دروغ بزرگ است‌ـ فردا روزي از او بعيد نيست كه بگويد در شرايطي كه صالح وجود دارد، شما بياييد به فاسد مقبول رأي بدهيد كه افسد رأي نياورد . يعني به جاي اينكه پيشرفت نظام و مسير حركت نظام را به سمت رفتن به سوي اصلح طراحي كنيم و پيش ببريم، دقيقاً دارند برعكس عمل مي‌كنند كه من به اينها مي‌گويم جريانات برانداز "یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ". يكي از آنها "تَقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَأخیرِ الاَفاضِلِ". بعد اينها چه مي‌گويند؟ می‏گویند با اينكه مي‌دانيد ما صلاحيت بالايي نداريم و اصلح نيستيم، بياييد به ما رأي بدهيد كه براندازها رأي نياورند! من مي‌گويم تو خودت برانداز هستي. كسي هستی كه داری سلسله مراتب نظام جمهوري اسلامي را جوري مي‌چينی كه اصلح در آن حذف بشود. "



در مجموع به نظر می رسد در حالی که با تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در نخستین روز سال 92 بر انتخاب اصلح به عنوان یک تکلیف و هم چنین سابقه تاریخی اقبال معنادار آحاد مردم به گزینه های اصلح نسبت به افراد غیر اصلحی که تنها شهرت و ثروت بیشتری داشته و به کانون های قدرت و ثروت متصل بوده اند، انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بیش از هر زمان دیگری تبدیل میدانی برای انتخاب گزینه اصلح از سوی ملت خواهد شد؛ هر چند در این میان اقدامات عجیب برخی سیاسیون و اصرار بر ائتلاف های موسمی و زودگذر که نتیجه ای جز رجوع به فرد غیر اصلح ندارد ، باعث شده تا آحاد مردم بیش از همیشه تفاوت منطق این جریان ها با گفتمان اصیل انقلاب را درک کنند.







منبع:«انتخاب اصلح»؛ آنچه رهبرانقلاب می‌خواهند/صالح مقبول؛ آنچه ائتلافات موسمی و «نظرسنجی‏محور» دنبال آن هستند





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum321/thread49776.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: