۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

فاطمه(س) رضای پیامبر(ص) را بر زینت دنیا ترجیح داد!


فاطمه(س) رضای پیامبر(ص) را بر زینت دنیا ترجیح داد!









خداوند بر فاطمه(س) رحمت آوَرد، همانا خدای متعال به جهت این پرده از لباس‌های بهشتی به او خواهد پوشاند و به جهت این النگو‌ها از زینت‌های بهشتی به او عطا خواهد کرد.






عقیق: زینت های زنانه مرکب است از گردنبند و النگو و انگشتر و غیره که بعضی از زنان از تمام این زینت ها بهره مندند و هیچ اشکال شرعی و عرفی هم ندارد، و بعضی از زنان که دستشان از اموال دنیا تهی است از زینت محرومند.

در صدر اسلام اکثر مردم دستشان از مادیات دنیا کوتاه بود مگر آنکه گاهی در فتوحات جنگی به غنائم می رسیدند.

حضرت علی(ع) گردنبندی را از همین راه به دست آورده و برای حضرت فاطمه(س) گردنبندی تهیه کرده بود که گاهی به گردن می آویخت، اتفاقاً حضرت رسول اکرم(ص) آن را در گردن دخترش دید، ولی دوست نداشت که فاطمه از آن استفاده کند، حدیث ذیل در همین رابطه است که می خوانید:

امام سجاد(ع) فرمودند: «اسماء بنت عمیس» برایم نقل کرد که من نزد (جدّه تو) فاطمه(س) بودم هنگامی که رسول خدا(ص) بر او وارد شد و او گردنبدی از طلا به گردن داشت که امیر المؤمنان علی(ع) از سهم خود از غنائم برای او خریده بود، پیامبر(ص) فرمود: «ای فاطمه! شایسته است که از این زینت حلال پرهیز نمایی تا مردم نگویند فاطمه(س) دختر محمد لباس جبّاران را بر تن می‌کند.

حضرت فاطمه(س) گردن بند را فروخت و با آن بنده‌ای را خریداری و آزاد ساخت، و رسول خدا(ص) از این کار شادمان شد.

یک بار پیامبر(ص) به سفر رفت و علی(ع) نیز از غنائم جنگی چیزی به دست آورده و به فاطمه داده و رفته بود، و فاطمه(س) با آن، دو النگوی نقره و پرده‌ای تهیه فرموده و پرده را جلوی در آویخت؛ چون رسول خدا(ص) بازگشت، به مسجد داخل شد و سپس همان طور که عادتش بود به سوی خانه فاطمه(س) آمد،فاطمه(س) شادمان برخاست، و با شور و شوق به سوی پدرش شتافت؛ اما پیامبر(ص) چون النگوی نقره را در دست او وپرده را بر در خانه مشاهده کرد. پیش نیامد و در جایی کنار خانه نشست که فاطمه(س) را می‌دید، فاطمه(س) گریست و اندوهگین شد و گفت: «پیش از این با من اینگونه رفتار نمی‌فرمود، پس دو پسر خود (امام حسن و امام حسین(ع)) را فرا خواند و پرده را از درب خانه کند و النگوها را از دست در آورد و النگوها را به یکی و پرده را به دیگری داده و به آنان فرمود: «نزد پدرم بروید و از من به او سلام برسانید و بگویید: ما پس از رفتن شما به سفر غیر از تهیه اینها کار دیگری نکرده ایم، اینک هر طور که مایل هستید آنها را به مصرّف برسانید؛ آن دو از طرف مادر این سخن را به عرض پیامبر(ص) رساندند، رسول خدا(ص) آن دو را بوسید و در آغوش کشید و هر یک را بر یک زانوی خود نشاند آنگاه فرمان داد آن دو النگو را شکسته و قطعه قطعه کردند و اهل «صفّه» را فرا خواند ـ و آنان گروهی از مهاجرین بودند که نه خانه‌ای داشتند و نه مالی ـ و تکه‌های النگو را در میان آنها تقسیم فرمود و سپس پرده را ـ که پارچه‌ای طولانی ولی کم عرض بود ـ میان افرادی از آنان که برهنه بودند و پوششی نداشتند تقسیم کرد.

آنگاه رسول خدا(ص) فرمود: «خداوند بر فاطمه(س) رحمت آوَرد، همانا خدای متعال به جهت این پرده از لباس‌های بهشتی به او خواهد پوشاند و به جهت این النگو‌ها از زینت‌های بهشتی به او عطا خواهد کرد.



پی نوشت ها:

بحار، ج 43، ص 81 ـ عیون اخبار الرضا ـ علیه السّلام ـ ، ج 2، ص 45 ـ و نیز خلاصه ای از این روایت با اندک تفاوت در مناقب شهر آشوب، ج 3، ص 121.

بحارالانوار، ج 43، ص 83 ـ‌84، مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، ص 95 ـ 94.

ر.ک: ضرورت نگاه نظام مند به الگوی شخصیت زن مسلمان، چالش ها و بایسته ها، فریبا علاسوند.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum9/thread49697.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: