اجل از دیدگاه امام باقر(علیه السلام)
"اگر اجل آدمی مشخص است پس چگونه یک نفر امکان دارد قبل از مرگ طبیعی بمیرد؟" این پرسشی است که شاید در ذهن بسیاری وجود داشته باشد.
به نقل از ایسنا، آیه 2 از سوره «انعام» در این زمینه سخن میگوید که در ادامه به متن، ترجمه و مفاهیمی در این زمینه پرداخته میشود:
متن آیه:
«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضَیٰ أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّی عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ»
ترجمه آیه:
"او کسی است که شما را از گل آفرید، پس از آن اجلی را (برای زندگی شما در دنیا) قرار دارد و اجلی معین (که مربوط به آخرت یا غیرقابل تغییر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شک و شبهه میکنید؟"
مفاهیم مرتبط با این آیه:
خداوند برای عمر انسان دو نوع زمانبندی قرار داده؛ یکی حتمی که اگر همه مراقبتها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام میشود و دیگری غیر حتمی که مربوط به کردار خودمان است، مثل چراغی که نفت دارد، ولی آن را در معرض طوفان قرار دهیم.
امام باقر(علیه السلام) در مورد «أجلاً و أجلُ» فرمودند:
آنها دو اجل هستند: یکی محتوم و قطعی و دیگری موقوف (یعنی مشروط و معلق). (کافی، ج1،ص147)
به نقل ابن عباس، خداوند برای انسان دو اجل قرار داده؛ یکی از تولد تا مرگ، دیگری از مرگ تا قیامت، انسان با اعمال خود، گاهی از یکی میکاهد و به دیگری میافزاید. پس پایان اجل هیچکس قابل تغییر نیست.
ادامه مطلب ....
http://www.nooreaseman.com/forum167/thread50735.html
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر