۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

آیا شیوخ خلیج‌‌فارس دلسوز حزب‌الله شده‌اند؟!




نقل قول:








پس از دو سخنرانی پی در پی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره تحولات سوریه و اعلام رسمی راهبرد این سازمان در قبال سوریه، در عرصه عملی نیز ورق اوضاع به ضرر گروه‌های شورشی و حامیان بین‌المللی آنان برگشت. اکنون به نظر می‌رسد کشورهای عرب منطقه با قرار گرفتن در موضع ضعف، به رویکرد جدیدی در قبال حزب‌الله روی آورده‌اند.





به گزارش تابناک، در پی اعلام رسمی حمایت حزب‌الله لبنان از سوریه از سوی سید حسن نصرالله، دبیرکل این سازمان، شمار بسیاری از رسانه‌های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ضمن باز کردن یک جبهه تبلیغاتی سنگین علیه حزب‌الله، تلاش دارند به زعم خود، میان این سازمان و ایران فاصله بیندازند.



در این راستا و در شرایطی که مقامات ایرانی تأکید دارند هیچ گونه نیروی نظامی ایرانی در عرصه نبردهای سوریه حضور ندارد و تاکنون سند معتبری از حضور نیروهای نظامی حزب‌الله نیز به دست نیامده، این رسانه‌ها با مفروض گرفتن چنین حضوری، در پی نقد آن ـ البته به شیوه خاص خود ـ برآمده اند.



به این ترتیب، این کشورها که به عنوان حامیان خارجی گروه‌های شورشی، در پی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه در منطقه راهبردی «القصیر»، توازن نیروها را در سوریه به ضرر خود در حال تغییر دیدند، نخست تلاش کردند با برگزاری اجلاس ‌«دوستان سوریه» و از طریق همراهی با کشورهای غربی، هشدارها و تهدیداتی را متوجه ایران و حزب‌الله کنند؛ اما اکنون که این تاکتیک به نتیجه نرسیده، رویکرد جدیدی� از دولت سوریه تا لحظه آخر از طریق بازیگران منطقه ای است که با حزب‌الله آغاز می‌شود».



در مجموع، آن گونه که از این مطلب برمی‌آید، گالف نیوز تلاش دارد با معرفی حزب‌الله به عنوان یک «جنبش عربی» و قرار دادن آن در مقابل ایران، انگیزه‌های عربی را در این جنبش تحریک کرده و با فرقه ای کردن بیشتر دیدگاه‌ها درباره سوریه، حزب‌الله را از محور مقاومت و همسویی با ایران خارج کند.



سایت خبری «میدل ایست آنلاین» (سایتی سعودی که دفتر آن در لندن قرار دارد) نیز همین مطلب را بدون کم و کاست منتشر کرده است. البته جالب است که منبع اصلی مورد اشاره هر دوی این سایت‌های خبری و البته دیگر مطبوعاتی که این مطلب را منتشر کرده اند، خبرگزاری فرانسه است. بد نیست به ‌یاد داشته باشیم که هم‌اکنون فرانسه مهمترین مخالف حضور ایران در کنفرانس «ژنو ۲» است که قرار است به زودی با هدف حل بجران سوریه برگزار شود.



«عرب نیوز» نیز به فاصله اندکی به این موج تبلیغاتی پیوسته و رویکردی کم و بیش مشابه را بازتاب داده است. این روزنامه مدعی است ایران و حزب‌الله با ورود به عرصه درگیری‌های سوریه، نبرد در این کشور را به یک درگیری قومی تبدیل کرده‌اند؛ اما این رسانه سعودی در تاکتیکی که اندکی متفاوت با موارد قبلی است، مسئولیت کل ماجرا را به گردن سید حسن نصرالله انداخته و سعی در القای این ‌دارد که نبرد سوریه، نبرد نصرالله است، نه حزب‌الله.



در این زمینه، لازم است به مطلب یکی دیگر از مطبوعات سعودی، یعنی «الشرق الاوسط» نیز اشاره شود. عبدالرحمان الراشد، تحلیلگر این روزنامه در مطلبی که روز گذشته منتشر کرده، با طرح این ادعا که ایران در پی گسترش حوزه‌های درگیری در منطقه خاورمیانه است، مجموعه ای از اتهامات را متوجه ایران کرده است. در مجموع، این مطلب نیز تلاش دارد نبرد سوریه و مشارکت حزب‌الله در آن را به عنوان طرحی ایرانی جهت بی ثبات کردن منطقه جلوه دهد.



به هر حال، از مجموع این مطالب چنین به نظر می‌رسد که ماشین تبلیغاتی کشورهای منطقه، ضمن در پیش گرفتن رویکردی هماهنگ، سعی دارند از یک سو میان ایران و حزب‌الله در محور مقاومت فاصله انداخته و از سوی دیگر، احساسات حزب‌الله، یا دست‌کم بدنه این سازمان‌ را به نفع تعصب عربی تحریک کنند.



با وجود این، حزب‌الله در ‌حیات خود نشان داده که دو هدف مهم، یعنی مقابله خستگی ناپذیر با رژیم اسرائیل و تلاش برای حفظ کیان تشیع در منطقه و جهان را ‌‌همزمان دنبال می‌کند و به زودی مشخص خواهد شد این رویکرد جدید پادشاهی‌های عرب منطقه نیز چیزی جز یک تلاش بی حاصل نیست.













ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum324/thread51155.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: