۱۳۹۲ خرداد ۸, چهارشنبه

آیت‌الله‌مکارم:شرکت درانتخابات واجب است


آیت‌الله‌مکارم:شرکت درانتخابات واجب است


نقل قول:








آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در روزهای گذشته به نقل از بنده مطالبی در خروجی سایت های خبری منتشر شد گفت : این مطالب حقیقت ندارد و اینجانب از هیچ شخص خاصی در انتخابات حمایت نکرده ام و نخواهم کرد.









به گزارش رسا، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد،‌ با اشاره به مساله انتخابات، حمایت خود از فرد خاصی در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب و تصریح کرد: ‌در سایت ها و رسانه های مختلف مطالبی از ما نقل می کنند که حقیقت ندارد،‌ ما درباره اشخاص ولو این که همه اشخاص را شورای نگهبان تایید کرده است و هر کدام فضیلتی برای خود دارند، هیچ اظهارنظری نکرده و نخواهیم کرد و اگر کسی چیزی از ما در این باره نقل کند درست نیست.



آیت الله مکارم شیرازی افزود:‌ مصلحت ما هم نیست که وارد بحث اشخاص شویم و شخصی را معین و شخصی را حذف کنیم، ‌ما کلیات را بیان می کنیم و امیدواریم برای همه کسانی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند دستور العمل مفیدی باشد.





*شرکت در انتخابات واجب است





وی بیان داشت: ورود و شرکت در انتخابات امری لازم است و ما آن را جزو واجبات می دانیم،‌ چراکه تقویت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی واجب است و یکی از پایه های تقویت آن است که انتخاباتی پرشور و با حداکثر حضور داشته باشیم.





این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در عین حال انتخابات مسؤولیت آفرین است، ‌کسی را که انتخاب می کنید در چهار سال شریک اعمال او خواهید بود از این رو نباید سرسری انتخاب کرد بلکه باید با تحقیق و تامل فرد شایسته را انتخاب کرد.





*مردم در انتخاب رییس جمهور دقت کنند اما گرفتار وسواس نشوند





حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: اگر بی حساب و کتاب وارد انتخاب شوید و گرفتار حب و بغض ها و جناح گرایی شوید و آن فرد منتخب خلافی کرد شریک اعمال او در چهار سال خواهید شد.





*نباید رای سفید به صندوق انداخت





وی تاکید کرد: البته نباید در انتخاب گرفتار وسواس شد و رای سفید به صندوق انداخت، این مساله درست نیست؛‌ باید انسان به اندازه توان تحقیق کند و بعد که به نتیجه رسید عندالله معذور است.





وی با تاکید بر این که هر اندازه مسؤولیت سنگین تر باشد شرایط نیز سنگین تر است،‌ خاطرنشان کرد: فردی که می خواهیم برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم با فردی که می خواهد عهده دار یک بخشداری و یا مرکز دیگر شود فرق می کند و باید فرد واجد شرایط خاصی باشد.





*توصیه هایی به رییس جمهور آینده





این مرجع تقلید با ذکر شش شرط برای رییس جمهور تاکید کرد: نخستین شرط این است که باید تقوا و دیانت در سطح بالا داشته باشد تا بتواند منافع مردم و کشور را حفظ کند و خدایی ناکرده در اختیار جناح یا گروه خاصی قرار ندهد، به مردم و نظام خیانت نکند، ‌قوم و خویش پرستی نکند و مسؤولیت ها را در اختیار دوستان قرار ندهد.





آیت الله مکارم شیرازی ابزار ریاست را داشتن سعه صدر دانست و گفت: وقتی انتخابات تمام شد فرد منتخب ببییند رقبای او لیاقت چه کاری دارند، ‌نه این که مثل برخی افراد عمل کند که در دوران هایی بعد از انتخاب شدند نگاه می کردند به دلیل این که فلانی در ستاد رقیب عضویت داشته از ظرفیت او استفاده نمی کردند.





آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بعد از این که فرد انتخاب شد همه رقبا را بررسی کند هر کدام لایق هستند آنها را برای مسؤولیت برگزیند و تحقق این مساله جز با سعه صدر ممکن نیست، افراد تنگ نظر به این مسائل توجه نمی کنند.





*رییس جمهور منتخب از تمام نیروهای وفادار به انقلاب در کابینه استفاده کند





وی با تاکید بر این که باید از جناح های مختلف وفادار به نظام دعوت به همکاری کرد تا دولت فرد منتخب جامعیت داشته باشد، گفت: رییس جمهور منتخب باید از ‌تمامی مدافعان و علاقه مندان استفاده کند تا همه مردم نسبت به او علاقه مند شوند.





آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: اگر چنین باشد می تواند به جایی برسد اما اگر تنگ نظر باشد در لاک خود فرو می رود و دیگران را علیه خود بسیج می کند و نمی تواند دولت موفقی داشته باشد.





وی با بیان این که فردی که می خواهد رییس جمهور شود باید اهل مشورت باشد نه مستبد و خود رای، تصریح کرد: رییس جمهور باید از همه ظرفیت ها استفاده کند، گاهی یک نفر ساده و عامی حرف درستی را می زند و باید آن را پذیرفت؛ طبق روایات دینی کسانی که مسبتد در رای باشند هلاک می شوند.





*مهم ترین شجاعت پذیرش اشتباه است





حضرت آیت الله مکارم شیرازی داشتن شجاعت در تصمیم گیری های کلان را شاخصه دیگر رییس جمهور ذکر و تصریح کرد: مهم ترین شجاعت ها این است که اگر خطایی از او سر زد اعتراف کند و در صدد اصلاح برآید، ‌بسیاری شجاعت دارند اما اگر خطا کردند این شجاعت را ندارند که بگویند اشتباه شد و جبران می کنیم.





وی با تاکید بر این که رییس جمهور باید حل مشکلات مردم به ویژه گروهای مستضعف را در اولویت نخست قرار دهد، یادآورشد‌: در حال حاضر مساله تورم و بیکاری غوغا می کند و رییس جمهور باید تمام مشکلات مردم را در نظر بگیرد، البته بخشی از مشکلات تحمیلی از خارج از کشور است، بخشی نیز ناشی از سوء مدیریت و بخشی نیز ناشی از بی انصافی عده ای از مردم است.





آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی کمک کند شخصی که واجد این شرایط باشد به دل مردم بیفتد را انتخاب کند و به دور دوم هم نکشد تا مشکلاتی ایجاد شود.





*فرد خودشیفته موازین اخلاقی را زیرپا می گذارد





این مرجع تقلید در ابتدای سخنان خود با استناد به حدیث اخلاقی از امام هادی(ع) حسد را از بین برنده حسنات دانست و خود برتر بینی را عامل خشم مردم ارزیابی کرد.





وی با بیان این که خود پسندی و خود شیفتگی انسان را دچار مشکل می کند، تصریح کرد: وقتی انسان گرفتار خودپسندی شد موازین اخلاقی را زیر پا می گذارد و دیگران را تحقیر می کند.





این مرجع تقلید جهل و بخل ورزی را از مذموم ترین رزائل اخلاقی دانست و تصریح کرد:‌ فرد جاهل و بخیل مشکلات اخلاقی بسیاری پیدا می کند؛ طمع نیز از دیگر رزائل اخلاقی است که در این حدیث شریف به آن اشاره شده است و همه باید سعی کنیم وجود خود را از این رزائل پاک کنیم و تحقق این مساله کاری آُسان نیست.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum324/thread51247.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: