۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

فرصت ترک گناه را تلف نکنید!

حضرت آیت‏الله خوشوقت می‌فرمودند: راه رسیدن به خدا و کسب رضایت حق تعالی در انجام واجبات و ترک محرمات است و البته انسان باید واجب و حرام را بشناسد. ایشان تاکید داشتند که حتماً باید رساله مرجع تقلیدتان را بلد باشید و پس از اینکه یک‌بار خواندید، سعی کنید روزی یک صفحه از آن ‌را مرور کنید، اما در باب ترک گناه نسخه ایشان می‌فرمودند: برای خودسازی ابتدا باید گناهان کبیره ترک شود و برای راحتی کار می‌فرمودند حضرت امام در کتاب تحریر الوسیله، 39 گناه کبیره را در باب شرایط امام جماعت برشمرده‌اند که باید ابتدا از این‌ها توبه کرد و سپس با خودمان عهد کنیم که دیگر این گناهان را مرتکب نشویم. این 39 گناه به شرح زیر است:



«گناهان کبیره عبارتند از هر گناهی که وعده آتش و یا عقاب در برابر آن وارد شده باشد و یا با شدت زیادی از اجتناب آن نهی شده باشد و یا دلیلی وارد شده باشد بر اینکه آن گناه از بعضی از گناهان کبیره، بزرگ‌تر و یا مساوی آن است و یا عقل حکم کند به اینکه آن گناه کبیره است و یا نزد مردم دین‏دار، مسلم و قبول شده باشد که فلان گناه کبیره است و یا تصریحی بر کبیره بودن آن گناه رسیده باشد».



و سپس ایشان با توجه به این معیارها، برخی از گناهان کبیره را این‌گونه نام می‌برند:



1- نومیدی از رحمت خدای تعالی



2- ایمنی از مکر و عقاب او



3- دروغ بستن به خدا و یا رسول خدا (ص) و یا به جانشینان ایشان (علیهم‏السلام)



4- کشتن کسی که خدای تعالی کشتن او را تحریم کرده و خونش را محترم دانسته، مگر آن که جنبه قصاص و اجرای حدود الهی داشته باشد.



5- عاق پدر و مادر شدن



6- خوردن مال یتیم به ستم



7- نسبت دادن زنا به زنان پاکدامن



8- فرار از جنگ



9- قطع رحم

آیت الله خوشوقت می‌فرمودند: باید روزانه محاسبه نفس کرد و اگر مثلاً یک هفته مراقبت کردید و نشد و زمین خوردید، دوباره قصد کنید که برای دو هفته ادامه می‏دهید و اگر بعد از دو هفته زمین خوردید، دوباره بلند شوید و برای سه هفته ادامه دهید و این مراقبه را باید تا آخر عمر ادامه دهید و ادامه دهید.



10- سحر



11- زنا



12- لواط



13- سرقت



14- قسم دروغ



15- کتمان شهادت



16- شهادت به ناحق دادن



17- عهد شکستن



18- حیف در وصیت (که عبارت است از بیش از ثلث وصیت کردن)



19- شراب نوشیدن



20- ربا خوردن



21- سحت (یعنی بهای چیزهای حرام و مزد کارهای حرام)



22- قماربازی



23- خوردن گوشت مردار و گوشت خوک و خون و گوشت هر حیوانی که هنگام ذبح، نام غیر خدا بر آن بوده باشند، مگر آن که ضرورت، خوردن این چند چیز را ایجاب کند.



24- در کیل (پیمانه) و وزن خیانت کردن



25- رفتن و مهاجرت به مکانی که در آن جا انجام وظائف دینی میسر نیست.

توبه



26- ظالم را در ظلمش کمک کردن



27- به کمک و پشتیبانی ظالم اعتماد داشتن



28 - حقوق دیگران را بدون هیچ عذری نگه‌داشتن



29- دروغ



30- تکبر



31- اسراف و ریخت و پاش کردن



32- خیانت به امانات



33- غیبت



34- سخن چینی



35- سرگرمی به لهو و لعب



36- سبک شمردن حج و بی اعتنائی به آن



37- ترک نماز



38- ندادن زکات



39- اصرار بر گناهان کوچک



و اما شرک ورزیدن به خدای تعالی و انکار آنچه که او بر پیامبرش نازل کرده و محاربه (جنگ) با اولیاء خدا ،از همه آن گناهان بزرگ‌تر است.



آیت الله خوشوقت می‌فرمودند: باید روزانه محاسبه نفس کرد و اگر مثلاً یک هفته مراقبت کردید و نشد و زمین خوردید، دوباره قصد کنید که برای دو هفته ادامه می‏دهید و اگر بعد از دو هفته زمین خوردید، دوباره بلند شوید و برای سه هفته ادامه دهید و این مراقبه را باید تا آخر عمر ادامه دهید و ادامه دهید.



ایشان معتقد بودند که انجام مستحبات، اگر باعث شود از ترک محرمات و انجام واجبات باز بمانیم، فایده ندارد. ایشان می‌فرمودند وقتی این گناهان کبیره را ترک کردید، کم کم وارد بحر مستحبات بشوید و آن را هم از نوافل شروع کنید. کم کم در سحرگاهان به نافله و استغفار مشغول بشوید.



ایشان می‌فرمودند: همزمان با ترک محرمات، به ذکر کثیر باید مشغول بود و می‌فرمودند که ذکر کثیر، صلوات بر محمد و آل محمد (علیهم‏السلام) است و تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها). می‌فرمودند روزهای هفته روزی صد صلوات بفرستید و جمعه‌ها هزار صلوات.



ایشان قرآن خواندن روزانه را همچون انجام واجبات مهم می‌دانستند و می‌فرمودند خداوند با قرآن با بندگانش حرف زده و برنامه داده است و باید روزی پنجاه آیه از قران به سفارش معصومین (علیهم‏السلام) قرائت شود و اگر این کار را نکنیم قرآن مهجور می‌ماند.



ایشان می‌فرمودند: وقتی گناهان کبیره را ترک کردی، آن وقت باب معرفت برایت باز می‌شود. کم کم اتفاقاتی می‌افتد، روحتان سبک می‌شود و مزدتان را می‌گیرید از خدای متعال، زیرا که «ان الله یحب المتقین».



به هر حال، همان فرمایش حضرت آیت‏الله بهجت (ره) اینجا صادق است: به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به دفتر شرع (رساله عملیه) نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم. خدا رحمت کند آیت‏الله خوشوقت را، که به شخصی که از ایشان درخواست نصیحت کرده بودند، در پاسخ فرمودند: «برگ سبز دنیا و آخرت، در ترک گناه است»



پس وقت تلف نکنید و یک یا علی بگویید.

مواد لازم برای ترک گناه:



- عزم بر ترک گناه



- توبه



- یک دفترچه کوچک محرمانه، مخصوص ثبت گناهان ارتکابی روزانه، در انتهای شب



- برنامه ریزی برای عدم ارتکاب به آن گناه



- ذکر کثیر



- مطالعه و عمل به رساله



فرصت ترک گناه را تلف نکنید!





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum137/thread50622.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: