۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

رهنمودها و دستورالعمل های سلوکی امام صادق علیه السّلام به عنوان بصری


رهنمودها و دستورالعمل های سلوکی امام صادق علیه السّلام به عنوان بصری







(بخشی از حدیث عنوان بصری): فَلَمّا حَضَرتُ بابَ دارِهِ استَأذَنتُ عَلَيهِ فَخَرَجَ خادِمٌ لَهُ فَقالَ: ما حاجَتُكَ؟ فَقُلتُ: السَّلامُ عَلَي الشَّريفِ: به در خانه‌ی حضرت رسیدم و برای تشرّف به خدمت امام صادق (علیه السّلام) اجازه خواستم. خدمتگزار حضرت بیرون آمد و گفت: چه کار داری؟ (عنوان بصری كه به فهم خودش خواست با احترام نام امام صادق(علیه السّلام) را بیان کند، مي‌گويد:) گفتم: (هیچ، کار خاصی ندارم فقط) آمده‌ام خدمت این شخصیت شریف و بزرگوار سلامی عرض کنم.



والامقامي خادمان اهل‌بيت (علیهم السّلام)

خادمان ائمّه (علیهم السّلام) اغلب اشخاص رند و بزرگی بودند. نبايد آنها را در حدّ یک مستخدم تصوّر كرد. اکثر آنها انسان‌‌هايی عارف، عالم، اهل‌ولایت و بزرگوار بودند، که برای نزديكي با ائمّه(علیهم السّلام)، به بهانه‌ي خدمتکاری، از ايشان اجازه‌ی حضور دائم می‌گرفتند. مثلاً اگر می‌گویند قنبر غلام امیرالمؤمنین(علیه السّلام) است، تصوّر نشود خدمتگزار کوچکی بود؛ بلكه شخصيّت بزرگي بود. در بين خادمان اهل‌بيت(علیهم السّلام) افراد‌ ناقلا، مثل کسی که به ظاهر خادم پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم)بود،1به‌ندرت پیدا مي‌شد. غالب ایشان اشخاص برجسته و بزرگی بودند.

.................................................. ..........

پی نوشت ها:

1. مقصود انس‌بن‌مالك است كه در زمان حيات پيامبر اكرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و پس از رحلت آن حضرت تا پايان عمر خويش از مخالفان و دشمنان اميرالمؤمنين(علیه السّلام) بود.



* منبع: کتاب حدیث دوست، مهدی طیّب، صص 45 و 46

ostad-tayyeb.blogfa.com






ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum169/thread50668.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: