۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه

هشدار آیت‎الله مصباح درباره تاکتیک مخالفان


هشدار آیت‎الله مصباح درباره تاکتیک مخالفان





رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با تأکید بر این‎که در شرایط کنونی وظیفه افراد مؤثر روشنگری خطر منحرفان است، گفت: تا جایی که میسر است باید روشنگری صورت بگیرد تا مردم به طرف منحرفان نروند.










به نقل از رسا، آیت‎الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‎خمینی(ره) شب گذشته در دیدار غلامعلی حداد عادل، کاندیدای احتمالیانتخابات ریاست جمهوری با اشاره به انتخابات آینده، گفت: هر فردی کمترین آشنایی با مسائل سیاسی داشته باشد خوب درک می‎کند وضع انتخابات در این دوره با دوره‎های گذشته متفاوت است.


وی ادامه داد: هر چند در دوره‎های گذشته تنش‎هایی وجود داشت اما نهایتا انتخابات قطبی بوده و مردم خود را میان دو یا سه نفر مخیر می‎دانستند و عموما کسانی که دنبال وظیفه شرعی خود بوده و دغدغه دین داشتند وظیفه خود را می‎دانستند به چه کسی رأی بدهند، فرقی هم نمی‎کند در اصطلاحات اسم آن را چه چیزی بگذاریم مثلا اصلاح طلب و اصولگرا که شاید تعبیر مناسب‎تری نیز باشد.

آیت‎الله مصباح بیان داشت: البته نتیجه همیشه آن‎گونه که با معیار اسلامی ‎می‎سنجیدیم در ظاهر فرد اصلحی انتخاب نمی‎شد مثل انتخابات اول رییس جمهوری بالاخره مردم رأی داده و خوب شرکت کردند حتی بیوت برخی از بزرگان نیز دخالت داشتند ولی نتیجه این شد که لیبرال سرکار آمد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‎خمینی(ره) با اشاره به تحولات ادبیات سیاسی کشور، اظهار داشت: ادبیات امام راحل این بود که فردی که می‎خواهد انتخاب شود ببیند تبلیغات را برای خودش می‎کند یا برای اسلام، اصلا تکه کلام امام‎خمینی(ره) اسلام بود و می‎فرمودند افراد ببینند تبلیغات را برای خود می‎کنند یا اسلام، ما نیز با این ادبیات آشنا بوده و عادت کرده بودیم.





طرح شعارهای انقلاب از دلایل پیروزی دولت نهم و دهم

وی افزود: اما تا دوره‎های هفتم و هشتم ادبیات خیلی تغییر کرد، حتی متأسفانه در انتخابات نهم تا جایی که بنده یادم است در تبلیغات انتخاباتی جایی که از اسلام صحبتی شده باشد نیست.

آیت‎الله مصباح یزدی با اشاره به این‎که به نظر بنده یکی از دلایل پیروزی رییس جمهور نهم و دهم مطرح کردن شعارهای انقلاب بود، خاطرنشان کرد: تفسیر و قضاوت درباره این‎که مطرح کردن شعارهای انقلاب به صورت آگاهانه، اعتقادی بود و یا تاکتیک سیاسی بماند.

وی ادامه داد: به هر حال واقعیت این است که این فرد در انتخابات پیروز شد و به گمان من بیشتر به خاطر این بود که مردم می‎دیدند آرمان‎های انقلاب فراموش شده و این فرد حرف‎هایی درباره این شعارها بیان می‎کند و حال عمل کند یا تاکتیک سیاسی است خدا می‎داند، مردم حتی برای طرح شعارهای انقلاب از جان و مال خود مایه می‎گذاشتند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با بیان این‎که در دولت نهم اندکی انحرافاتی بود که در دولت دهم بیشتر شد، بیان داشت: اکنون انتخابات یازدهم باقی مانده و امروز وضعیت انتخابات بسیار متفاوت با دوره‎ها گذشته است.

وی تصریح کرد: اکنون اصلاح طلبان جایگاه خاصی در جامعه ندارند و این‎گونه نیست که مردم بخواهند از جان و دل خود برای آن‎ها مایه بگذارند بلکه به عوامل جنبی بستگی دارد و در مقابل اصولگرایان متعدد با تفاوت سلیقه‎های فراوان هستند.





هشدار آیت‎الله مصباح یزدی درباره تاکتیک شیطانی مخالفان

آیت‎الله مصباح یزدی بیان داشت: تعدد اصولگرایان از یک جهت فی حد نفسه نعمت است، چرا که در دوره‎های قبل به سختی فردی پیدا می‎شد که پست ریاست جمهوری در حد قد و قواره او باشد و کسانی پیروز می‎شدند که حمایت و کمک افراد قدیمی‎ و ریشه‎دار همراهشان بود، اما امروز بحمدالله کسانی که پست ریاست جمهوری به قد و قواره شان می‎خورد زیاد هستند؛ البته تعجب هم ندارد چون سی و چند سال کسانی در این فضا زندگی کرده، تجربه اندوخته و مسؤولیت داشتند، هیچ بعدی هم ندارد افرادی صلاحیت نسبی برای تصدی این پست داشته باشند و این نشانگر آن است که ما از این جهت فقیر نیستیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) در ادامه بهآثار تعدد کاندیداها اصولگرایان اشاره کرد و گفت: تعدد کاندیداها اصولگرایان افزون‎بر نعمتی که همراه خود دارد دو مشکل و دشواری نیز به همراه دارد.

وی تأکید کرد: مشکل نخست این که هنوز احتمال باقی ماندن اختلافات و افزایش آن میان اصولگرایان وجود دارد و ممکن است طرف مقابل که قبلا یک قطبی بودند در مقابل اصولگرایان دست به یک تاکتیک شیطانی بزنند، آرای خود را جمع کرده و به یک کاندیدا واحدی توافق کنند و هر چند اصولگرایان میان مردم نفوذ داشته باشند ولی زمانی که در برابر طرف مقابل که جمع می‎شوند پراکنده باشند احتمال خطر است.

آیت‎الله مصباح یزدی چگونگی تشخیص، سنجش و معیار مردم برای انتخاب را از دیگر مشکلات تعدد کاندیداهای اصولگرایان دانست و خاطرنشان کرد: مردم عادی که انتخابات را فقط حق خود می‎دانند مشکلی ندارند و ممکن است برخی از افراد اصلا از انتخاب خود صرف نظر کنند.





اختلافات حمل بر بی‎تقوایی افراد نشود

وی افزود: اما عده‎ای که انتخابات را وظیفه خود دانسته، تحقیق برای شناخت اصلح را واجب شرعی خود می‎دانند و معتقدند تأثیر بر سرنوشت هفتاد میلیون نفر شوخی نیست که با شیر و خط مشخص شود به چه کسی رأی بدهند و این‎که فرد بتواند با وجود مشخصه‎ها و مؤلفه های متفاوت میان خود و خدا حجت برای انتخاب اصلح داشته باشد نیازمند تلاش فراوان است که اگر همه در یک خط بودند خیلی مشکل نبود، انسان می‎سنجید، ولی زمانی که به سبب جهات مختلف امتیازات نیز مختلف باشد این‎که انسان بخواهد جمع کرده، نمره بدهد خیلی کار مشکلی است و امروز تکلیف مردم بسیار سخت است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با طرح پرسشی مبنی بر این‎که چگونه باید عمل کرد تا ناصالحان سر کار نیایند؟، اظهار داشت: یکی از راه‎ها این است، افرادی که خود را صالح می‎بینند میان خود توافق کرده و یک نفر را انتخاب کنند و این گزینه ایده آلی است، همچنین سبب راحتی مردم نیز می‎شود.

وی تصریح کرد: اما باید دید چند درصد احتمال تحقق این فرضیه وجود داشته و عملی می‎شود، ممکن است گفته شود همه به دنبال وظیفه بوده و خواستار چیزی هستند که برای اسلام مفید است و این‎گونه نیست که اختلافات همیشه در اثر بی تقوایی باشد، گاهی هر کدام فکر می‎کنند اگر من بیاییم بهتر خدمت کرده و این وظیفه در من متعین است، این احتمال نیز خیلی بعید نیست که شبیه مراجع است، چرا که مراجع خود را مطرح می‎کنند، رساله می‎دهند و در رساله خود می‎نویسند تقلید از اعلم واجب است، معنایش این است که من اعلم هستم.

آیت‎الله مصباح یزدی یادآور شد: برخی از افراد با ایمان که به آن‎ها نزدیک هستم وظیفه خود نمی‎داند و می‎گویند در حدی که میسر است باید تلاش کنیم این حکم عملی شود و کمترین کار این است که من خودم را عرضه کنم، اگر مردم تشخیص دادند تقلید می‎کند و گرنه مجبور نمی‎کنیم، از این‎رو می‎شود چند تن از متخصصان اقدام و عرضه کنند به عنوان وظیفه شرعی و نتوانند توافق بر یک فرد بکنند، در طول تاریخ مرجعیت نیز سابقه ندارد که مراجع دور هم بنشیند و یک نفر را انتخاب کنند، هر چند ممکن است در گفتن اعلم بودنشان احتیاط کنند ولی به هر حال عرضه کردن چند نفر به عنوان متخصص در شناخت اسلام چیز عجیبی نیست و نباید حمل بر بی‎تقوایی کرد.





اگر ماندن سبب قدرت نااهلان می‏شود کنار کشیدن واجب شرعی است

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با بیان این‎که اگر پراکندگی سبب رأی نیاوردن مخالفان و موفقیت افراد می‎شود، مشکل نداشته و خوب است، گفت: اگر فرد به جایی رسید که اطمینان پیدا کرد پراکندگی سبب رد همه می‎شود و کار به دست کسی خواهد افتاد که صلاحیت ندارد، این جا اگر همه برای انجام وظیفه آمدند قطعا وظیفه این است که یک نفر را انتخاب کنند چون مسأله ثانویه است.

وی اضافه کرد: ممکن است فرد بر اساس حکم اولی بگوید باید خود را عرضه کنم و مطرح نکردن کوتاهی است ولی اکنون می‎بیند مصلحت اقوی (اسلام) در خطر است و اطمینان دارد اگر بخواهد ادامه بدهد کار به دست فردی که صلاحیت ندارد می‎افتد، چه بهتر کار به دست کسی بیفتد که نسبت به دیگری اصلح است هر چند من خودم را از او اصلح بدانم و حداقل این است که کار به دست نااهل نمی‎رسد؛ البته فردی که رأی بیشتر می‎آورد عملا باقی می‎ماند.

آیت‎الله مصباح یزدی با تأکید بر این‎که اگر فردی ابتدا خود را برای ریاست جمهوری سالم می‎داند و نسبت به اصلح بودن نیز ظن دارد براساس وظیفه شرعی واجب است خود را عرضه کند، بیان داشت: اگر کار به جایی رسید که فرد مطمئن شد اگر کنار نرود کار به دست نااهلان می‎رسد مسلما واجب است کنار برود؛ یعنی ورود و خروج واجب است.

وی افزود: برخی‎ها مطرح می‎کردند افراد از نخست بیایند، بررسی کنند و کسانی که رأی شان کم است کنار بروند ولی این را موازین شرعی و واقعیت خارجی اتخاذ نمی‎کند، تا انسان مطمئن نشود که کار به دست نااهل می‎افتد کنار رفتن او صحیح نیست ولی اگر مطمئن باشد کنار نرود نااهل سرکار می‎آید وظیفه دارد کنار برود.





ضرورت روشنگری خطر منحرفان از سوی افراد تأثیرگذار

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) با تأکید بر این‎که به سبب شرایط کنونی افراد مؤثر وظیفه روشنگری، تأکید و تبیین خطرهای منحرفان را برای مردم دارند، اظهار داشت: تا جایی که میسر است باید روشنگری صورت گیرد تا مردم به طرف منحرفان نروند، در این طرف نیز افراد باید رصد کنند که پیروزی شان چقدر است.

وی بیان داشت: برخی خیال می‎کنند به همان اندازه که خود را می‎شناسند در نزد مردم نیز شناخته شده‎اند و رأی بالا می‎آورند، حتی فردی نقل می‎کرد یکی می‎گفت من در انتخابات امسال 50 میلیون رأی خواهم آورد و کسی که درباره خودش این گونه حس ظن دارد نمی‎شود به او اعتماد کرد.

آیت‎الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: کسانی که واقع بین، اهل انصاف بوده و مسائل اجتماعی را درک و رصد می‎کنند خیلی به جا است که میان خود و خدا حجت داشته باشند و توجه کنند اگر به نفع دیگری کنار بروند به نفع اسلام بوده و اگر نروند به ضرر اسلام است نباید توقف بکند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام‎خمینی(ره) در پایان توسل به خدا و اهل بیت(ع) را بسیار مؤثر دانست و گفت: شاید بیشتر موفقیت‎های دولت نهم و دهم این بود که خانواده‎ها مراسم دعا توسل، زیارت عاشورا و ختم قرآن برگزار می‎کردند.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum321/thread50649.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: