بسم الله الرحمن الرحیم
قل آمنوا به أو لا تؤمنوا ان الذین أوتوالعلم من قبله اذا یتلی علیهم یخرّون للاذقان سجّدا . (الاسراء : 107 ) . به آنها بگو چه به قرآن ایمان بیاورند و چه نیاورند کسانی که پیش از آن به آنها دانش داده شده است ، هنگامیکه ( این آیات ) بر آنها خوانده می شود ، سجده کنان بر خاک می افتند ..
شکر خدای را که ما را در مسیر قرآن و اهل بیت علیهم السلام قرار داد .
خداوند متعال فرمود : ولئن شکرتم لأزیدنکم ... اگر شکر کنید بر آن می افزاییم . ادب در محضر قرآن کریم از اصول بسیار مهمیست که برخی اوقات در سطح جامعه اسلامی و حتی متأسفانه در جامعه قرآنی جدی گرفته نمی شود . قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم : القرآن افضل من کلّ شیء دون الله فمن وقّرالقرآن فقد وقّرالله و من لم یوقّر القرآن فقد استخفّ بحرمة الله . قرآن از هر چیزی غیر از خداوند برتر است پس هر کس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هرکس آن را بزرگ نشمارد حریم خدای سبحان را کوچک شمرده است .(جامع احادیث الشیعة ج 15 ص 7 ) .
خدای سبحان به حاملان قرآن دستور بزرگداشت قرآن می دهد و ثمره ی آن را محبوبیت خدا و خلق ذکر می کند . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : خداوند فرمود ای حاملان قرآن به واسطه ی بزرگ شمردن کتاب خدا محبوب خدا شوید تا دوستی شما را زیاد کند و شما را محبوب خلق خود نماید .( جامع احادیث الشیعة ج 15 ص 7 ) . .
یکی از ملزومات مهم بزرگ شمردن قرآن مخصوصا برای اهل قرآن ، ادب در محضر قرآن است . مرحوم استاد علامه طباطبایی و شهید علامه مرتضی مطهری صلوات الله و رضوانه علیهما نقل کرده اند که هنگامیکه مرحوم علامه محمدتقی آملی رضوان الله تعالی علیه در نجف اشرف مشغول تحصیل بودند یک شب به خاطر خستگی به بالشی که پشت سرشان بود تکیه داده و قرآن تلاوت می کردند . فردا که خدمت استاد اخلاقشان مرحوم آیت الله سید علی آقا قاضی سلام الله تعالی و برکاته علیه می رسند ، استاد بی مقدمه می فرمایند : موقع تلاوت قرآن خوب نیست انسان به بالش تکیه دهد .. آیت الله محمدتقی آملی (ره) می فرمود : من در بحث فقه آیت الله سیدعلی قاضی شرکت می کردم روزی از ایشان پرسیدم ما می خوانیم و می شنویم که عده ای هنگام تلاوت قرآن ، آفاق پیش رویشان باز می شود و غیب و اسرار برای آنها تجلی می یابد در حالیکه ما قرآن می خوانیم و چنین اثری نمی بینیم . علت چیست ؟ مرحوم قاضی مدتی به چهره من نظر کرد و سپس فرمود : بلی آنها قرآن کریم را تلاوت می کنند با شرایط ویژه رو به قبله ، در نهایت ادب و احترام و با تمام وجود به آنچه تلاوت می کنند توجه دارند و می فهمند جلوی چه کسی و چه چیز با عظمتی هستند اما شما قرآن را تلاوت می کنید در حالیکه تا چانه ات زیر کرسی رفته ای و قرآن را روی زمین می گذاری و در آن می نگری ! آیت الله محمد تقی آملی می گفت : بلی من برخی اوقات همین طور قرآن می خواندم و زیاد به قرائت می پرداختم . بعد از این ماجرا با تمام وجود به سوی آیت الله قاضی شتافتم و ملازم جلسه هایش شدم ..
به یاد ادب امام روح الله در برابر قرآن افتادم که نزدیکانش می گفتند هیچگاه در جماران ندیدیم امام بالاتر از قرآن بنشینند . عظمت قرآن به حدیست که آسمانها و زمین و کوهها تاب تحمل این امانت عظیم خداوند متعال را نداشتند و از آن ترسیدند انسان آن امانت را بر دوش گرفت بدرستیکه او ستمکار و نادان بود . انا عرضنا الأمانة علی السموات و الأرض و الجبال فأبین ان یحملنها و أشفقن منها و حملها الانسان انه کان ظلوما جهولا . ( احزاب : 72 )
لوانزلنا هذاالقرآن علی جبل لرأیته خاشعا متصدعا من خشیة الله و تلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون ... اگر این قرآن را بر کوهی می فرستادیم میدیدی که در برابر آن خاشع می شود و از خوف خدا می شکافد اینها مثالهایی است که برای مردم می زنیم باشد که آنان بیاندیشند .. ( حشر : 21 ) ...... منظور از خاشع در حقیقت حالت نرمی و فروتنی کامل و پذیرش قلب است که در اعضاء و جوارح ظاهر می شود . متصدعا از ماده ی صدع به معنای شکافتن اشیای سخت و محکم است . خشیة بیمی است که با تعظیم و بزرگداشت چیزی همراه است و خشیة جبل یعنی همان ادب و تواضع کوه از خوف خدا در برابر قرآن عظیم که براثر نازل شدن قرآن بر آنست . این ادب فراوان کوه با آن همه صلابت و عظمت است در برابر آیات الهی . حال ای انسان چه میزان در برابر این قرآن متواضع هستی ؟ اعضا و جوارح تو در برابر قرآن چگونه اند؟
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1rgI6an
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر