۱۳۹۳ خرداد ۹, جمعه

حرف كه مي‌زني بايد پاي آن بايست


بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»



حجت الاسلام قرائتی

يك قصه از امام بگويم. امام چهارده سالي كه نجف بود، بعضي شب‌هاي جمعه كربلا مي‌رفت. هروقت مي‌خواست كربلا برود، مي‌فرمود: يك ماشين خوب تهيه كنيد. دفتر ْآقا حساس شدند كه امام هيچوقت نمي‌گويد: فرش خوب، غذاي خوب، پتوي خوب، لباس خوب! ولي به ماشين كه مي‌رسد، مي‌گويد: ماشين خوب! گفتند: آقا شما روي ماشين حساس هستي. گفت: بله حساس هستم. براي اينكه لباس كرباس آدم را نمي‌كشد. نان خالي هم آدم را نمي‌كشد. ولي ماشين قراضه آدم را مي‌كشد. دليل ندارد من سوار ماشين قراضه شوم.

ما داريم حضرت امير نان خالي مي‌خورد، ولي داريم حضرت امير سوار خر مي‌شد؟! اسب داشت. يعني چون جان آدم به مركب بند است. قرآن مي‌گويد: من براي زلزله زمين تدبير كردم. «وَ أَلْقى‏ فِي الْأَرْضِ رَواسِيَ أَنْ تَميدَ بِكُمْ» من گوشه به گوشه كوه قرار دادم، كه اين زمين شما را نلرزاند. رواسي به معني كوه است. اين يعني چه؟ يعني من تا مقداري كه خلق كردم براي زلزله شما تدبير كردم. وگرنه اگر اين كوه‌ها نبود. قرآن مي‌گويد: كوه ميخ است. ميخ چقدر بيرون است، چقدر داخل است؟ يك ميلي‌مترش بيرون است و پنج سانت داخل است. همين مقداري از كوه كه بيرون است، معلوم مي‌شود چند برابرش در عمق زمين است. اين گداختگي مغز زمين دائماً بايد زمين را تكان بدهد. اين كوه اين را نگه داشته است. پنجه در درون زمين انداخته است. من براي زلزله دائمي تدبير كردم. شما هم آن مقداري كه بايد تدبير كنيد.

بعضي‌ها يك شهادت مي‌دهند، بعد پايدار نيستند. قرآن مي‌گويد: آقايان هم كه شهادت مي‌دهند، در حق پايداري كنند. «وَ الَّذينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ» (معارج/33) اينهايي كه وقتي شهادت مي‌دهند، روي حرفشان مي‌ايستند. يك كسي يك جايي رفته بود، اجازه بگيرد، يا مدركي بگيرد. اين شخص در رودروايسي گير كرد، گفت: آخر بايد دو نفر امضاء كنند. خوب يك نفر شما امضا كردي و يك نفر فلاني امضا كند. ايشان وقتي رفت از فلاني امضا بگيرد، اين آقاي اولي كه امضا كرده بود به آقاي فلاني زنگ زد. گفت: آقا راستش را بخواهي من در رودروايسي گير كردم. ايشان به اين درجه علمي نرسيده است.

يك كسي خانه مرحوم ابوي ما آمد. پدر من گفت: غذا خوردي؟ گفت: راستش را بگويم يا دروغ؟ «وَ الَّذينَ هُمْ بِشَهاداتِهِمْ قائِمُونَ» يعني حرف كه مي‌زني بايد پاي آن بايستي.



«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1rrXuCO



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: