بخش 1 / سوال : بین این همه مجازات ، تقصیر فرزندان نامشروع چیست که بدون اراده ی شخصی به دنیا آمده اند؟!؟!آیا عدالت الهی بر این پایه استوار است که یک فرد به گناه والدین خود مجازات شود؟!
به عکس آنچه معروف هست که میگویند " آتش که گرفت ، خشک و... تر باهم میسوزند" در منطق عقل و صراحت قرآن هیچ بی گناهی به جرم گناه دیگری مجازات نخواهد شد. ( در تمام شهر های لوط یک خانواده ی مومن وجود داشت ، خدا به هنگام مجازات آن قوم منحرف و آلوده ، آن یک خانواده را نجات داد. )
بنابراین اگر در پاره ای از احادیث غیر معتبر چیزی بر خلاف این قانون کلی اسلام دیده شود حتما باید آن را کنار گذاشت.
همچنین روشن میشودعقیده ی کسانیکه میگویند فرزندان کفار همراه پدرانشان در آتش دوزخ خواهند بود یک عقیده ی اسلامی نیست ، چرا که هیچ فرزندی به گناه پدر یا مادر مجازات نمیشود. به همین دلیل هم هست که حتی فرزندان نامشروع شخصا هیچ گناهی ندارندو - اگر بخواهند - میتوانند نجات پیدا کنند هرچند زمینه تربیتی دشواری دارند.
بخش دوم / سوال : چرا پیامبران مختلف معمولا دین خود را مستقیما و در ابتدا به بزرگان و فراعانه ابلاغ میکردند؟؟ از جمله حضرت موسی که مستقیم به سراغ فرعون رفت .
اصولا خداوند همیشه در بیشتر مواقع از درِ حسن نیت وارد میشود. ابتدا هشدار میدهد و سپس در صورت عدم اقدام انسان به سراغ مجازات میرد.
در چندین آیه از جمله آیه 16 سوره اسراء آمده :
ابتدا اوامر خود را برای مترفین (مترفین از ریشه ترفه به معنی نعمت فراوان - یعنی ثروتمندان از خدا بی خبر ) آنها بیان میداریم و بعد اگر مخالفت کردند مجازات را شروع میکنیم.
یعنی به هیچ وجه در مرحله ی اول حتی برای افرادی که هیچ اعتقادی ندارند از درِ خشونت و مجازات وارد نمیشود.
اصولا ابتدا مسیر را یاد آوری میکند.
کمااینکه در آیه ی بعد (آیه 17 - سوره اسراء) خداوند دوباره لب به یادآوری میگشاید .
در جایی که میفرماید:
چه بسیاری مردمی بودند که پس از نوح زندگی کردند و آنها را (طبق همین سنت) مجازات کردیم
تقریبا این آیه علاوه بر حقیقتی که دارد ، تاثیر رعب و وحشت خود را هم به همراه دارد.
کلا چهار مرحله برای این برنامه بیان شده است :
1-مرحله اوامر ( ونواهی)
2- مرحله فسق و مخالفت
3-مرحله استحقاق مجازات
4-مرحله هلاکت
منبع : تفسیر نمونه - جلد 12
پایگاه اطلاع رسانی یاسر سالاری
درپناه ایزد یزدان
به عکس آنچه معروف هست که میگویند " آتش که گرفت ، خشک و... تر باهم میسوزند" در منطق عقل و صراحت قرآن هیچ بی گناهی به جرم گناه دیگری مجازات نخواهد شد. ( در تمام شهر های لوط یک خانواده ی مومن وجود داشت ، خدا به هنگام مجازات آن قوم منحرف و آلوده ، آن یک خانواده را نجات داد. )
بنابراین اگر در پاره ای از احادیث غیر معتبر چیزی بر خلاف این قانون کلی اسلام دیده شود حتما باید آن را کنار گذاشت.
همچنین روشن میشودعقیده ی کسانیکه میگویند فرزندان کفار همراه پدرانشان در آتش دوزخ خواهند بود یک عقیده ی اسلامی نیست ، چرا که هیچ فرزندی به گناه پدر یا مادر مجازات نمیشود. به همین دلیل هم هست که حتی فرزندان نامشروع شخصا هیچ گناهی ندارندو - اگر بخواهند - میتوانند نجات پیدا کنند هرچند زمینه تربیتی دشواری دارند.
بخش دوم / سوال : چرا پیامبران مختلف معمولا دین خود را مستقیما و در ابتدا به بزرگان و فراعانه ابلاغ میکردند؟؟ از جمله حضرت موسی که مستقیم به سراغ فرعون رفت .
اصولا خداوند همیشه در بیشتر مواقع از درِ حسن نیت وارد میشود. ابتدا هشدار میدهد و سپس در صورت عدم اقدام انسان به سراغ مجازات میرد.
در چندین آیه از جمله آیه 16 سوره اسراء آمده :
ابتدا اوامر خود را برای مترفین (مترفین از ریشه ترفه به معنی نعمت فراوان - یعنی ثروتمندان از خدا بی خبر ) آنها بیان میداریم و بعد اگر مخالفت کردند مجازات را شروع میکنیم.
یعنی به هیچ وجه در مرحله ی اول حتی برای افرادی که هیچ اعتقادی ندارند از درِ خشونت و مجازات وارد نمیشود.
اصولا ابتدا مسیر را یاد آوری میکند.
کمااینکه در آیه ی بعد (آیه 17 - سوره اسراء) خداوند دوباره لب به یادآوری میگشاید .
در جایی که میفرماید:
چه بسیاری مردمی بودند که پس از نوح زندگی کردند و آنها را (طبق همین سنت) مجازات کردیم
تقریبا این آیه علاوه بر حقیقتی که دارد ، تاثیر رعب و وحشت خود را هم به همراه دارد.
کلا چهار مرحله برای این برنامه بیان شده است :
1-مرحله اوامر ( ونواهی)
2- مرحله فسق و مخالفت
3-مرحله استحقاق مجازات
4-مرحله هلاکت
منبع : تفسیر نمونه - جلد 12
پایگاه اطلاع رسانی یاسر سالاری
درپناه ایزد یزدان
ادامه مطلب ....
http://ift.tt/1fQSUSX
منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر