۱۳۹۳ فروردین ۹, شنبه

اتحاد "روسیه و ایران" علیه ایالات متحده آمریکا؟







نقل قول:








خوان کول، استاد تاریخ دانشگاه میشیگان در یادداشتی اینگونه عنوان کرده است که ایران و روسیه علیه امریکا اتحادی را تشکیل داده‌اند.






نقل قول:








به گزارشسرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پروفسور خوان کول استاد تاریخ دانشگاه میشیگان در یادداشت خود با اشاره به تماس تلفنی 5شنبه هفته گذشته پوتین با روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد: کرملین با انتشار بیانیه‌ای در خصوص این تماس تلفنی پوتین به روحانی تاکید کرد که هرگونه راه حلی برای حل بحران اوکراین باید به حساب منافع و اراده مردم در همه مناطق شوروی سابق را مد نظر قرار دهد".




پرس تی وی هم گزارش داد که پوتین همچنین گفت: "همکاری‌های دو جانبه بین ایران و روسیه باید به سرعت پیشرفت کند و من برای گسترش همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تمام نلاش خود را به کار می‌گیرم".





کول با اشاره به این مباحث می‌افزاید: ایران از افزایش تجارت دو جانبه با روسیه بسیار استقبال می‌کند. دولت اوباما تهدید کرده است با روسیه همان کاری را می‌کند که با ایران کرده است، بنابراین به نفع روسیه است که فرصت‌های تحریم شکن را کشف کند، و تجارت با ایران یکی از این فرصت‌ها است.





یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین این دو کشور این است که روسیه سه راکتور هسته‌ای برای ایران در بوشهر ساخته است، و شایعه شده که ساخت دو راکتور دیگر را در دست بررسی دارد.





پوتین همچنین به جایگاه ناظر ایران در شورای همکاری شانگهای (که شامل روسیه، چین، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان است) اشاره کرد و از لزوم اجرای تصمیماتی که به تازگی در بیشکک توسط این شورا گرفته شده، صحبت کرد.





به نظر می‌رسد پوتین به ایران قول داده برای رسیدن به توافقاتی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان(گروه1+5) در مورد برنامه غنی سازی صلح آمیز هسته‌ای آن به تهران کمک کند. او گفت: "ما تمام تلاش خود را به کار می‌بندیم تا موضوع هسته‌ای ایران به نتیجه نهایی برسد".





اگر گروه 1+5 بتواند در مورد بازرسی‌ها و روش‌های دیگری که آنها را قانع کند که ایران برنامه هسته‌ای صلح آمیز دارد، به توافق برسد، می‌توان به یک توافق بین المللی رسید که منجر به لغو بخش قابل توجهی از تحریم خواهد شد.





پروفسور کول می‌افزاید، تماس پوتین با روحانی مطلب جدید چندانی نداشت. اما به نظر می‌رسد دربردارنده چند مبادله تجاری بوده و اطمینان مسکو به تهران از کمک متقابل تهران-مسکو در مواجهه با دشمنی آمریکا در قبال هر دو کشور بوده است.





وی با استناد به سر مقاله روزنامه رسالت می‌نویسد با بروز تنش در روابط روسیه و اوکراین شاهد آن هستیم که سریعا این تنش به تنش روابط آمریکا و متحدانش با روسیه مبدل می‌شود. اوباما برای جبران سیاست منفعلانه در سوریه از منظر متحدانش به واکنشی سریع و البته خام در قبال واکنش روسیه دست زد. حرکتی که احتمالا بزودی با مشورت همپیمانانش تعدیل خواهد شد.





در ادامه این مقاله آمده است: آمریکا طبعا باید بداند که روسیه قدرتمند در مجاورت اوکراین نمی‌تواند نفوذ غرب و آمریکا را در همسایگی خود پذیرا شود. فراتر از آنچه که در چارچوب تنش میان روسیه و غرب رخ می‌دهد؛ شرایط می‌تواند به گونه‌ای پیش رود که سیاست خارجی ایران هم اثرات آن را احساس کند. حدس زده می‌شود با بروز اختلاف میان روسیه و غرب و تمایز روشن در منافع دو طرف، حتی میان اروپا و آمریکا که تنش با روسیه می‌تواند سرمای اروپا را بخاطر گاز روسیه سردتر کند؛ زیرا اروپا می‌داند با تحریم روسیه خود دچار تحریم سوخت خواهد شد.





حدس زده می‌شود با بروز بحران جدید، ایران از اولویت فشارهای غرب خارج شده و از سوی دیگر با تهدید غیرقابل اجرای تحریم روسیه عملا رژیم تحریم ایران دچار اخلال شود.





احتمال می‌رود که پوتین در تلاش است تا برای مداخله نظامی در کریمه و برنامه‌های خود برای الحاق این شبه جزیره به روسیه پشتیبانانی برای خود گردآوری کند.





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1oc18ix



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: