۱۳۹۲ اسفند ۱۱, یکشنبه

مال رشوه ، مانند اجرت زن بدکاره!


رشوه از نظر اهل بیت (علیهم السلام)



رشوه از اسباب هلاکت اقوام پیشین



امیرالمومنین علیٌّ (علیه السلام) : إنّما أهلَکَ مَن کانَ قَبلَکُم أنَّهُم مَنَعُوا الناسَ الحَقَّ فاشتَرَوهُ، و أخَذُوهُم بالباطِلِ فاقتَدَوهُ.[1]

پیشینیان شما از این رو به هلاکت در افتادند که مردمان را از حق [شان‏] باز داشتند و آنان [ناچار با رشوه‏] آن را خریدند و آنان را به ارتکاب باطل و نادرستى وا داشتند و مردم هم از آن پیروى کردند.



رشوه گیر پامال کننده حق مردم!



امیرالمومنین علیٌّ (علیه السلام) : و قد عَلِمتُم أنَّهُ لا یَنبَغِی أن یکونَ الوالِی على الفُرُوجِ و الدِّماءِ و المَغانِمِ و الأحکامِ و إمامَةِ المسلمینَ البَخِیلُ ... و لا المُرتَشِی فی الحُکمِ فَیَذهَبَ بالحُقوقِ، و یَقِفَ بِها دُونَ المَقاطِعِ.[2]

و شما مى‏دانید که مسئول ناموس و جان و غنایم (اموال) و احکام و پیشوایى مسلمانان، نباید شخصى بخیل باشد... و نه در داورى رشوه‏گیر که در این صورت حقوق را پایمال مى‏کند و حق را به حقدار نمى‏رساند.



رشوه ، سحت و حرام است



الإمامُ الصّادقُ (علیه السلام) : مِن أکلِ السُّحتِ الرّشوَةُ فی الحُکمِ. [3]

رشوه گرفتن در قضاوت، از مصادیق مالِ حرام است.



مال رشوه ، مانند اجرت زن بدکاره است‏!



رسولُ اللّهِ صلى الله علیه و آله: یا علیُّ، مِنَ السُّحتِ: ثَمَنُ المِیتَةِ، و ثَمَنُ الکَلبِ، و ثَمَنُ الخَمرِ، و مَهرُ الزانیَةِ، و الرّشوَةُ فی الحُکمِ، و أجرُ الکاهِنِ.[4]

اى على! از جمله مال‏هاى حرام، بهاى مردار است و بهاى سگ و شراب و اجرت زن بد کاره و رشوه گرفتن در قضاوت و مزدِ پیشگو.









رشوه گرفتن در قضاوت ، کفر است‏



الإمامُ الصّادقُ (علیه السلام) : فأمّا الرّشوَةُ یا عمّارُ فی الأحکامِ فإنَّ ذلکَ الکُفرُ بِاللّهِ العَظیمِ و رسولِهِ. [5]

اى عمّار! رشوه گرفتن در امر قضاوت، کفر ورزیدن به خداوند بزرگ و پیامبر اوست.



الإمامُ الصّادقُ (علیه السلام) : الرُّشى فی الحُکمِ هُو الکُفرُ باللّهِ. [6]

رشوه در قضاوت، کفر ورزیدن به خداست.







لعنت بر رشوه دهنده و رشوه‏گیر و واسطه‏



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : لَعنَةُ اللّهِ على الراشِی و المُرتَشِی. [7]

لعنت خدا بر رشوه دهنده و رشوه گیرنده.



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ و المُرتَشِیَ فی الحُکمِ. [8]

خدا لعنت کند کسى را که در کار قضاوت رشوه بدهد و رشوه بگیرد.



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : لَعَنَ اللّهُ الراشیَ و المُرتَشِیَ و الرائشَ الذی یَمشِی بَینَهُما. [9]

خدا لعنت کند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و واسطه بین آن دو را.



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : أنّهُ لَعَنَ الراشیَ و المُرتَشِیَ و المَعْزِیَّ الذی یَسعى بَینَهُما.[10]

خداوند رشوه دهنده و رشوه گیرنده و دلّال میان آن دو را لعنت کرده است.



رشوه گیرنده بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد!



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : إیّاکُم و الرّشوَةَ فإنّها مَحضُ الکُفرِ، و لا یَشُمُّ صاحِبُ الرّشوةِ رِیحَ الجَنَّةِ. [11]

از رشوه گرفتن دورى کنید که آن کفر محض است و رشوه‏گیر بوى بهشت را استشمام نمى‏کند.





رشوه ده و رشوه‏گیر در آتشند!



رسولُ اللّهِ (صلى الله علیه و آله) : الراشی و المُرتَشِی فی النّارِ. [12]

رشوه ده و رشوه‏گیر در آتشند.



[1] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 464 ح 7458.



[2] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 464 ح 7459.



[3] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 464 ح 7461.



[4] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 464 ح 7460.



[5] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7464.



[6] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7463.



[7] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7465.



[8] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7466.



[9] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7467.



[10] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 466 ح 7468.



[11] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 465 ح 7462.



[12] . میزان الحکمه، ج‏4، ص: 466 ح 7469.






سید محمد علوی زاده



منبع: گناه شناسی 313fadaii.blog.ir





ادامه مطلب ....



http://ift.tt/1daaOmD



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: