آیا پوشیدن لباس مشکی برای امام حسین علیه السلام مکروه است؟
عزاداری و مجالس تعزیه، یكی از عناصر و عوامل برجستهای است تا آموزههای نظری و عملی امامان راستین، به نسلهای آینده منتقل شود.
فلسفه عزاداری برای ائمه (علیهم السلام)
فلسفه و حكمت عزاداری را میتوان در امور ذیل، رهیابی كرد:
الف. محبت و دوستی: قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) و اهلبیت (علیهم السلام) را بر مسلمانان واجب كرده است. ( شوری، آیه 23؛ هود ، آیه 29؛ میزانالحكمه، ج 2، ص 236) روشن است كه دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق، كسی است كه شرط دوستی را به جا آورد. یكی از مهمترین لوازم دوستی، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است؛( المحبة فی الكتاب والسنة، ص 169 - 170 و 181 - 182). از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهلبیت (علیهم السلام) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأكید فراوان شده است.
حضرت علی (علیه السلام) در روایتی میفرماید: «شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریكند». «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا»( بحارالانوار، ج 44، ص 287.) امام صادق (علیه السلام) نیز فرمودند:. «شیعیان ما پارهای از خود ما بوده واز زیادی گل ما خلق شدهاند؛ آنچه كه ما را بدحال یا خوشحال میسازد، آنان را بدحال و خوشحال میگرداند.» ( امالی، ص 305)
عزاداری و مجالس تعزیه، یكی از عناصر و عوامل برجستهای است تا آموزههای نظری و عملی امامان راستین، به نسلهای آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و كردار اهلبیت (علیهم السلام) است
این وظیفه عقلانی و شرعی، ایجاب میكند كه در ایام عزاداری اهلبیت (علیهم السلام)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشك، آه و ناله و زاری، از نظر خوراك، با كم خوردن و كم آشامیدن مانند افراد غمزدهطبق فرموده امام صادق (علیه السلام) به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن كه یك ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش كنند».( تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن علی، ج 1، صص 157-159). و از نظر پوشاك، با پوشیدن لباسی كه از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حكایتگر اندوه و ناراحتی است، آشكار سازیم.
ب. انسانسازی: از آنجا كه در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمانهای آنان بوده و بدین شكل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق میدهد.
فردی كه با معرفت در مجالس عزاداری، شركت میكند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم میآمیزد و در پرتو آن، انگیزهای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی میشود كه فعّال و شتابان، به دنبال پیاده كردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است .
ج. جامعهسازی: هنگامی كه مجلس عزاداری، موجب انسانسازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز كشیده میشود و آدمی میكوشد تا آرمانهای اهلبیت (علیهم السلام) را در جامعه حكمفرما كند.
به بیان دیگر، عزاداری بر اهلبیت (علیهم السلام)؛ در واقع با یك واسطه زمینه را برای حفظ آرمانهای آنان و پیاده كردن آنها فراهم میسازد. به همین دلیل میتوان گفت: یكی از حكمتهای عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.
د. انتقالدهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد: كسی نمیتواند منكر این حقیقت شود كه نسل جدید در سنین كودكی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهلبیت (علیهم السلام) آشنا میشوند. به راستی عزاداری و مجالس تعزیه، یكی از عناصر و عوامل برجستهای است تا آموزههای نظری و عملی امامان راستین، به نسلهای آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و كردار اهلبیت (علیهم السلام) است.
بعد از این مقدمه این نوشتار را با چند پرسش و پاسخ در باب عزاداری ادامه می دهیم:
سوال: آیا كراهتی كه در پوشیدن مشكی وجود دارد، لباس عزایِ امام حسین علیهالسلام را هم شامل میشود؟
جواب: پوشیدن لباس سیاه در عزای امام حسین علیهالسلام مطلوب است.
آیت الله صافی گلپایگانی(مد ظله)
سوال: آیا هروله كردن در موقع سینه زنى (بالا و پایین پریدن) صحیح است؟
جواب: اگر موجب وهن مذهب یا مۆمنین یا مراسم عزادارى معصومین «علیهم السلام» باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مۆمنین مراعات شۆون عزادارى معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند.
آیة الله خامنه ای(مد ظله)
سوال: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... چیست؟
جواب: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می باشد ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند.
آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)
فرآوری: آمنه اسفندیاری
منابع:
سایت اندیشه قم
پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: خامنه ای، صافی، مکارم شیرازی(مد ظلهم)
سایت اسک قرآن
سایت تبیان
منبع: انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان
http://www.nooreaseman.com/forum126/thread46242.html
تبادل لينك
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر