۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

کـــالبـــد شـــکـــافـــی دنـــیـــا


کـــالبـــد شـــکـــافـــی دنـــیـــا















وَ مِنْ كَلام لَامام علي عَلَيْهِ السَّلامُ .


.


فِى صِفَةِ الدُّنْيا .


.


ما أَصِفُ مِنْ دار أَوَّلُها عَناءٌ، وَ اخِرُها فَناءٌ،

.


فِى حَلالِها حِسابٌ، وَ فِى حَرامِها عِقابٌ.

.


مَنِ اسْتَغْنى فِيها فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِيها حَزِنَ،

.


وَ مَنْ ساعاها فاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْها واتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ، و مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْها أَعْمَتْهُ.

.


أَقُولُ: وَ إِذا تَأَمَّلَ الْمُتَأَمِّلُ قَوْلَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ:

.


«وَ مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ»

.


وَجَدَ تَحْتَهُ مِنَ الْمَعْنَى الْعَجِيبِ، وَ الغَرَضِ الْبَعِيدِ، ما لا تُبْلَغُ غايَتُهُ، وَ لا يُدْرَكُ غَوْرُهُ،

.


وَ لا سِيَّما إِذا قَرَنَ إِلَيْهِ قَوْلَهُ:

.


«وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْها أَعْمَتْهُ» فَإِنَّهُ يَجِدُ الْفَرْقَ بَيْنَ «أَبْصَرَ بِها» وَ «أَبْصَرَ إِلَيْها» واضِحًا نَيِّرًا، وَ عَجِيبًا باهِرًا.



.


كالبدشـكافى دنيا

.


در توصيف دنيا

.

چه گويم از خانه اى كه آغازش «رنج و سختى»، و پايانش «نيستى» است؟

.


در حلال آن حسابرسى، و در حرام آن شكنجه و گرفتارى است.

.


آن كه ثروتمند گردد در كوران درگيرى و فتنه درافتد و آن كه تهيدست شود در كابوس اندوه فرو رود،

.


آن كه بيشتر تلاش كند كمتر آن را به چنگ آورَد و آن كه از آن بازنشيند ـ آن خود ـ بدو روى آورَد،

.


آن كه با چشم عبرت و بصيرت در آن نگرد بينايش سازد و آن كه غفلت و فريب، ديده اش را فرو گيرد نابينايش كند.

.


.




شريف رضى گويد:

.


اگر ژرف نگرى در اين كلام امام كه مى فرمايد «وَ مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ» بدّقت نظر كند، در پرتو آن، معنايى شگفت و هدفى بلند دريابد كه گستره آن بى نهايت است و ژرفاى آن را درنيابد، بهويژه آنگاه كه جمله «وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْها أَعْمَتْهُ» را در كنارش آورَد كه تفاوت شگرف و زيباى آن بخوبى آشكار گردد.






خطبه 81 / نهج البلاغه





منبع: انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



http://www.nooreaseman.com/forum359/thread46365.html



تبادل لينك

هیچ نظری موجود نیست: