۱۳۹۲ آذر ۸, جمعه

دیابت و باورهای غلط

سعیده نام آور(کارشناس تغذیه)- به مناسبت هفته جهانی دیابت بر آن شدیم تا نگاهی به یکسری از باورهای غلط در رابطه با بیماری دیابت بیندازیم.

باورهای اشتباه در زمینه بیماری دیابت:

همان طور که می دانید دیابت بیماری قند خون بالاست. یعنی بدن به صورت ارثی(دیابت نوع 1 ) یا به صورت اکتسابی (دیابت نوع 2 ) قادر به کنترل قند خون نمی باشد. اما یکی از اولیه ترین و شاید ساده ترین باورهای اشتباه برخی از مردم در مورد بیماری دیابت ، عدم اطلاع ایشان از هویت بیماریشان است. در بین مردم جامعه دیده شده که برخی از مردم می دانند که قند خونشان بالاست، اما خود را مبتلا به دیابت نمی دانند! یعنی آنچنان بی اطلاعند یا از نام بیماری واهمه دارند که خود را به اصطلاح "دیابتی" نمی دانند.

میوه ها ، گروه قندهای دوتایی هستند . یعنی متشکل از دو قند ساده که قندشان به قند میوه یا فروکتوز معروف است. برخی مزه شیرین دارند و برخی ترش و برخی ملس. اما یکی از باورهای اشتباهی که در میان مردم و مخصوصا" افراد دچار دیابت رایج است، خوردن میوه به مقدار زیاد است که به دلیل به اصطلاح " طبیعی بودن " قند آن صورت می پذیرد. همین موضوع یکی از عوامل ایجاد دیابت یا عدم کنترل قند خون در افراد مبتلاست. برخی مردم معتقدند که چون قند میوه طبیعی ست و آن را در ذهن با قند و شکر مقایسه می کنند، دچار اشتباه در مصرف آن می شوند در صورتی که مصرف میوه زیاد و بیش از اندازه منجر به بیماری دیابت و عدم بهبود آن خواهد شد.

باور اشتباه دیگر در رابطه با مزه میوه هاست. می بینیم که تعدادی از افراد دیابتی میوه های ترش را صرف نداشتن قند( باور اشتباه ) با خیال آسوده و زیاد مصرف می کنند و از تأثیر آن بر قند خونشان غافلند . در حالی که براساس اطلاعات مذکور، تمامی میوه ها ساختار قندی دارند و نمی توان در هیچ کدام زیاده روی کرد.

باور اشتباه دیگری که در میان افراد دچار دیابت رایج است ،همین باور اشتباه طبیعی بودن قند، در مورد خرما و کشمش است و می بنیم که یک فرد دیابتی که چای خود را با یک حبه قند می خورده است، هم اکنون چای خودرا با دوتا خرما می خورد. این انتخاب خوبی ست . یعنی جایگزینی خرما و کشمش با قند اما در صورتی که مقدار مصرف آن رعایت شود. پس فرد دچار دیابت باید یک حبه قند را با نصف خرما یا 2-3 عدد کشمش جایگزین کند.

می دانید که فیبرها می توانند جلوی افزایش قند خون را بگیرند. اما متأسفانه افراد دچار دیابت یا حتی افراد غیرمبتلا به این موضوع اهمیت خاصی نمی دهند. معمولا" مردم به تأثیر مصرف زیاد سبزیجات بر کاهش قند خون واقف نیستندو اصلا" این مورد را جزء قواعد رفتار غذایی خود نمی دانند. اهمیت دادن به مصرف سبزیجات خام و پخته در کنار غذاها و میان وعده ها می تواند تأثیر زیادی بر کنترل قند داشته باشد.

مازاد چربی ها در بدن، تبدیل به قند شده و می تواند منجر به افزایش قند خون گردد. اما افراد دچار دیابت معمولا" از خوردن غذاهای پرچرب و سرخ کردنی اشتباه نمی کنند و بیشتر از نشاسته ها هراس دارند.

باور اشتباه دیگری که در میان جمعیت افراد دیابتی وجود دارد تفکیک نان و برنج است و به لفظی" برنج هراسی". برخی افراد فکر می کنند که اگر برنج را حذف کنند و نان را هرچقدر می خواهند بخورند، قندشان کنترل می شود در صورتی که این طور نیست. نان و برنج هردو از گروه نشاسته ها یا قندهای پیچیده هستند.تنها تفاوتشان در اندکس گلیسمی آنهاست که برای برنج بالاتر است و توصیه می شود افراد دچار دیابت مواد غذایی با اندکس گلیسمی بالا را بعد از عصر مصرف نکنند. آنهایی که نان های سفید استفاده می کنند نیز در اشتباهند و باید سعی کنند بیشتر از غلات سبوس دار استفاده کنند.

باور اشتباهی که در این مورد نیز در بین این قشر مشاهده می شود، استفاده بعضا" بیش از اندازه از نان های سبوسدار است. مثلا" می گویند که اینها نان رژیمی هستند و قند را بالا نمی برند اما باید بدانند که تنها تفاوتشان در میزان فیبر آنهاست نه اینکه نان های سبوسدار قند ندارند!

مورد دیگر نگاه اشتباه در مورد مصرف آبمیوه هاست. این که با مصرف بی اندازه یا کنترل نشده آبمیوه باعث افزایش قند خون خود می شوند اما در اصل بی اطلاعند. افراد دچار دیابت باید بدانند که با مصرف چند واحد میوه، دیگر نیاز یبه نوشیدن آبمویه و ورود بیش از اندازه قند ندارند.

نگاه اشتباه دیگری در میان افراد دیابتی این است که فکر می کنند مصرف دارو کافی ست و به پرهیز غذایی اعتقادی ندارند، در حالی که دریافت غذایی نامناسب است که بیشترین تأثیر را بر قند آنها می گذارد. پس صحیح این است که افراد دچار دیابت بیش از تکیه بر دارو، به رعایت پرهیز غذایی اهمیت دهند تا بدن دچار عوارض بیشتر نشود.

در صورتی که افراد نکات مذکور را رعایت کنند، یا به دیابت دچار نمی شوند یا بیماریشان عوارض کمتری را در پی خواهد داشت.





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum378/thread60043.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: