۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

بررسی و تحلیل روایات حجاب در اسلام

حدود حجاب در اسلام ، بررسی روایات بخش اول





بسم الله الرحمن الرحیم

تا به اینجا آیاتی از قرآن که در دو سوره ی نور و احزاب در مورد حجاب بیان شده بود رو بررسی کردیم. خلاصه ی مطالبی که از آیات در مورد حجاب برداشت شد در « بخش چهارم حجاب در قرآن » ذکر شد.

چند تا نکته در آیات قرآن در مورد حدود حجاب در اسلام ابهام داشت که باید با مراجعه به روایات اون ابهامات برطرف بشه:
- منظور از « الا ماظهر منها ( مگر زینت های ظاهری ) » که پوشاندنشان واجب نیست چیست ؟

- منظور از « زینت » که باید در مقابل نامحرم پوشانده شوند چیست ؟

منظور از « الا ما ظهر منها » چیست؟
« امام باقر علیه السلام در مورد آیه ی « زینت هایشان را آشکار نکنند مگر آن زینت هائی که ظاهر هستند » فرمود:

زینت های ظاهری که پوشاندنشان واجب نیست عبارت اند از : لباس ها ، سرمه ، انگشتر ، حنای کف دست و دست بند .

فِی قَوْلِهِ: وَ لا یُبْدِینَ‏ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها فَهِیَ الثِّیَابُ وَ الْکُحْلُ وَ الْخَاتَمُ- وَ خِضَابُ الْکَفِّ وَ السِّوَارُ .»[۱]

موارد مذکور جزء زینت هائی بودند که در آن زمان عموم زن ها از آن استفاده و در معرض دید دیگران می گذاشتند.

« شخصی از امام صادق علیه السلام سؤال کرد زن در مقابل مرد نامحرم کدام اعضاء را اجازه دارد نپوشاند؟

امام پاسخ دادند:

صورت ، دو کف دست ( منظور مچ دست به پائین ) و مچ پا به پائین .

قُلْتُ لَهُ مَا یَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یَرَى مِنَ الْمَرْأَةِ إِذَا لَمْ یَکُنْ مَحْرَماً قَالَ الْوَجْهُ وَ الْکَفَّانِ وَ الْقَدَمَانِ.»[۲]

البته این روایت در مورد حکم دیدن مرد هست نه حدود حجاب در اسلام. به عبارتی فرق هست بین حکم حجاب و حکم نگاه مرد که بعدها در موردش صحبت خواهیم کرد.

« از امام صادق علیه السلام در مورد زینت های ظاهری سؤال شد ایشان پاسخ دادند:

انگشتر و النگو.

سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى- وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها قَالَ الْخَاتَمُ وَ الْمَسَکَةُ وَ هِیَ الْقُلْبُ‏ .»[۳]

طبق این روایت النگو ها نیز پوشاندنشان لازم نیست ، بنابر این تا بخشی از مچ دست یا مقداری بالاتر مشمول این حکم قرار می گیره.

« امام صادق علیه السلام در مورد زینت هائی که زن می تواند آشکار کند « الا ما ظهر منها » فرمودند:

زینت های ظاهر سرمه و انگشتر است.

فی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها قَالَ الزِّینَةُ الظَّاهِرَةُ الْکُحْلُ وَ الْخَاتَمُ.»[۴]

منظور از « زینت » چیست ؟
« در حدیث صحیحی فضیل بن یسار از امام صادق علیه السلام سؤال کرد که آیا ساعد دست زن هم جزء زینتی است که خداوند دستور داده پوشانده شوند؟

امام علیه السلام پاسخ دادند:

بله ، پائین تر از خِمار ( روسری ، مقنعه ) و بالاتر از دست بند ها زینت هستند ( که باید پوشانده شوند).

عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الذِّرَاعَیْنِ مِنَ الْمَرْأَةِ أَ هُمَا مِنَ‏ الزِّینَةِ الَّتِی قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى- وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَ‏ قَالَ نَعَمْ وَ مَا دُونَ الْخِمَارِ مِنَ الزِّینَةِ وَ مَا دُونَ السِّوَارَیْنِ‏ .[۵] »

این حدیث هم به روشنی حدود حجاب زن در اسلام و معنای زینت رو تبیین می کنه.

یک بخش دیگه هم در مورد حدود حجاب در اسلام با توجه به روایات داریم و بعد از اون می رسیم به سؤآلات و شبهات.



.



[1] . تفسیر القمی ؛ ج‏۲ ؛ ۱۰۱٫



[۲] . الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫



[۳] . الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫



[۴] . الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۱٫



[۵] . الکافی (ط – الإسلامیة) ؛ ج‏۵ ؛ ص۵۲۰٫





.

منبع : سایت رضوا





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum294/thread50673.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: