۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

اینجا موزه ایست در آستان حسینی(ع) + عکس


اینجا موزه ایست در آستان حسینی(ع) + عکس










تاريخ تأسيس موزه حرم امام حسین (علیه السلام) به سال 2009میلادی باز می گردد. در آن سال با توجه به آثار و اشیاء موجود گروهی متخصص تشکیل داده شد و اشیاء موزه در معرض بررسی متخصصین قرار گرفت, سپس به تهیه فهرست موجودی از آثار و اشیاء موجود که توسط پادشاهان و زائرین به آستان قدس حسینی اهدا شده بود پرداخته شد .




بعد از اتمام اقدامات لازم موزه آستان قدس حسینی طی مراسمی با حضور رئیس دیوان وقف شیعی و تولیت آستان قدس حسینی و همچنین نمایندگان مراجع عالیقدر در عراق و هیئت هایی از عراق و خارج عراق در سوم شعبان 1432 مصادف با ولادت امام حسین (علیه السلام) افتتاح شد. موزه دارای مجموعه قابل توجهی از آثار و اشیاء گرانبهاست که به چند نمونه از آنها اشاره می گردد:




یک تار مو منصوب به پیامبر گرامی اسلام محمد (صلی الله علیه وآله وسلم), منابع تاریخی موجود ثابت می کند که این تار مو در قدیم از مدینه منوره به استانبول اهدا شده, سپس در روز ولادت امام حسین (علیه السلام) به پادشاه عثمانی داود باشا اهدا شد, وی در همان سال به زیارت کربلا مشرف شده و آن را به حرم امام حسین (علیه السلام) اهدا کرد. در زمان صدام (لعنة الله عليه) نیز این تار مو در مکانی امن پنهان شد تا به سرقت نرود.




بعد از افتتاح موزه تار موی مبارک حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) در معرض دید همگان قرار گرفت.




از دیگر آثار بسیار ارزشمند در این موزه, قرآن منصوب به خط امام علی (علیه السلام) و دربهای قدیم و ضریح قدیم حرم امام حسین (علیه السلام) است.




پرده ای به قدمت صدها سال که در آن طلا و سنگهای گرانبها به کار رفته است و از تاج بارو پادشاه هند به حرم امام حسین (علیه السلام) اهدا شده در این موزه مشاهده می شود.




از دیگر آثار ارزشمند در این موزه, منبری است که قدمت آن 160 سال پیش است در این منبر هیچ میخی به کار نرفته است و در آن آیات قرآن با آب طلا نقش گرفته است.




همچنین قالی های حریر قدیمی و چهل چراغهایی که دویست سال پیش توسط ناصر الدین شاه قاجار به حرم مقدس امام حسین (علیه السلام) اهدا شده در این موزه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است .




کتیبه ای مزین به زیارت وارث که در آن آب طلا به کار رفته نیز در این موزه مشاهده می شود.




عطردان, ظروف, زره ها و تفنگ های قدیمی که طول آنها به دو متر میرسد از پادشاهان عثمانی به این حرم اهدا شده اند.




همچنین شمشیرهایی با قبضه طلا که اهدا شده از پادشاهان ایرانی و یک طبر قدیمی از طلای خالص اهدا شده از پادشاه هند و دیگر هدایای دیگر که بواسطه پادشاهان به حرم امام حسین (علیه السلام) و سکه های طلا از دیگر دیدنیهای موزه آستانه است.




همچنین در نظر است بخشی به کتابهای خطی قدیمی اختصاص داده شود.


















































منبع:آستان قدس حسینی

برگرفته از سایت عقیق





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum125/thread47017.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


http://aghigh.ir/files/fa/news/1391/10/6/6262_554.jpg خادم الزینب

هیچ نظری موجود نیست: