۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

چشم طمع ناتو


چشم طمع ناتو



همزمان با اوج گيري بيداري اسلامي در شمال آفريقا و غرب آسيا، تهديد شدن منافع غرب به ويژه شريان انرژي ارزان و مطمئن به اروپا و آمريكا، راهبرد ناتو براساس حضور فعال تر در غرب آسيا تدوين شد.

حساسيت هاي منطقه و نگاه منفي افكار عمومي به توسعه طلبي ناتو موجب شده تا آنها حضور غير مستقيم و به نوعي غير تحريك آميز را در منطقه پيگيري كنند. در اين چارچوب ناتو چندين محور را اجرايي ساخته است.

اولا تغيير نظام در سوريه محوري از تحركات ناتو است. در كنار كشورهاي مرتجع عربي، صهيونيست‌ها، تركيه و غرب، ناتو نيز براي رسيدن به منافع توسعه طلبانه در منطقه در جمع متجاوزان و بحران سازان در سوريه قرار گرفت. ناتو كه تلاش دارد مستقيماً وارد عرصه جنگ نشود و از هزينه هاي اقدام نظامي عليه سوريه در هراس است تلاش كرده تا با حاشيه سازي و بازي هاي غير مستقيم، اين طرح را اجرايي سازد. ادعاي حمايت از تركيه به عنوان عضو ارشد ناتو در برابر تهديدات احتمالي سوريه، اعلام حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از گروه هاي مسلح فعال در سوريه، اعمال فشار بر روسيه براي عقب نشيني در حمايت از سوريه و ... از جمله تحركات ناتو عليه سوريه بوده است. ثانيا، ورود به تركيه بخش ديگر تحركات ناتو است. در همين چارچوب ناتو دو طرح را در برابر تركيه در پيش گرفته است؛ نخست طرح اجراي سيستم دفاع موشكي كه در راهبرد سال ۲۰۱۰ ناتو تصويب شد. دوم استقرار موشك هاي پاتريوت در تركيه. هر چند كه ناتو ادعا دارد كه براي كمك به تركيه و ارتقاي جايگاه آن در معادلات منطقه اي اين طرح را اجرا مي كند، اما در عمل تركيه زنجيره اي براي توسعه طلبي ناتو شده است و ناتو با ورود به خاك اين كشور، عملاً تركيه را نيز محاصره و مهار مي كند.

ثالثا، ورود به حوزه عربي گام ديگر ناتو در منطقه است. بخش ديگر تحركات ناتو براي ورود به غرب آسيا را اقدام عليه حوزه عربي تشكيل مي دهد. ناتو در تركيه طرح هاي موشكي و راداري را اجرا مي كند. آمريكا در سرزمين هاي اشغالي سيستم موشكي (گنبد آهنين) را اجرا مي سازد در حالي كه همزمان از عضويت رژيم صهيونيستي در ناتو سخن مي‌گويد. هر چند اين تحركات با ادعاي حمايت از تركيه و رژيم صهيونيستي است، اما يك اصل اساسي در منطقه اين ادعا را باطل ساخته و پرده از حقايق ديگري برمي دارد. آن اصل اساسي، تلاش غرب براي تحريك كشورهاي عربي براي خريدهاي تسليحاتي و در شرايط كنوني، تحريك به ارائه درخواست براي دريافت سيستم موشكي آمريكا و ناتو است. حال اين سناريو مطرح است كه ناتو و آمريكا با تقويت تركيه و رژيم صهيونيستي بر آنند تا اعراب را نيز به دريافت اين سيستم ها سوق دهند. اين امر زماني تقويت مي شود كه قطر آمادگي خود را براي دريافت سيستم موشكي از غرب اعلام داشته است. نهايت اين تحركات آن خواهد شد كه ناتو به صورت مستقيم و يا به نام آمريكا حضور در كشورهاي عربي را اجرايي سازد تا چتر امنيتي براي منافع غرب در منطقه ايجاد كند.








, مولف : علي تتماج





سیاست روز









ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum324/thread47008.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


http://ifttt.com/images/no_image_card.png خادم المهدی(عج)

هیچ نظری موجود نیست: