۱۳۹۵ تیر ۸, سه‌شنبه

از عقوبت تا عاقبت فیش های چندصد میلیونی

از عقوبت تا عاقبت فیش های چندصد میلیونی


سید مهدی سیدی
دومینوی «از کجا آورده ای؟» در حال فروپاشی است. افشاء فیش های حقوقی مدیران ارشد ایرانی آغاز شده است


انتشار حقوق مدیران بیمه، ضربه ای بود نه چندان قوی بر پیکره این قانون کهنسال که البته با استعفای زودهنگام مدیرعامل مربوطه، گمان می رفت این افشاگری به ساحل آرامش رسیده است، غافل از آنکه این موج، سونامی وسیع تری را به راه انداخته تا جایی که دامنگیر مدیران عامل بانک ها، صندوق توسعه و وزارت بهداشت می شود.
همزمان با این موج رسانه ای، ذوق و سلیقه فعالان مردمی، کار را به ابداع کمپین ها و چالش هایی رساند که حقوق و مزایای مدیران به صورت خودجوش و توسط خودشان اعلام شود و البته این روزها در مقام مقایسه، کار به انتشار فیش حقوقی برخی شهدای مدافع حرم هم کشیده شده است.
حال لابلای این امواج سهمگین، یک پرسش جذاب رسانه ای رخ داده است: عاقبت این افشاگری ها به کجا خواهد انجامید؟ آیا این غائله به یک بحران ویرانگر سیاسی بدل خواهد شد تا جایی که دولت حاکم را ناچار خواهد کرد به اضطرار ریزش آراء، پاستور را به تیم جدید سیاسی تحویل دهد و یا اینکه رسانه چی های حامی دولت، با تدبیر روانشناختی خواهند توانست ادامه این موج را مدیریت کرده و در مهار آن موفق شوند.
البته باید توجه نمود که در آخرین نسخه قانون رسیدگی به دارایی مسؤولان، افشاء دارایی آن ها جرم اعلام شده است، ولی فراگیری شبکه های مجازی و نحوه انتشار این فیش ها، باعث شده سخنگوی دستگاه قضا، این مسأله را جرم نداند: «انتشار فیش‌های حقوقی جرم نیست، اما اگر به حیثیت افراد و خانواده‌شان لطمه وارد کند صحیح نیست.»
اما به هرحال در این هفته ها پیگیری حقوق مدیران دولتی، به یک حساسیت اجتماعی تبدیل شده، ولیکن ممکن است این حساسیت اجتماعی چندان خوش عاقبت نباشد و در دراز مدت انتشار گاه و بیگاه این فیش ها، نوعی از کرختی و یا بی حسی سیاسی را برای مردم به یادگار بگذارد و بعد از روزگاری صحبت از حقوق چندصد میلیونی مدیران، صرفاً به یک تفریح و فکاهی مردمی بدل شده و فقط بتواند گنجینه جوک ها و کاریکاتورها را سنگین تر کند.
به نظر می رسد وقت آن است که نخبگان سیاسی اجتماعی کشور، در یک اجماع عمومی سعی کنند از پدیده پیش آمده حسن استفاده را برده و برای اصلاح وضع موجود، گام های جدی برداشته و دولتهای فربه و وابسته به نفت را وادار به بازآرایی و چابک سازی نمایند.


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/290X3dj

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: