۱۳۹۴ تیر ۱, دوشنبه

همکاری مستشاری ایران و آمریکا در عراق؟

همکاری مستشاری ایران و آمریکا در عراق؟


نقل قول:

فارغ از اینکه اساسا اعتماد به آمریکا و همکاری استشاری با آن در مبارزه با پدیده‌‌ای که خود در به وجود آوردن آن نقش داشته و اکنون نیز از آن بهره ابزاری می‌برد، نمی‌تواند امنیت را برای عراق به ارمغان بیاورد، چهره ایران نیز در میان برخی از اسلام‌گرایان سنی عراق و منطقه مخدوش می‌شود.
سفر چند روز قبل حیدر العبادی نخست وزیر عراق به تهران، در کنار همه محورهایی که معمولا این سفرها دارد، یک محور دیگر نیز داشت که البته هنوز صحت و سقمش آشکار نشده. روزنامه الحیات وابسته به عربستان سعودی این محور را منتشر کرده است. این روزنامه نوشته که العبادی از مقامات ایران خواسته تا در عملیات آزادسازی الرمادی، با آمریکا همکاری مستشاری انجام دهد.

فارغ از این‌که این خبر صحت دارد یا نه، یکی از موارد مذاکره ایران با آمریکا پیش از این‌که مذاکره محدود در چارچوب گفتگوهای هسته‌ای باب شود، در خصوص مسائل عراق بود. مقامات عراقی در سال 2007 اصرار داشتند که مذاکره ایران و آمریکا می‌تواند امنیت عراق را تامین کند! اگر در آن شرایط ایران دست رد به سینه برادران عراقی خود می‌زد، آن‌ها نسبت به اهداف ایران در عراق و امنیت مردم این کشور، شاید کمی تردید می‌کردند و از سویی توان درک این‌که اساسا مذاکره ایران با آمریکای اشغال‌گر نمی‌تواند برای عراق امنیت‌ساز باشد را هم نداشتند. در هر صورت ایران پذیرفت تا چنین مذاکره‌ای انجام شود. هیئت مذاکره کننده ایرانی زیر سایه اعتراضات داخلی و در حالی که برخی در ایران این مذاکره را به معنای شکستن تابو تلقی کرده و خرسند بودند، در گفتگوی سه جانبه روبروی آمریکا نشست و البته هیچ نتیجه‌ای به نفع امنیت عراق حاصل نشد؛ همان‌گونه که انتظار نیز می‌رفت.

رسانه‌های عربی: می‌گویند شعارهای ضد آمریکایی ایران تنها یک نمایش است و در شرایط کنونی که تهران به صورت مستقیم با آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کند، این اتهام بیشتر از قبل هم تکرار شود
اما آن مذاکرات در عین بی‌نتیجه بودن، یک پیامد جدی برای ایران داشت که تا اکنون نیز ادامه دارد. رسانه‌های عربی به صورت گسترده‌‌ای اتهام همکاری ایران شیعه با آمریکای اشغال‌گر علیه سنی‌های عراق را دامن می‌زدند تا به زعم خود وجهه ایران را در نزد اسلام‌گرایان سنی منطقه مخدوش سازند. این اتهام طی سال‌های اخیر بارها و بارها تکرار شده است. آن‌ها می‌گویند شعارهای ضد آمریکایی ایران تنها یک نمایش است و طبیعی است که در شرایط کنونی که تهران به صورت مستقیم با آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کند، این اتهام بیشتر از قبل هم تکرار شود. در این میان، طبیعی است که مقامات عراقی که طی سال‌‌های اخیر همواره مشغول بحران‌‌های امنیتی بوده‌‌اند، به نیازهای خود بیاندیشند و اساسا چهره ضد آمریکایی ایران برای آن‌ها موضوعیت نداشته باشد.

آیا العبادی در تهران خواستار همکاری استشاری ایران و آمریکا علیه داعش در آزادسازی الرمادی شده است؟ امید است که پاسخ این سوال منفی باشد اما اگر العبادی چنین درخواستی هم کرده، جای تعجب نیست چرا که مقامات عراقی هیچ‌گاه نسبت به آمریکا و برنامه‌هایش از یک نگاه عمیق و راهبردی برخوردار نبوده‌اند. با این وجود، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این و در حالی که آمریکا در سال گذشته در تب و تاب ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بود و برای ایران پیغام همکاری می‌فرستاد، موضع ایران را رسما مطرح کردند:

«در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم.»

فارغ از اینکه اساسا اعتماد به آمریکا و همکاری استشاری با آن در مبارزه با پدیده‌‌ای که خود در به وجود آوردن آن نقش داشته و اکنون نیز از آن بهره ابزاری می‌برد، نمی‌تواند امنیت را برای عراق به ارمغان بیاورد، چهره ایران نیز در میان برخی از اسلام‌گرایان سنی عراق و منطقه مخدوش می‌شود. تا همین‌جا که ایران به کمک استشاری ارتش و نیروهای مردمی عراق رفته، برخی با جنگ روانی سعی کرده‌‌اند تا ایران و نیروهای مردمی را سرکوب‌کننده مردم سنی عراق وانمود کنند. طبیعی است که با همکاری استشاری ایران و آمریکا، این اتهام شدیدتر نیز می‌شود و در میدان عمل نیز، بهره‌ای نصیب عراق نخواهد شد.


منبع: رصد


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1IuBfPz

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: