۱۳۹۴ تیر ۱, دوشنبه

عاملی که باعث سکته چشم می شود!

سلام ...

عاملی که باعث سکته چشم می شود!
اولين دليل مي‌تواند تشکيل لخته‌اي در قلب به علت ضربان نامنظم قلب باشد که اين شريان را مي‌بندد. گاهي هم پلاک کليسمي يا داخل شرياني از قلب يا از رگ‌هاي گردن کنده مي‌شود و شريان مرکزي شبکيه را مي‌بندد. وقتي هم اين شريان بسته مي‌شود، ناگهان ديد فرد کاهش مي‌يابد.

به گزارش فرهيختگان آنلاين(FDN.IR)، به نقل از سلامت، وقتي چشم سکته مي‌کنددر حال تماشاي تلويزيون بود که ناگهان چشمش دچار مشکل بينايي شد. همان موقع خودش را به بيمارستان رساند و آنجا بعد از معاينه و عکسبرداري گفتند که سکته چشمي دارد و شانس آورده به سرعت مراجعه کرده و گرنه براي هميشه بينايي چشمش را از دست مي‌داد. دکترها گفته بودند علت اين مشکل ديابت و فشار خون است و بايد بيشتر مراقب سلامت و کنترل قند خون و فشارش باشد تا اين اتفاق دوباره نيفتد.

سکته، حمله‌اي است که ناگهاني و شديد باشد. به گوش خيلي از ما سکته‌هاي مغزي و قلبي آشناتر است و مي‌دانيم در اثر سکته، ناگهان کارکرد بافت موردنظر مختل مي‌شود، اما گاهي متخصصان چشم به بيمار مي‌گويند دچار سکته چشمي شده‌ايد.

دکتر فرزاد فرزبد، چشم‌پزشک و فوق‌تخصص شبکيه و ليزر، درباره اين نوع مشکل چشمي مي‌گويد: واقعيت اين است که در کتاب‌هاي چشم‌پزشکي اصطلاحي به عنوان سکته چشمي نداريم. اين عبارت را ما چشم‌پزشک‌ها براي اين‌که بيماران راحت‌تر متوجه بيماري‌شان شوند، ابداع کرده‌ايم.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي ارتش ادامه مي‌دهد: چشم‌پزشک‌‌ها، بخصوص متخصصان شبکيه، اصطلاح سکته چشمي را براي چند بيماري به کار مي‌برند؛ انسداد شريان مرکزي شبکيه، انسداد وريد مرکزي شبکيه يا شاخه‌هاي آن و آسيب‌ عصب يعني وقتي به بيماري مي‌گوييم سکته چشمي کرده‌اي، يعني به يکي از اين سه مشکل دچار شده‌اي که هر کدام درمان‌ها و علائم متفاوتي دارند.

انسداد شريان شبکيه
شريان‌ها خون را به بافت‌ مي‌برند و وريدها خون را از بافت برمي‌گردانند، بنابراين در صورت انسداد شريان مرکزي شبکيه، درواقع شرياني که وظيفه خونرساني به شبکيه را به عهده دارد، مسدود مي‌شود.

دکتر فرزبد دلايل اين اتفاق را اين‌گونه برمي‌شمرد: اولين دليل مي‌تواند تشکيل لخته‌اي در قلب به علت ضربان نامنظم قلب باشد که اين شريان را مي‌بندد. گاهي هم پلاک کليسمي يا داخل شرياني از قلب يا از رگ‌هاي گردن کنده مي‌شود و شريان مرکزي شبکيه را مي‌بندد. وقتي هم اين شريان بسته مي‌شود، ناگهان ديد فرد کاهش مي‌يابد.

اين استاد دانشگاه تاکيد مي‌کند: بسته شدن شريان مرکزي شبکيه يکي از اورژانس‌‌هاي چشم‌پزشکي است؛ به اين معنا که بيمار بلافاصله بعد از اين‌که متوجه شد ديدش ناگهان کاهش يافته، بايد به مراکز چشم‌پزشکي مراجعه کند تا درمان شروع شود، چون وقتي به بافتي خون نرسد، کم‌کم از بين مي‌رود.

او تاکيد مي‌کند: زمان طلايي درمان اين اختلال فقط 90 دقيقه است و اگر در اين زمان بيمار خود را به پزشک برساند تا با جراحي يا دارو اين شريان بسته شده، باز شود، خونرساني به بافت شبکيه دوباره شروع مي‌شود و بينايي‌ برمي‌گردد در غير اين صورت، بافت عصبي شبکيه مي‌ميرد و کاري نمي‌توان براي برگرداندن بينايي فرد انجام داد.

مسدود شدن وريد مرکزي شبکيه و سکته چشمي
لخته و پلاک؛ يعني همان دلايلي که باعث بسته شدن شريان مي‌شود، غلظت خون، اختلال‌هاي انعقادي فشارخون،‌ ديابت، بيماري‌هاي سيستم ايمني و... مي‌تواند باعث بسته شدن وريد مرکزي شبکيه شود. حتي مصرف برخي داروها مثل داروهاي هورموني بدنسازي که باعث غلظت خون مي‌شود، مي‌تواند باعث بسته شدن وريد شود، چون جريان خون غليظ شده مختل مي‌شود و وقتي خون جريان نداشته باشد، انسداد به وجود مي‌آيد که تغذيه بافت را دچار مشکل مي‌کند و سکته چشمي به وجود مي‌آيد.

دکتر فرزبد با بيان اين مطلب مي‌افزايد: در صورت انسداد وريد مرکزي شبکيه، زمان بيشتري براي درمان بيمار وجود دارد و درمان اين نوع سکته چشمي به شدت آن بستگي دارد؛ از تزريق داخل چشم گرفته تا ليزر. در بعضي موارد نادر نيز جراحي براي باز شدن وريد انجام مي‌گيرد.

عصب بينايي آسيب‌ديده هم به سکته چشمي مي‌انجامد
دکتر فرزبد با اشاره به اين‌که عصب بينايي پشت شبکيه قرار دارد، ادامه مي‌دهد: کار اين عصب انتقال پيام‌هاي بينايي که از سلول‌هاي شبکيه مي‌آيد، به مغز است. درواقع، اين عصب، شبکيه را که مسئول بينايي است، به مغز وصل مي‌کند.

اين چشم‌پزشک در مورد شبکيه توضيح مي‌‌دهد: شبکيه چشم ما مثل فيلم عکاسي است. دوربين عکاسي اجزاي متفاوتي دارد، ولي تصوير درنهايت روي فيلم ثبت مي‌شود. در چشم هم اين کار را شبکيه انجام مي‌دهد يعني تمام ساختار چشم براي اين طراحي شده که تصوير به شبکيه برسد تا از طريق عصب بينايي، به مغز منتقل شود و فرد بتواند ببيند.

به گفته اين استاد دانشگاه، اگر خونرساني به اين عصب که وظيفه رساندن پيام‌هاي بينايي را به مغز دارد، در اثر مشکلاتي مثل ابتلا به ديابت، فشارخون و... مختل شود، در اثر اين اختلال، عصب آسيب مي‌بيند و ديد فرد ناگهان کاهش مي‌يابد چون پيام‌هاي بينايي به مغز منتقل نمي‌شود.

او براي روشن شدن مطلب مثالي مي‌زند: فرض کنيد دستگاه تلفني داشته باشيد که خيلي پيشرفته باشد، ولي سيمي که بايد به پريز تلفن وصل باشد، قطع شود. در اين صورت حتي اگر بهترين دستگاه تلفن را هم داشته باشيد، فايده‌اي نخواهد داشت، چون نمي‌توانيد با آن کاري انجام دهيد. وقتي هم عصب بينايي کارايي‌اش را از دست مي‌دهد، فرد هيچ تصويري را نخواهد ديد.

اين فوق‌تخصص شبکيه معتقد است: متاسفانه در صورت آسيب عصب، برگرداندن و ترميم آن بسيار مشکل است. البته زمان طلايي درمان عصب، بيشتر از زمان طلايي درمان انسداد شريان است و بيمار حتي تا دو هفته فرصت دارد براي درمان مراجعه کند تا با تزريق داخل چشمي، داروهاي خوراکي و در برخي موارد جراحي براي برداشتن فشار از روي عصب، بتوان به او کمک کرد آسيب به عصب چشم به حداقل برسد.

کاهش ناگهاني ديد را جدي بگيريد
کاهش ديد ناگهاني و شديد، مشخصه اصلي سکته چشمي است، دکتر فرزبد ادامه مي‌‌دهد: يک بيمار ديابتي يا فشارخوني چشمش به هر حال خونريزي مي‌کند و ما براي رفع آن ليزر و اقدام‌هاي ديگري امکان دارد انجام دهيم ، ولي در اثر اين مشکل ناگهان ديدش را از دست نمي‌دهد مثلا به اين صورت که شب، بينايي داشته باشد و صبح روز بعد ديگر نبيند يا ناگهان در حال راه رفتن در خيابان ديگر چيزي نبيند، نيست.

در واقع کاهش ديد در ديابتي‌ها تدريجي است، ولي اگر همين بيمار ناگهان دچار کاهش ديد شود، حتما با در نظر گرفتن اين‌که سکته چشمي زمان طلايي درمان دارد، بخصوص اگر از نوع انسداد شرياني باشد، بايد حتما آن را جدي بگيرد و بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

اگر سکته چشمي بيماران از نوع انسداد شرياني باشد، ديگر برايشان کاري نمي‌توان انجام داد به همين دليل است که تاکيد مي‌کنم؛ خانم يا آقاياني که مشکل ديابت، فشارخون، قلبي ـ ‌عروقي، انعقادي و... دارند، جواناني که داروهايي را خودسرانه مصرف مي‌کنند يا به بيماري‌اي مبتلا هستند که باعث شده جريان خون دچار اختلال شود، چنانچه يکباره دچار کاهش ديد شوند بايد آن را جدي بگيرند و هر چه سريع‌تر اورژانسي به چشم‌پزشک و اورژانس بيمارستان چشم‌پزشکي مراجعه کنند تا زمان طلايي درمان‌ براي برگرداندن بينايي‌ از دست نرود.

در بيمارستان براي بيماران سکته چشمي چه مي‌کنند؟
دکتر فرزبد در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد: اولين قدم در معاينه چشم‌پزشکي، بررسي ميزان ديد بيمار است. معمولا بعد از اين اقدام، در چشم بيمار قطره‌اي ريخته مي‌شود تا مردمکش باز شود و بتوانيم با دستگاه‌هاي مخصوص پشت چشم و شبکيه را بررسي کنيم. البته در مواردي به عکسبرداري از شبکيه و عصب نياز است و آزمايش‌هايي هم انجام مي‌شود. نتايج اين بررسي‌ها هم به تشخيص مشکل بيمار کمک مي‌کند تا براساس آن، درمان لازم براي بيمار انجام شود.

او در ادامه به نکته مهمي اشاره مي‌کند: خيلي از بيماراني که به ما مراجعه مي‌کنند و سکته چشمي برايشان تشخيص داده مي‌شود، نمي‌دانند ديابت، فشارخون يا مشکل انعقادي دارند و اصلا اولين علامت باليني‌شان کاهش بينايي است.

اين متخصص چشم مي‌افزايد: چشم ارگاني است که بسياري از بيماري‌ها علامتي در آن دارند. خيلي وقت‌ها بيماران با شکايت از کاهش ديد به ما مراجعه مي‌کنند و بعد از معاينه، متوجه مي‌شويم شبکيه‌شان خونريزي کرده است. وقتي از بيمار پرس‌وجو مي‌کنيم، مي‌بينيم سال‌هاست اصلا چکاپي براي بررسي سلامتش انجام نداده و در حالي که به ديابت مبتلاست، از آن خبر ندارد.

به گفته اين استاد دانشگاه، چشم‌ تنها ارگاني است که مي‌توان رگ‌هاي آن را بي‌واسطه ديد و اين امکان باعث پي بردن به خيلي از بيماري‌ها مي‌شود. به گفته دکتر فرزبد، يافتن علت بروز سکته چشمي بسيار اهميت دارد، زيرا اگر درمان نشود، اين اتفاق دوباره مي‌افتد و ممکن است چشم ديگر، قلب، مغز و ديگر ارگان‌هاي حياتي آسيب ببينند.

=================

منبع


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1IuBev8

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: