۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

حدود حجاب در قرآن ، آیات سوره احزاب بخش چهارم

حدود حجاب در قرآن ، سوره احزاب بخش چهارم





بسم الله الرحمن الرحیم

خب بررسی آیات سوره ی نور در مورد حجاب تو سه مطلب قبلی تموم شد و آخرین مطلب « بررسی آیات سوره نور در مورد حجاب در اسلام » بود.

اما آیاتی که در مورد حجاب تو سوره ی احزاب اومده:
« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (۵۹)

اى پیغمبر! به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنین بگو که جِلبابهاى (روسریها) خویش را به خود نزدیک سازند. این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است و خدا آمرزنده و مهربان است.»

جلابیبهن ( روسری هایشان ) :

جلابیب جمع « جِلباب » هست که شاید ترجمه اش به « روسری » آنچنان هم صحیح نباشه . چون « جِلباب » پوششی بلند تر از روسری و کوتاه تر لباس زنانه است. به صورتی که زنان وقتی « جِلباب » رو روی سر می انداختند تا روی سینه ها رو کاملا می پوشاند.[۱]

یدنین علیهن من جلابیبهن ( پوشش مخصوص خود را به خود نزدیک کنند ) :

در مورد این کلمه « یُدنین » بحث زیاد هست که ( نزدیک کردن جلباب ) یعنی چه ؟

چرا خدا نفرمود: جلباب ها را بپوشند ؟ یا به سر بیفکنند ؟

اما به نظر می رسه منظور از نزدیک کردن همون پوشاندن باشه ، چون اگر منظور صِرفا نزدیک کردن بود ، آیه معنائی نداشت. و اصلا نزدیک کردنش جلباب چه فائده ای داره ؟

بنابر این بر اساس این جمله زنان می بایست با پوششی مخصوص سر تا سینه ها را بپوشانند.

البته وقتی این آیه رو در کنار آیه سوره نور که قبلا بحث کردیم می گذاریم « و لیضربن بخمرهن » به نظر می رسه منظور این آیه از جلباب هم همون خمر ( پوشش سر و گردن ) باشه.

ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ ( این عمل ( پوشاندن ) نزدیک تر است به این که شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند ) :

یکی از دلائل استفاده از پوشش مخصوص زنان برای پوشاندن سر و گردن و سینه ها تو این آیه ذکر شده به این صورت که وقتی خانمی حجاب رو رعایت می کنه ، شناخته می شه و در نتیجه مورد اذیت واقع نمیشه !

اینجا هم بحث ها خیلی داغ شده که معنای این جمله یعنی چی؟

چطور میشه کسی که چون حجاب رو رعایت می کنه شناخته بشه ؟ و بعد اذیت نشه ؟
ظاهرا منظور اینه که وقتی خانمی حجاب رو رعایت می کنه به عنوان یک خانم عفیف و پاکدامن و زنی که حریم خودش رو حفظ کرده شناخته میشه و در نتیجه چشم چران ها و هرزه ها آنچنان رغبتی به اذیت و آزار او پیدا نمی کنند.

سؤال: آیا این آیه دلالت بر واجب بودن حجاب می کند ؟

آیه ی سوره ی نور که تو بخش های اول بحث کردیم دلالت بر وجوب استفاده از خِمار ( پوشش سر و گردن ) داشتند ، اما در مورد این آیه به قطع و یقین نمی تونیم بگیم دلالت بر وجوب می کنه .

دلیلش هم اینه که علت استفاده از « جلباب (پوشش سر تا سینه ) » تو آیه دفع آزار و اذیت دیگرانه . بنابر این اگر خانمی مطمئن باشد که مورد آزار و اذیت قرار نمی گیرد می تواند از جلباب ( پوشش سر تا سینه ) استفاده نکند. ( گرچه استفاده از خِمار « پوشش سر و گردن » واجب است ) .

به عبارتی امر تو این آیه بیشتر به امر ارشادی شباهت داره.

نتیجه ی این چند آیه :
- آشکار کردن زینت ها بر زنان حرامه . ( لا یبدین زینتهن )

- اگر زینتی بدون قصد و عمد آشکار بشه اشکالی نداره.

- زینت هائی که هنگام حضور زن در جامعه آشکار می شوند ( و پوشاندنشون بسیار زحمت داره ) لازم نیست پوشانده شوند. ( الا ما ظهر منها )

- باید خِمار ( روسری ، مقنعه ) روی سر بیندازند تا از بالای سر تا روی یقه ی پیراهن رو بپوشونه . ( لیضربن بخمرهن علی جیوبهن )

- آشکار کردن زینت های مخفی فقط در مقابل ۱۲ گروه اشکالی نداره. ( نور ۳۱ )

- جلب توجه دیگران به زینت های مخفی حرامه . ( و لا یضربن بارجلهن لیعلم … )

- پیر زنانی که دیگه امیدی به ازدواج ندارند ، اشکالی نداره حجاب لازم رو رعایت نکنند ، اما اگه رعایت کنند بهتره ( و القواعد من النساء اللاتی … )

- استفاده از « جلباب » یا نوعی پوشش برای پوشاندن سر تا سینه در بعضی مواقع واجب است.



تا اینجا بررسی آیات تموم شد ، تو مطالب بعدی بیشتر به روایت هائی که در مورد این آیات اومده می پردازیم. یا علی



منبع : سایت رضوا





ادامه مطلب ....



http://www.nooreaseman.com/forum294/thread50606.html



منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان



تبادل لينك



به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم


هیچ نظری موجود نیست: