۱۳۹۵ شهریور ۱۱, پنجشنبه

اتاق فکر کودتای ترکیه!

📌📌
❗️اتاق فکر کودتای ترکیه!!!

روزنامه صباح، در شماره سه‌شنبه خود گزارشی درباره حضور یکی از افسران سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در ایام کودتا در استانبول منتشر کرد. این روزنامه نوشت «هنری بارکی» متخصص مسائل آسیای غربی و از افسران سابق سیا از تاریخ 5 الی 17 جولای در استانبول بوده است.
از سوی دیگر جمیل اَرتم از مشاوران اردوغان در یادداشت خود در روزنامه ملیت خبر داد که «گراهام فولر» از مدیران عالی رتبه سابق سیا در روز کودتا در استانبول بوده و به صورتی مشکوک یک روز پس از کودتا از ترکیه خارج شده است. ارتم در یادداشت خود مدعی شد کودتای نافرجام 15 جولای از سوی نئوکان‌های آمریکایی و با هدف بالکانیزه کردن ترکیه طراحی شده بود.

💯فولر و بارکی چه کسانی هستند؟

گراهام فولر نویسنده کتاب معروف «قبله عالم»، مسئول سابق ایستگاه اطلاعاتی سیا در کابل و معاون شورای ملی اطلاعات آمریکا در سال‌های 1986-1988 است. هنری بارکی مدیر گروه آسیای غربی در مرکز وودرو ویلسون از اندیشکده‌های نزدیک به سیا نیز از دوستان نزدیک گراهام فولر و مسئول سابق ایستگاه اطلاعاتی سیا در ترکیه است. بارکی و گراهام با همکاری هم کتابی با عنوان «مسئله کردی در ترکیه» را نوشتند و پیش از بازداشت عبدالله اوجالان در رم ایتالیا دیداری با رهبر گروه تروریستی پ‌ک‌ک داشتند. گراهام فولر کفیل عبدالله گولن در آمریکا است و اوست که زمینه اقامت وی در پنسیلوانیا را مهیا کرد. الن بارکی همسر هنری بارکی نیز از مسئولان رده بالا در سیا است. رسانه‌های ترکیه گراهام فولر و هنری بارکی را از افراد نزدیک به گولن و از نظریه پردازان "اسلام اعتدالی" معرفی می‌کنند.
تحقیقات اولیه درباره جلسه «هنری بارکی» را یکی از ادارات امنیت استانبول آغاز کرد. روز گذشته نیز تحقیقات این پرونده به پلیس مبارزه با تروریسم استانبول محول شد. پلیس استانبول در تحقیقات خود به دنبال مشخص کردن این سه سوال است: هنری بارکی با چه کسانی دیدار داشت؟ بارکی در مدت حضور در استانبول چه کارهایی کرد؟ و ارتباط بارکی با کودتای 15 جولای چیست؟

در تحقیقات اولیه مشخص شد که هنری بارکی در شب کودتا جلسه‌ای مخفیانه با تعدادی از آکادمیسین‌های ترکیه‌ای و خارجی در جزیره‌ی «بویوک آدا» در استانبول داشته است.
کارکنان «هتل اسپلندید» محل برگزاری این جلسه مخفیانه به پلیس استانبول گفته اند که هنری بارکی و همراهانش آن شب تا صبح در یکی از اتاق‌های هتل اتفاقات کودتا را از تلویزیون پیگیری می‌کردند. به گفته‌ی کارکنان هتل، بارکی به صورت مداوم در حال گفتگو با تلفن بود و در ساعت‌های 16 و 18 به صورت زنده با شبکه CNN و تلویزیون VOA مصاحبه زنده داشت.

💯چه کسانی در این جلسه شرکت کردند؟

«روزنامه صباح» در گزارش خود اسامی افراد شرکت کننده در این جلسه مخفیانه را نیز منتشر کرد. مشاهده این اسامی پرده از نشستی محرمانه برمی‌دارد که موضوع آن مرتبط با ایران بود. شاخص‌ترین افراد شرکت کننده در این جلسه به شرح زیر است:

- حسین حقانی، سفیر سابق پاکستان در آمریکا و مدیر گروه آسیای مرکزی و جنوبی در موسسه هادسون
- سمير الصمیدعی، سفیر عراق در آمریکا در سالهای 2006-2011
- الن لایپسون، نایب رئیس سابق شورای ملی اطلاعات آمریکا (1997-2002) و مسئول سابق تیم برنامه‌ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه آمریکا و عضو فعلی شورای روابط خارجی آمریکا
- الی گرانمایه، عضو برنامه آسیای غربی و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا؛ (گرانمایه در شب کودتا در پیامی در توئیتر مدعی شده بود که اردوغان به یکی از کشورهای همسایه خواهد رفت. گرانمایه در توئیت دیگری در همان شب گفته بود که بسیاری از افراد وابسته به اردوغان و بن‌علی ییلدیریم بازداشت شده اند و تثبیت کودتا نیاز به زمان دارد.)
-علی واعظ، تحليلگر ارشد ايران در گروه بين المللى بحران (او در اواخر سال ۱۳۹۲ به همراه لوئیز آربور سفری به ایران داشت و با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرد.)
-اسکات پیترسون، خبرنگار معروف روزنامه کریستین ساینس مانیتور
- شعبان کارداش، رئیس موسسه پژوهشی ORSAM از اندیشکده‌های معروف ترکیه (این اندیشکده روابط بسیار خوبی با وزارت خارجه ترکیه دارد و مسئولیت پرونده‌ی ترکمن‌های سوریه از سوی این وزارتخانه به این اندیشکده محول شده است.)
- بایرام سینکایا، عضو هیئت علمی دانشگاه بایزید ییلدیریم در آنکارا، متخصص مسائل ایران و نویسنده‌ی کتاب «سپاه پاسداران در سیاست ایران: نخبگان و روابط متغییر»
- پینار آریکان سینکایا، پژوهشگر مسائل ایران و نویسنده کتاب «همزیستی ناآرام، اسلام‌گرایی در مقابل جمهوری‌خواهی؛ مباحثی درباره جمهوری اسلامی ایران»؛ (وی از 1 سپتامیر 2010 تا 28 فوریه 2011 برای دوره مطالعاتی در دانشگاه تهران حضور داشته است.)
⤵️⤵️ ⤵️⤵️ ↕️↕️

فرستاده شده از HUAWEI TAG-L21ِ من با Tapatalk


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/2c6CbmK

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: