۱۳۹۵ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

اعتراضات گسترده مصری ها به واگذاری جزایر "صنافیر" و "تیران" به عربستان

پس از امضای توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان توسط عبدالفتاح سیسی و ملک سلمان بن عبدالعزیز، بسیاری از مصری ها این توافقنامه را به منزله کوتاه آمدن از حاکمیت مصر می دانند.

تعداد زیادی از شهروندان مصر دیروز در اعتراض به دست کشیدن مصر از حاکمیت خود بر جزایر "صنافیر" و "تیران" در قاهره تظاهرات کردند.

خانم «دعاء مصطفی» در صفحه شخصی فیس بوک خود نوشته است: "در تظاهرات قاهره افرادی به نام های "خالد محمود"، "مهاب الإبراشي"، "نرمين حسين"، "نانسى كمال"و "شيماء عبد العزيز" دستگیر شدند. این افراد در تظاهرات منطقه "طلعت حرب" در مرکز قاهره به خاطر درخواست ابطال توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان و الحاق جزایر "صنافیر" و "تیران" به عربستان، دستگیر شدند.

برخی از حقوقدانان مصر معتقدند که واگذاری دو جزیره به عربستان، مخالف قانون اساسی مصر است و این دو جزیره متعلق به مصر می باشد.

«علی ایوب» یکی از وکلای مصر، شکایتی تنظیم کرده است مبنی بر اینکه ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان متوقف شود و کوتاه آمدن از حاکمیت مصر بر دو جزیره باطل است؛ چون این توافقنامه مخالف "توافق تقسیم مرزها در سال 1906" و مخالف "عدم صلاحیت مجلس برای رأی دادن در این مسئله بر طبق ماده 151 قانون اساسی مصر است.

برخی نمایندگان پارلمان از میان مخالفان خواهان بررسی این توافقنامه شده‌اند و آن را خطرناک‌ترین توافقنامه‌ای می‌دانند که در دوره سیسی امضا شده است.

توافقنامه مصر و عربستان سعودی در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و تویتر نیز بازتاب هایی داشته است. یکی از کاربران عربستانی برای تمسخر مصری ها آورده است: "اگر بخواهیم مستنداتی رو می کنیم که اسکندریه و قاهره هم متعلق به عربستان است." «حاتم عزام» یکی از نمایندگان سابق پارلمان مصر در گفتگو با شبکه ماهواره ای "الشرق" به نقل از یکی از وزرای دکتر هشام قندیل گفت که «محمد مرسی» رئیس جمهور سابق مصر، به هیئت سیاسی عربستان پیشنهادِ ساخت پلی بین عربستان و مصر داد؛ لکن آنها از مرسی خواستند که از حاکمیت دو جزیره "تیران" و "صنافیر" چشم پوشی کند ولی مرسی در پاسخ به آنان گفته بود که "این خاک وطن من است و من یا غیر من نمی تواند از یک وجب این خاک کوتاه بیاید."


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1TOpEor

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: