۱۳۹۴ دی ۲۶, شنبه

دلواپسي هايي كه بجا بود!

💠دلواپسي هايي كه بجا بود!

 حجت الاسلام والمسلمین قاسم روان‌بخش

روزگاري دلواپسان به هرمناسبتي از توافق هسته‌اي با 1+ 5 اظهار نگراني مي‌كردند و مي‌گفتند طرف امريكايي به عهد و پيمان خود باقي نخواهد ماند؛ در اين صورت ما تعهداتمان را بر روي زمين انجام داده‌ايم و غربي‌ها تعهداتشان روي كاغذ را اجرا نكرده و نمي‌كنند؛ و در نهايت، اين ما هستيم كه خسارت سنگيني متحمل مي‌شويم. از همين رو تاكيد مي‌كردند كه اجراي برجام و رفع تحريم‌ها بايد هم‌زمان يا به صورت پله‌اي و متوازن صورت پذيرد. در مقابل، كساني كه مي‌پنداشتند با اجراي برجام، كشور گل و بلبل خواهد شد و به امريكايي‌ها خوشبين بودند، خواهان اجراي سريع برجام بودند. آن‌ها معتقد بودند برجام را بايد با حسن نيت اجرا كرد؛ زيرا امريكا به اين بزرگي و با اين اعتبار جهاني هرگز به يك قرارداد بين‌المللي پشت پا نخواهد زد!
يكي ديگر از نكات مورد تامل دلواپسان اين بود كه 400 كيلو گرم اورانيوم 20 درصد و 10 تن مواد غني شده بالاي 5 درصد، ايران را در آستانه بمب هسته‌اي قرار مي‌دهد –هر چند كه ما به دنبال بمب هسته‌اي نيستيم – و اين يك تهديد جدي براي دشمن است و خواب را از چشمان صهيونيست‌ها و نوكران منطقه‌اي آن‌ها مي‌ربايد؛ ولي طرفداران مذاكره و خوشبين‌هاي داخلي آن‌ها با نگاه عاقل اندر سفيه به منتقدان و دلواپسان، تصريح مي‌كردند اقتدار ايران در گفت وگو و مذاكره قرار دارد نه در ايستادگي و مقاومت؛ بنابر‌اين ما در سايه اين مذاكرات به اقتدار بالايي خواهيم رسيد و در دوران پسابرجام از چنان اقتداري برخوردار خواهيم شد كه ديگر نيازي به اين گونه مقولات نيست. به هر حال اكنون مدتي است كه ايران اجراي برجام را آغاز كرده و در شُرُف آخرين مراحل اجراي آن، يعني پر شدن قلب راكتور اراك قرار دارد؛حال بايد ديد كدام جريان درست مي‌انديشيد؛ خوشبين‌ها يا دلواپسان؟! 
ايران اسلامي در طول اين مدت پس از نابودي مواد غني شده 20درصد، به سرعت همه سانتريفيوژهاي مازاد بر قرار داد يعني قريب به17 هزار سانتريفيوژ را جمع آوري كرد و با نظارت بازرسان بين‌المللي در انبار قرار داد و همراه با آن مقدار 8500 كيلو مواد غني شده 5درصد به بالا را در مقابل دريافت كيك زرد به روسيه فرستاد و اكنون در حال تلاش براي پركردن قلب راكتور اراك است! اين درحالي است كه غربي‌ها هنوز كوچك‌ترين اقدامي روي كاغذ صورت نداده‌اند و هر روز وعده سرخرمن مي‌دهند. مع‌الا سف نه تنها رفع تحريمي صورت نگرفته، كه كنگره امريكا با مصوبه تحريم ويزا درصدد اعمال فشار‌هاي سنگين‌تري بر ايران است و امريكايي‌ها دوران سخت‌تري در پسابرجام براي ملت ايران در نظر گرفته‌اند؛ نكته‌اي كه مقام معظم رهبري در روز 19 دي به آن اشاره كردند. تصويبِ برداشت و به عبارت ديگر سرقت بيش از 2000000 ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران براي پرداخت غرامت به جاسوسان امريكايي جاسوسخانه امريكا در سال 58 نيز برگ ديگري از اقدامات تجاوزگرانه واشنگتن در دوران پسابرجام است. 


اقدام امريكا مبني بر تصويب تحريم‌هاي جديد يازده گانه بر ضد جمهوري اسلامي، دهن كجي ديگري به برجام و قرارداد بين‌المللي محسوب مي‌شود. به هر حال امريكايي‌ها به گونه‌اي عمل كرده‌اند كه اگر در روزهاي اول بهمن سال جاري برخي تحريم‌هاي سابق برداشته شود، اولا به جاي آن تحريم‌هايي به مراتب سنگين‌تر وضع كرده باشند و ثانيا رفع تحريم‌ها در زندگي مردم و در سر سفره اقتصادي آن‌ها تاثير چنداني نداشته باشد. براي نمونه، در اوج تحريم‌ها ايران با فروش يك ميليون و 200 هزار بشكه نفت با قيمت 120 تا 140 دلار دوران خوبي را مي‌گذراند ولي امروز در سايه از دست رفتن اقتدار هسته‌اي ايران و جري شدن دشمنان منطقه‌اي آن، قيمت نفت به زير 30 دلار سقوط كرده است و بي‌ترديد رفع تحريم‌هاي نفتي چنان شوكي به بازار وارد مي‌كند كه مي‌تواند قيمت نفت را به حدود 20 دلار هم كاهش دهد؛ يعني همان كه عربستان سعودي وعده آن را داده بود. با توجه به هزينه 12 و نيم دلاري استخراج هر بشكه نفت محاسبه كنيد كه چه تعداد بشكه نفت بايد صادر شود تا جاي خالي بودجه نفتي را پر كند!
از سوي ديگر، با از بين بردن مواد غني شده و جمع‌آوري سانتريفيوژها اقتدار هسته‌اي ما رنگ باخته و ايران مورد تهديد جدي قرار گرفته است؛ از يك سو آمانو اعلام مي‌كند هنوز بازرسي‌هايمان را آغاز نكرده‌ايم و از سوي ديگر عربستان سعودي به گردن زدن شهيد شيخ نمر(به صورت مستقيم) و حمله به بيت آيت ا... زكزاكي، ‌رهبر شيعيان نيجريه، و كشتار قريب به 1000 تن از بهترين شيعيان نيجريه(به واسطه ارتش اين كشور) مي‌پردازد و به جاي عذرخواهي، روابط سياسي خود را با ايران قطع مي‌كند و به دنبال آن، كشورهاي بي ارزش و كم اعتباري مانند بحرين، قطر، امارات و سودان نيز باعربستان همراهي مي‌كنند! در حالي كه اگر آن حجم مواد غني شده با غناي 20درصد و 10 تن با غناي بالاي 5درصدوجود داشت، عربستان و رژيم صهيونيستي دچار كابوس وحشتناكي بودند و جرات چنين تعرض‌هايي نداشتند. 
بي ترديد چنان چه زيرفشارهاي بين‌المللي باز هم عقب نشيني كنيم دشمن سنگرهاي كليدي ما را در داخل و خارج، تسخير و فشارهاي سخت‌تري بر ما تحميل خواهد كرد. مع الاسف دولت ايران در برابراين فشارها و شايد به خاطر ضعفي كه احساس مي‌كند، سياست مناسبي متناسب با نظام مقتدر اسلامي در برابر زياده‌خواهان بين‌المللي ندارد و به جاي شاخ و شانه كشيدن جدي براي جنايتكاران عربستاني و حاميانشان، رويكردي قابل تامل در پيش گرفته است؛‌به‌گونه‌اي كه حتي در همان پيام رسمي تسليت به مناسبت شهادت شيخ نمر، هم به ماجراي سفارت عربستان مي‌پردازد؛‌ در حالي كه حداقل مي‌توانست اين مساله را در نامه‌اي مجزا و به صورتي متناسب مطرح كند. اين همه در حالي است پس از كشتار منا و قتل عام شيعيان نيجريه و قطيف تنها به اقداماتي نه چندان موثر همچون تشكيل كميته حقيقت ياب بسنده شده است.



ارسال شده از Tapatalk آندروید.


ادامه مطلب ....

http://ift.tt/1RW3eQm

منبع:انجمن هاي سياسي مذهبي فرهنگي نورآسمان

تبادل لينك

به گروه اسلامی ما در گوگل بپیوندید تا همیشه با هم باشیم

هیچ نظری موجود نیست: